• 2äggmamma

Yorkshire terrier HJÄLP!

Hej
    Vi är en familj med 2st 9åringar och en 2åring, 2st katter och en gammal hund (blandras rottis och labbe) som funderar på en liten yorkshire.

Skulle vilja kolla om någon här har en och är villig att berätta lite om sin hund och dess liv. Hur är de och vad kräver de... och kanske se lite bilder..?

Vi vill helst ha en liten tik. Vår stora hund är en hane och någon snällare än han finns inte på jorden, skulle så gärna vilja att hans egenskaper smittar av sig på den lilla, brukar det fungera så..?

Tacksam för all hjälp.

• Svar på tråden Yorkshire terrier HJÄLP!
  • köttbullelydnad

Det är en terrier så de kan vara hyfsat skälliga om de blir understimulerade/uttråkade. Mysiga när de är rätt aktiverade, vill vara med överallt och helst mitt i centrum - som alla andra egohundar
    Var hundvakt åt en sådan när jag var yngre, och då ägarna skämde bort honom som barnet de aldrig fick betedde han sig naturligtvis därefter (skällig, vaktig, nafisg, etc). Bara för att de är små så ska man inte falla för fällan att inte fostra/träna.
    Är de rätt fostrade/stimulerade så är de sååååå mysiga! Valet stod mellan pappis, yorkie eller kelpie här hemma när det var dags för ny tävlingshund i våras. För vår del gick vi dock upp i storlek.

• hmcc

Det är terriers..med allt vad det innebär

Bättre ta en hane alt. kastera den ni har så slipper ni eländet vid löpen...

• köttbullelydnad
    hmcc skrev 2009-08-15 20:24:26 följande:
    Det är terriers..med allt vad det innebär Bättre ta en hane alt. kastera den ni har så slipper ni eländet vid löpen...
    Håller inte riktigt med där. Anser inte att man ska fundera så mkt över könet utan kolla vilken av valparna i aktuella kullen det är som väljer en (det är trots allt de som väljer oss, inte vi som väljer dem ). Det viktigaste är att det klickar med hunden man ska spendera förhoppningsvis 15 år tillsammans med, inte om det är kulpåse eller slätt mellan benen
  • hmcc
    köttbullelydnad skrev 2009-08-15 22:18:43 följande:
    Håller inte riktigt med där. Anser inte att man ska fundera så mkt över könet utan kolla vilken av valparna i aktuella kullen det är som väljer en (det är trots allt de som väljer oss, inte vi som väljer dem ). Det viktigaste är att det klickar med hunden man ska spendera förhoppningsvis 15 år tillsammans med, inte om det är kulpåse eller slätt mellan benen
    Att ha en stor hane när man har en löpande tik hemma är allt annat än mysigt så nån "måste" stympas om man ska ha ett någorlunda trevligt liv under löpen...

Man tror det är piece of cake när den är valp men för varje löp blir man mer och mer gråhårig...
  • köttbullelydnad
    hmcc skrev 2009-08-15 22:33:10 följande:
    Att ha en stor hane när man har en löpande tik hemma är allt annat än mysigt så nån "måste" stympas om man ska ha ett någorlunda trevligt liv under löpen...Man tror det är piece of cake när den är valp men för varje löp blir man mer och mer gråhårig...
    Naturligtvis, men jag personligen skulle aldrig välja en annan valp än den det klickar med bara för könet. Behövs kastrering är jag inte den som drar mig. Har just knipsat min 4-åring pga löpen i byn.
  • 2äggmamma

Hahahaha! Tack snälla ni för svaren! Anledningen till att jag nog är sugen på en tik var mest för att jag är ensam tjej här hemma då alla barnen och djuren är hanar... Men er disskution gav en tankeställare, har inte tänkt de banorna...

hmcc skrev 2009-08-15 20:24:26 följande:
    Det är terriers..med allt vad det innebär Bättre ta en hane alt. kastera den ni har så slipper ni eländet vid löpen...
    Vill inte verka allt för okunnig men har ingen erfarenhet av terriers, alla hundar vi känner är modell större... Det man läser i rasbeskrivningarna är mest positiva saker som bra familjehund, liten vakthund, tillgiven osv... Hur är de egentligen, någon som har lust att beskriva lite ingående..?
  • hmcc
    2äggmamma skrev 2009-08-16 14:24:45 följande:
    Hahahaha! Tack snälla ni för svaren! Anledningen till att jag nog är sugen på en tik var mest för att jag är ensam tjej här hemma då alla barnen och djuren är hanar... Men er disskution gav en tankeställare, har inte tänkt de banorna...

Vill inte verka allt för okunnig men har ingen erfarenhet av terriers, alla hundar vi känner är modell större... Det man läser i rasbeskrivningarna är mest positiva saker som bra familjehund, liten vakthund, tillgiven osv... Hur är de egentligen, någon som har lust att beskriva lite ingående..?
    Dom kan ha lite humör och vara lite egna, inte alltid jätteenkla att uppfostra.

Det finns folk som gillar terrierbeteendet så det behöver inte vara fel
  • köttbullelydnad
    2äggmamma skrev 2009-08-16 14:24:45 följande:
    Jag hade läst på om de större terrierna, då får man en bra bild även över hur de mindre kan bli. Sen behöver det inte vara varken svart eller vitt - det finns nyanser också Har en uuuunderbar JR ett par hus bort här hemma som bara med rätt aktivering och stimulering är helt galet mysig. Jag snor honom gärna
  • Pii

Mina föräldrar har en terrier, en cairn, så något större än en yorkshireterrier. Han är en typisk terrier, charmig som få, men tjurig, egensinnig och kräver en fast hand i uppfostran och att man är mycket konsekvent. Terriers är ju generellt livliga och pigga hundar som gillar fart och fläkt och gärna hänger med men jag själv tycker nog att de är lite svårare i uppfostran än många andra raser.

Själv har jag tre hundar och mitt tips till dig är att kolla lite på en spaniel istället. T.e.x en cavalier king charles spaniel. En jättetrevlig
    familjehund som är livlig utan nervösa eller aggressiva tendenser.

En tik som löper är inte hela världen, finns ju små trosor att ha på under löpperioden ;) Annars tycker jag man kan överväga en kastrering av såväl hane som tik då det förutom de uppenbara fördelarna även minskar risken för cancer.

Svar på tråden Yorkshire terrier HJÄLP!