• 2äggmamma

Yorkshire terrier HJÄLP!

Hej
    Vi är en familj med 2st 9åringar och en 2åring, 2st katter och en gammal hund (blandras rottis och labbe) som funderar på en liten yorkshire.

Skulle vilja kolla om någon här har en och är villig att berätta lite om sin hund och dess liv. Hur är de och vad kräver de... och kanske se lite bilder..?

Vi vill helst ha en liten tik. Vår stora hund är en hane och någon snällare än han finns inte på jorden, skulle så gärna vilja att hans egenskaper smittar av sig på den lilla, brukar det fungera så..?

Tacksam för all hjälp.

• Svar på tråden Yorkshire terrier HJÄLP!
  • köttbullelydnad
    Pii skrev 2009-08-16 19:24:41 följande:
    Själv har jag tre hundar och mitt tips till dig är att kolla lite på en spaniel istället. T.e.x en cavalier king charles spaniel. En jättetrevligfamiljehund som är livlig utan nervösa eller aggressiva tendenser.
    Dock har de en allvarlig sjukdomsbild som man måste sätta sig in i väldigt väl om man vill hitta en frisk hund. Har själv en av rasen som, tyvärr, är sjuk.
  • linis

Jag har passat två yorkisar, samma ålder och båda tikar. Dom var extremt olika! Den ena var tuff som tusan, hon trodde nog att hon ägde världen Den andre var stillsam och försiktig. Båda hade dessutom exakt samma bakgrund. Jag tror att det kan variera lika mycket inom en ras som mellan raserna. Men när man köper en terrier så ska man nog vara beredd på lite extra utmaningar. Generellt är terriers väldigt envisa och självständiga. Dom tycker inte att det är lika viktigt att vara till lags som en rottis (jag har passat min syrras rottis också väldigt mycket). Jag hade en terrier i 15 år, bästa vovven man kan tänka sig. Men hon var en mardröm att uppfostra. Skällde man på henne så gick hon sin väg och sen tjurade hon i ett par dagar. Ni skulle sett oss på brukshundsklubben

• 2äggmamma

Tack snälla ni för alla svar!

Hur är det om man redan har en hund hemma när man tar in en valp, kan man ha sån "tur" att den äldre hundens goda kvaliteter smittar av sig på valpen? Kan det fungera så?

• tinkerbell
    Pii skrev 2009-08-16 19:24:41 följande:
    Mina föräldrar har en terrier, en cairn, så något större än en yorkshireterrier. Han är en typisk terrier, charmig som få, men tjurig, egensinnig och kräver en fast hand i uppfostran och att man är mycket konsekvent. Terriers är ju generellt livliga och pigga hundar som gillar fart och fläkt och gärna hänger med men jag själv tycker nog att de är lite svårare i uppfostran än många andra raser.Själv har jag tre hundar och mitt tips till dig är att kolla lite på en spaniel istället. T.e.x en cavalier king charles spaniel. En jättetrevligfamiljehund som är livlig utan nervösa eller aggressiva tendenser. En tik som löper är inte hela världen, finns ju små trosor att ha på under löpperioden ;) Annars tycker jag man kan överväga en kastrering av såväl hane som tik då det förutom de uppenbara fördelarna även minskar risken för cancer.
    ts rågade inte fter en ras som vi kunde rokommendera,,varför envisas folk alltid med att rekommendera en egen ras eller efter eget tycke,,,TS..jag tycker absolut du ska köpa en yorkie om du så har bestämmt dig för det,jag har själv en jack russell terrier tik på 4 år,och mer envisa än andra hundar är de inte om du börjar uppfostra de från valp tiden.hon är världens underbaraste hund,och i framtiden så kommr jag absolut att skaffa en jrt igen.stor hund i litet format ; ),,,jag kommer ihåg då vi skaffade henne,en liten plutt på 8 veckor steg rakt in i våra hjärtan så fort vi såg henne,de flesta som hade hört talas om jrt varnade oss för vad vi gav oss in på,men ack så lyssnade vi inte på sådana okunskaper,trots allt så kan man inte säga så om man själv inte ägt en terrier.folk sa att de var envisa,skälliga,nafisa,hoppiga och riktiga monster som man inte kunde få pli på.dock så har vi motbevisat deras okunskap med att vi har fått pli på våran tjej och alla som träffar henne idag säger att hon inte alls är som folk beskrev en jrt.hon är lugnet själv,älskar barn,bryr sig inte om andra hundar älskar människor och är hur snäll som helst.så Ts en terrier är inte värre än en golden,det gäller bara att uppfostra sin hund från början,vare sig det är en chihuahua eller en rottis....
  • 2äggmamma

Vad är det för skillnad på en "oreggad" och "reggad" hund? Är det "bara" att man inte kan ställa ut dem? Eller varför säljer man en oreggad?

• linis

Du är skyldig enligt lag att regga din hund hos Jordbrukverket, men kennelklubben är frivillig. Japp, tror du har rätt i det där med utställning.

Om det ändå vore så lätt som Tinkerbell säger
    Alla raser är ju framavlade i ett syfte. Om jag minns rätt så har väl yorkis används till jakt innan de blev en ren sällskapshund. Det kräver ju en del intensiva egenskaper. Men det är klart att man kan få en mjuk individ inom rasen!

Min terrier uppfostrades väl och grundligt från första dagen, hon var vår sjätte hund i familjen (inte samtidigt) och vi har vana vid andra tuffa raser. Men nu, tre hundar senare säger min 70 åriga far att terriern fortfarande var den tuffaste vovven vi haft Så jag baserar detta bara på egna erfarenheter. Men vid 8-års ålder så började hon gilla läget och tagga ner lite, sen levde hon 7 underbara år till. Oavsett så ångrar jag inte henne, hon var det bästa som hänt mig!!

• Pii

Tinkerbell. Nu var det ju faktiskt så att TS bad om råd inför ett eventuellt hundköp, vilket är precis vad hon fått. Självklart kommer folk att ge tips utifrån egna erfarenheter. Jag själv har erfarenhet av både terriers och min yngsta hund är en blandras på spaniel.

Vilken ras man väljer är naturligtvis väldigt viktigt, man vill att det ska fungera i familjen och har man en familj med små barn bör man ta hänsyn till detta och vara väl medveten om att man i så fall väljer en hundras som från början inte är framavlad för sällskap utan jakt och därför KAN VARA svårare att uppfostra. Är man väl förberedd och medveten om hundrasens egenheter ökar bara chanserna att allt går väl och hunden får en ärlig chans och slippe omplaceras efter några månader.

Sedan är det ingen omöjlighet att det fungerar hur bra som helst, det vet man aldrig oavsett vilken hund man skaffar, men det är viktigt att gå igenom förväntningarna man har på sin nya familjemedlem och vad som passar i familjen innan man tar ett beslut.

Vad gäller om hundar tar efter andra hundars beteende kan jag säga som så: Beteende smittar av sig, framför allt när det gäller att lära sig saker genom att se och ta efter, tex göra ifrån sig ute eller dricka vatten ur flaska när man är på utflykt. Dåligt beteende tycker jag däremot smittar mer ;) Men självklart, har man en lugn och trygg äldre hund är detta en fördel för valpen i möte med nya och okända upplevelser!

• 2äggmamma

Tack så mycket snälla ni för alla era svar! Ska delge den andra vuxna hälften i familjen så får vi sätta oss ner och ta en funderare.

• Becki

Jag har en liten york på 3 år som är helt underbar.
    Men precis som vilken annan hund som helst måste den uppfostras från början hur liten och söt den än är.

Själv har jag tränat lydnad och agility med min. Agility tycker han är jätte kul.

En annan sak du måste tänka på är att de är väldigt ömtåliga när de är små. Tex att dina barn inte lyfter den för den lätt kan sprattla till så de tappar taget och den bryter ett ben och i värsta fall nacken. Och att tvååringen inte är hårdhänt mot den.

Är det något annat du undrar över svarar jag gärna...

• 2äggmamma

Tack för ditt svar!
    Om vi tar en valp hade jag tänkt mig att gå valpkurs till att börja med, det känns viktigt efter att ha fått så mycket svar om uppfostran och fast hand. Jag tror inte det ska vara något problem med att lillkillen bryr sig om hunden han är inte så intresserad av varken katterna eller den större hunden.
    Har du själv barn? Har du nån mer hund?
    Och jag kom på en lite mer allmän fråga... hur länge bör man vara hemma med valp i början? (vi tog över den gamla hunden när den var vuxen så vi har aldrig haft valp)

Becki skrev 2009-08-18 21:13:42 följande:
    Jag har en liten york på 3 år som är helt underbar.Men precis som vilken annan hund som helst måste den uppfostras från början hur liten och söt den än är.Själv har jag tränat lydnad och agility med min. Agility tycker han är jätte kul.En annan sak du måste tänka på är att de är väldigt ömtåliga när de är små. Tex att dina barn inte lyfter den för den lätt kan sprattla till så de tappar taget och den bryter ett ben och i värsta fall nacken. Och att tvååringen inte är hårdhänt mot den.Är det något annat du undrar över svarar jag gärna...
  • köttbullelydnad
    2äggmamma skrev 2009-08-19 07:05:20 följande:
    Och jag kom på en lite mer allmän fråga... hur länge bör man vara hemma med valp i början? (vi tog över den gamla hunden när den var vuxen så vi har aldrig haft valp)
    1-2 månader tills valpen är trygg.
  • 2äggmamma

Kom på lite fler frågor:
    Hur ofta måste de klippas om man ska ha reletivt kortklippt?
    Finns det några "rasfel" hos yorken, kan inte hitta svar på det..?
    Någon annan skötsel som man bör tänka på?

Tacksam för svar.

• köttbullelydnad

www.terrierklubben.se/

Tyvärr verkar inte rasklubbens sida funka längre, men här kan du säkerligen få svar på många av de frågor som dyker upp.

• Becki

Jag har inga barn än och ingen annan hund heller. Däremot har jag en katt som är hundens bästa kompis. De busar och leker med varann.

Hur ofta du behöver klippa den kan jag inte svara riktigt på. Jag har klippt min 2 ggr så hans päls hinner bli rätt lång emellan gångerna.
    Deras päls är mer som människohår så på vintern kan de behöva täcke på sig. Jag hade inte tillräckligt mycket kläder på min första vintern så han blev jätte förkyld.

De har rätt dåliga tänder som många små hundar har. Så det är bra om man kan borsta tänderna och gärna kolla upp dom hos veterinären när de ändå får sin vaccination. Min hund tappade inte sina valptänder så de fick dras ut. De kan även vara svåra att få rumsrena, men det går.

Svar på tråden Yorkshire terrier HJÄLP!