Pii skrev 2009-08-16 19:24:41 följande:
Mina föräldrar har en terrier, en cairn, så något större än en yorkshireterrier. Han är en typisk terrier, charmig som få, men tjurig, egensinnig och kräver en fast hand i uppfostran och att man är mycket konsekvent. Terriers är ju generellt livliga och pigga hundar som gillar fart och fläkt och gärna hänger med men jag själv tycker nog att de är lite svårare i uppfostran än många andra
raser.Själv har jag tre hundar och mitt tips till dig är att kolla lite på en spaniel istället. T.e.x en cavalier king charles spaniel. En jättetrevligfamiljehund som är livlig utan nervösa eller aggressiva tendenser. En tik som löper är inte hela världen, finns ju små trosor att ha på under löpperioden ;) Annars tycker jag man kan överväga en kastrering av såväl hane som tik då det förutom de uppenbara fördelarna även minskar risken för cancer.
ts rågade inte fter en ras som vi kunde rokommendera,,varför envisas folk alltid med att rekommendera en egen ras eller efter eget tycke,,,TS..jag tycker absolut du ska köpa en yorkie om du så har bestämmt dig för det,jag har själv en jack russell terrier tik på 4 år,och mer envisa än andra hundar är de inte om du börjar uppfostra de från valp tiden.hon är världens underbaraste hund,och i framtiden så kommr jag absolut att skaffa en jrt igen.stor hund i litet format ; ),,,jag kommer ihåg då vi skaffade henne,en liten plutt på 8 veckor steg rakt in i våra hjärtan så fort vi såg henne,de flesta som hade hört talas om jrt varnade oss för vad vi gav oss in på,men ack så lyssnade vi inte på sådana okunskaper,trots allt så kan man inte säga så om man själv inte ägt en terrier.folk sa att de var envisa,skälliga,nafisa,hoppiga och riktiga monster som man inte kunde få pli på.dock så har vi motbevisat deras okunskap med att vi har fått pli på våran tjej och alla som träffar henne idag säger att hon inte alls är som folk beskrev en jrt.hon är lugnet själv,älskar barn,bryr sig inte om andra hundar älskar människor och är hur snäll som helst.så Ts en terrier är inte värre än en golden,det gäller bara att uppfostra sin hund från början,vare sig det är en chihuahua eller en rottis....