• färgglad regnbåge

Underhållbidrag när ungen flyttat in på Internat?

Är det nån som vet hur det egentligen fungerar med underhållsbidrag? Om ungen valt en gymnasieutbildning där dom flyttar in på skolan och ej bor hemma hos mamma längre, är pappan verkligen tvungen att fortsätta betala pengar till mamman då?

Ungen jobbar dessutom på helgerna och har en inkomst.

Nån som vet vilka regler som gäller, det verkar ju jättekonstigt att vi ska betala mamman för ett barn som inte bor hos henne?

• Svar på tråden Underhållbidrag när ungen flyttat in på Internat?
  • msmalin

men du kan inte betala pengarna direkt till din dotter då? är hon 18 kan hon öppna eget konto du har nog inge skyldighet o betala det till mamman utan till barnet

• h8him

färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:49:13 följande:

Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:46:12 följande: Får man underhållsbidrag från 8 OLIKA pappor så räcker det till lyxbilar....
    Haha, skulle tro att barnen får mat, kläder, cyklar, har rum att bo i osv. Inte är det underhåll som har betalat hennes bil.
  • Helena Gordon
    msmalin skrev 2009-08-15 10:49:16 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:35:57 följande: även om ungdomen själv får barn o går i skolan är föräldrarna försörjningsskyldiga har själv varit i den sitsen jag bodde själv med barn o började plugga o min pappa fick betala underhållsbidrag till mig, men det gick mellan mig o min pappa o jag ville inte ha pengarna men han satte in dem ändå på ett konto till mig. jag o min man separerade kort o jag vände mig till soc o de nekade mina föräldrar skulle stå för mitt uppehälle (inte barnets). o det gäller till man är 21 OM man studerar annars 18
    Det var isf beräknat på att dina föräldrar fortfarande klarade det ekonomiskt. Det gjorde inte mina.
  • Helena Gordon
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:46:12 följande: Får man underhållsbidrag från 8 OLIKA pappor så räcker det till lyxbilar....
    Så modern har alltså 8 barn eller fler? Låter ändå tokigt att underhållsstöden skulle räcka till lyxbilar då , speciellt då.
  • färgglad regnbåge
    h8him skrev 2009-08-15 10:50:33 följande:
    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:49:13 följande: Haha, skulle tro att barnen får mat, kläder, cyklar, har rum att bo i osv. Inte är det underhåll som har betalat hennes bil.
    Kan säga såhär; barnet var förvånad att han fick äta sig mätt hemma hos oss, det får han nämligen inte hemma hos mamma.
  • msmalin

Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:52:43 följande:

Det var isf beräknat på att dina föräldrar fortfarande klarade det ekonomiskt. Det gjorde inte mina.
    nä de gjorde ingen beräkning min mamma var sjukskriven och har fyra barn stora skulder hos fogden hon hade tom nyligen blivit vräkt pga obetalda hyror o min pappa har ingen hög inkomst han hade råd med underhållsbidraget thats it typ, jo han ställde upp om jag behövde pengar trots han själv inte hade så mycket, men de gjorde inga beräkningar det enda de sa var att de nekade mig för mina föräldrar var försörjningsskyldiga till mig
  • Helena Gordon
    msmalin skrev 2009-08-15 10:55:48 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:52:43 följande: nä de gjorde ingen beräkning min mamma var sjukskriven och har fyra barn stora skulder hos fogden hon hade tom nyligen blivit vräkt pga obetalda hyror o min pappa har ingen hög inkomst han hade råd med underhållsbidraget thats it typ, jo han ställde upp om jag behövde pengar trots han själv inte hade så mycket, men de gjorde inga beräkningar det enda de sa var att de nekade mig för mina föräldrar var försörjningsskyldiga till mig
    Det låter som en missbedömning från socialen. Detta togs upp när jag som 18-åring vände mig till dem, men de ansåg att det inte fanns möjlighet för mig att bo hemma eller att mina föräldrar skulle klara av en försörjning så därför fick jag hjälp. Men som sagt, det finns ju alltid luckor i systemet.
  • banansmoothie

Får barnet alltså ingenting från sin mamma, jobbar ihop alla pengar själv? Gå till familjerätten i så fall och berätta det! Så kanske du kan ge ditt barn pengarna direkt.
  • h8him

färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:54:34 följande:

Kan säga såhär; barnet var förvånad att han fick äta sig mätt hemma hos oss, det får han nämligen inte hemma hos mamma.
    Kanske ansåg mamman att han åt för mycket? Vissa barn/ungdomar har inga gränser. Hon kanske erbjöd grönsaker istället för mackor och barnet/ungdomen kanske valde att gå hungrig istället för att äta grönsakerna.
  • färgglad regnbåge
    h8him skrev 2009-08-15 10:58:51 följande:
    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:54:34 följande: Kanske ansåg mamman att han åt för mycket? Vissa barn/ungdomar har inga gränser. Hon kanske erbjöd grönsaker istället för mackor och barnet/ungdomen kanske valde att gå hungrig istället för att äta grönsakerna.
    Tro mig så är inte fallet, jag kan berätta hur mycket som helst om hur hon behandlar barnen men det är inte det som denna tråden handlar om....
Svar på tråden Underhållbidrag när ungen flyttat in på Internat?