• valkyrian

Crosstrainer

Har börjat träna lite på crosstrainer, men hur vet man hur hårt man skall köra?

Körde 45 minuter, kom 5,08 km och körde backarprogrammet på sats, hur långt kommer ni? Hur hårt kör ni?

Ros o ris om motionsformen?

• Svar på tråden Crosstrainer
  • Lithe

Jag älskar crossen! Jag tränar alltid på den.
    Jag kör mitt egna program och höjer ribban för varje gång. Antingen höjer jag motståndet eller så tränar jag en smula längre tid.

• tidigareplatt

Jag vet inte heller riktigt hur man ska göra. Jag tränade 20 min och tyckte det var skitjobbigt men märkte sen att jag bara kommit 1,5 km hahahha. Jag som trampade på så mycket. Får nog köra mer motstånd nästa gång.

• Tjoflöjt

Jag har en hemma och kör 30 minuter. Då säger den att jag kommit ca 11 kilometer, men hur den mäter vete sjutton :)

• Tjoflöjt

Ett tillägg...

Jag kör i hårt tempo.

• Lithe

Jag brukar köra i 40-45 minuter, men jag vet inte hur långt jag har kommit då. Jag tittar mer på kalorimätaren, haha.

• valkyrian
    Tjoflöjt skrev 2009-08-15 12:41:48 följande:
    Jag har en hemma och kör 30 minuter. Då säger den att jag kommit ca 11 kilometer, men hur den mäter vete sjutton :)
    11 km på 30 min? Är vad jag kommer på en timme om jag springer! Låter galet långt... Kör du väldigt lätt motstånd och ist väldigt fort kanske ?

Kul med svar, mer åsikter?
  • Miffomorsan

Jag kör 45-60 min. Varierar program mellan Cardio och Weightloss, nivå 5-6. Kommer olika långt beroende på dagsformen och nivån - jobbar mer på att hålla pulsen på rimlig nivå hela passet.
    Älskar träningsformen för tillfället eftersom jag har dåliga axlar och knän som får bra träning utan att påfrestas för mkt!

• valkyrian
    Miffomorsan skrev 2009-08-15 13:43:37 följande:
    Jag kör 45-60 min. Varierar program mellan Cardio och Weightloss, nivå 5-6. Kommer olika långt beroende på dagsformen och nivån - jobbar mer på att hålla pulsen på rimlig nivå hela passet. Älskar träningsformen för tillfället eftersom jag har dåliga axlar och knän som får bra träning utan att påfrestas för mkt!
    Vad försöker du hålla för puls? kör också på nivå 5 men det säger mig liksom inget, var instruktören som föreslog det.
  • valkyrian
    Miffomorsan skrev 2009-08-15 13:43:37 följande:
    Jag kör 45-60 min. Varierar program mellan Cardio och Weightloss, nivå 5-6. Kommer olika långt beroende på dagsformen och nivån - jobbar mer på att hålla pulsen på rimlig nivå hela passet. Älskar träningsformen för tillfället eftersom jag har dåliga axlar och knän som får bra träning utan att påfrestas för mkt!
    Och hur långt kommer du ca?
  • Gravid 89

Hej. Jag är intresserad av att köpa en crosstrainer, men vad exakt är den bra för, och vad tränar den?

• valkyrian

Gravid 89 skrev 2009-08-15 13:59:16 följande:

Hej. Jag är intresserad av att köpa en crosstrainer, men vad exakt är den bra för, och vad tränar den?
    Kondis och fettförbränning
  • Vassandra

Cross-Trainers är bra maskiner för att bränna fett och komma i form, sådan motion fixar figuren rätt effektivt. Angående träningstid - om du fråga en PT på SATS så kommer de flesta att rekommendera att du tränar i minst 60 minuter för att få ut något av träningen.

• Miffomorsan
    Vad försöker du hålla för puls? kör också på nivå 5 men det säger mig liksom inget, var instruktören som föreslog det.
    Jag försöker håller mig på 60-80% av min maxpuls. Ligger man på 60-70% tränar man kondition och fettförbränner bra. Runt 70-80% är en hårdare konditonsträning.
    Maxpulsen varierar ju från person till person, men en tumregel är att man drar av sin ålder från 220. Dvs är du 35 så ligger sin maxpuls på ca 185.

Jag kommer runt ca 4,5-5km under ett pass.
  • Miffomorsan
    Vassandra skrev 2009-08-15 14:30:20 följande:
    Cross-Trainers är bra maskiner för att bränna fett och komma i form, sådan motion fixar figuren rätt effektivt. Angående träningstid - om du fråga en PT på SATS så kommer de flesta att rekommendera att du tränar i minst 60 minuter för att få ut något av träningen.
    Fast det där är ju en sanning med modifikation. Tränar man för att t ex förbränna fett så förbränns det redan från start om man kör låg-medelhög intensitet (ca 70-80% av maxpuls), MEN förbränningen ökar något efter ett tag.
    Tränar man högintensivt så förbränner man dock bara kolhydrater.
    Så det där beror ju helt på vad man är ute efter för resultat och hur snabbt det ska gå för att få resultat.
    Det är alltid bättre att röra på sig t ex 30 min än inte alls...
  • Gravid 89

N iskriver många att crosstrainer är bra för fettförbränning och kondition. Bättre kondition vill jag gärna ha, men jag upplever att jag nog inte behöver förbränna fett. (Jag syftar på att gå ner i vikt - väger 49-50 kg redan och är rätt lång, så jag är redan smal). Jag vill bara träna upp underkroppen och armarna. Går det med crosstrainern?

• Miffomorsan

Gravid 89 skrev 2009-08-15 14:46:43 följande:

N iskriver många att crosstrainer är bra för fettförbränning och kondition. Bättre kondition vill jag gärna ha, men jag upplever att jag nog inte behöver förbränna fett. (Jag syftar på att gå ner i vikt - väger 49-50 kg redan och är rätt lång, så jag är redan smal). Jag vill bara träna upp underkroppen och armarna. Går det med crosstrainern?
    Vill man bara träna för att få mer muskler så tycker jag personligen inte att crosstrainern är det ultimata redskapet. Skulle satsa på Bodypump och styrketräning istället.
  • Gravid 89
    Miffomorsan skrev 2009-08-15 14:59:45 följande:
    Vill man bara träna för att få mer muskler så tycker jag personligen inte att crosstrainern är det ultimata redskapet. Skulle satsa på Bodypump och styrketräning istället.
    Okej! Tack för hjälpen
  • Vassandra
    Miffomorsan skrev 2009-08-15 14:43:26 följande:
    Det är alltid bättre att röra på sig t ex 30 min än inte alls...
    Givetvis.
  • Tjoflöjt
    valkyrian skrev 2009-08-15 13:38:19 följande:
    11 km på 30 min? Är vad jag kommer på en timme om jag springer! Låter galet långt... Kör du väldigt lätt motstånd och ist väldigt fort kanske ?Kul med svar, mer åsikter?
    Jag kör på ett relativt hårt motstånd, men som sagt, jag är lite skeptiskt till hur apparaten faktiskt mäter sträckan (jag har en crosstrainer från tv-shop, som faktiskt funkar riktigt bra, med resevation för sträckan).
  • valkyrian
    Tjoflöjt skrev 2009-08-16 10:27:13 följande:
    Jag kör på ett relativt hårt motstånd, men som sagt, jag är lite skeptiskt till hur apparaten faktiskt mäter sträckan (jag har en crosstrainer från tv-shop, som faktiskt funkar riktigt bra, med resevation för sträckan).
    :) eller så är du supervältränad :D
Svar på tråden Crosstrainer