• MinTurNu

Åsikter/erfarenheter SÖS Stockholm?

Nu börjar förlossningen närma sig med stormsteg (beräknad till den 2/9, alltså 18 dagar kvar...)! Då kan man ju inte undvika att börja fundera på hur det kommer att bli?
    Jag bor i Nacka och SÖS är ju det sjukhus som ligger närmast oss, men efter att ha hört många som har dåliga erfarenheter av förlossningar där så blir man ju onekligen lite smått orolig och funderar på att välja att åka tvärs över stan för att slippa ...

Därför frågar jag er: ni som har fött på SÖS, vad har NI för erfarenheter och vad anser ni om förlossningen på SÖS i allmänhet?

Är jätteglad och tacksam för alla åsikter (vare sig de är bra eller dåliga)!

• Svar på tråden Åsikter/erfarenheter SÖS Stockholm?
  • MinTurNu

*puff*

Är det verkligen ingen som har någonting att säga om SÖS? Varken bra eller dåligt? Behöver inte vara en hel uppsats, men ett par rader tas alltid tacksamt emot!!!

• MollaBolla

Jag födde på SÖS för 2,5 år sedan och är väldigt nöjd med alla barnmorskor och undersköterskor som vi träffade på förlossningen (fyra pass hann vi avverka). Dessvärre var förlossningen ganska jobbig och fick avslutas med sugklocka och yttre press och den läkare som satte klockan var inte bra. Hon presenterade sig inte ens för mig och min man och pratade om mig i tredje person med barnmorskan. Trist.

Barnmorskan som var med under förlossningen kom och hälsade på uppe på BB dagen efter och det kändes verkligen bra. Vi fick också träffa henne någon vecka senare för att prata igenom förlossningen.

På BB träffade vi en sjuksköterska (nattsköterska) som var helt värdelös. De andra var bra men det var så många! Vi var på BB i fem dygn och måste ha träffat minst 20 sjuksköterskor/undersköterskor under den tiden. Alla kom med olika råd om hur vi skulle få igång amningen och jag visste inte vem jag skulle lyssna på. Och hittade man någon som var bra så försvann den personen efter sitt skift och kom tillbaka först två dagar senare. Men så är det säkert överallt, personalen måste ju också få åka hem och sova :). Jag hade önskemål om att en barnmorska skulle kontrollera mina stygn i underlivet innan vi åkte hem, något jag meddelade väldigt tidigt, men det blev aldrig av eftersom det passerade så mycket personal hela tiden och jag inte orkade tjata om saken med varenda en. Jag önskar dock att jag gjort det för bara någon dag efter hemkomsten fick jag mera ont efter stygnen och fick åka in på kontroll. Då visade det sig att typ 4 av fem stygn gått upp och nu har jag två blygdläppar på vänster sida istället för en och det kan bara åtgärdas med plastikoperation.

Nu väntar jag nästa barn om fyra veckor och vill gärna föda på SÖS igen.

• Nicke

Första kom på SÖS för snart 5år sen.
    Vi var mycket nöjda. Läkaren som la sugklockan kunde ha varit lite trevligare och så var det någon där kemin inte fungerade men det kan ju hända överallt. Jag fick inte plats på BB, någon sköterska tyckte att jag skulle åka hem men när frugan började packa sina saker så fick jag plötsligt plats.

Övriga två barn kom också på Södersjukhuset men på Södra BB och där har vi verkligen INGET att anmärka på.

• MinTurNu

Åååh, tack för att ni tog er tid att svara! Hade nästan gett upp hoppet för denna tråd...

Jag förmodar att det är väldigt individuellt hur man upplever sin förlossning, oavsett vart man hamnar. Mycket handlar väl om personal och personkemi, precis som ni skriver. Men man blir så orolig när vissa nästan avråder från att åka till SÖS!
    Jag går hos en barnmorska på Mama Mia på Karlavägen och de har ju ett samarbete med DS, så vi har vid två olika tillfällen varit där på förlossningsförberedande kurs. Jag fick så himla bra vibbar där, men jag undrar om det är vettigt att åka igenom hela stan och lite till bara för att komma dit när det väl är dags? Det finns ju inget som garanterar att jag får en bättre upplevelse där än vad jag hade fått på SÖS?

Får nog ta och tänka igenom detta ordentligt...

• carola1977

Jag var nöjd med SöS. Födde där för 3 år sedan .

• carola1977

Kom på lite mer
    Skulle absolut välja det närmaste för jag tyckte de 7 minuter det tog för oss att komma dit var plågsamma... Om man behöver stanna länge efter förlossningen är det nog trevligare på BB Stockholm eller Södra BB. Vi åkte hem efter 1,5 dygn och då är det ju inte så noga. Förlossningspersonalen var bra och trevlig och det var viktigast tyckte jag.

• Mamisita
    MinTurNu skrev 2009-08-16 10:23:48 följande:
    Åååh, tack för att ni tog er tid att svara! Hade nästan gett upp hoppet för denna tråd... Jag förmodar att det är väldigt individuellt hur man upplever sin förlossning, oavsett vart man hamnar. Mycket handlar väl om personal och personkemi, precis som ni skriver. Men man blir så orolig när vissa nästan avråder från att åka till SÖS! Jag går hos en barnmorska på Mama Mia på Karlavägen och de har ju ett samarbete med DS, så vi har vid två olika tillfällen varit där på förlossningsförberedande kurs. Jag fick så himla bra vibbar där, men jag undrar om det är vettigt att åka igenom hela stan och lite till bara för att komma dit när det väl är dags? Det finns ju inget som garanterar att jag får en bättre upplevelse där än vad jag hade fått på SÖS? Får nog ta och tänka igenom detta ordentligt...
    Vi har flyttat till södra sidan men kommer ändå välja DS när det är dags. Vi har haft våra tidigare förlossningar på DS så det känns lite tryggt att vara där denna gång också. Men visst har jag funderat på att välja SÖS som ligger närmare men kommit fram till att för oss blir nog DS bättre.
  • Hella08

Jag födde på Sös för 1½ år sen. Det slutade i akutsnitt men allt gick bra. Vi var väldigt imponerade över hur det hela sköttes. Vi är jättenöjda! Vi bodde kvar på BB i 4 dar och ville knappt åka hem därifrån, maten va bra, personalen va bra, vi hade familjerum så min sambo fick bo med oss hela tiden. Vi va jättenöjda med allt! Kommer välja Sös igen om jag blir gravid!

• Skruff

Födde på förlossningen på SÖS för 5 veckor sedan och fick därefter plats på Södra BB för eftervård några nätter. Har i princip bara positiva saker att säga om personalen, framför allt barnmorskorna och undersköterskorna som jag träffade. Kom även i kontakt med ett par förlossnignsläkare och narkosläkare som var trevliga. Hann med att träffa personal från 3 arbetspass och alla var jättegulliga. Hade det kommit in nån som jag inte gillat så hade jag skickat ut den personen igen Man har ju rätt att byta barnmorska. Lite svårare att byta läkare mitt i natten dock om man nu skulle vilja det...

• Lottis värmdö

jag födde på sös förra gången 2006 och det var bra. Viktigast är ju vilka barnmorskor man får och det handlar nog om lite tur. Jag hade 3 olika och 2 av dessa var superbra. Den tredje helt OK. Sen är det ju inte så mycket mys-pus och fin miljö på sös men det tänker man inte på men man är mitt uppe i förlossningen och jag vet inte hur mycket "mysigare" det är på andra förlossningsavdelningar heller. Planerar att föda mitt andra barn på SÖS också - nu om ca 1 månad.

Lycka till!

• Kwackie

Hej TS!
    Själv har jag inte fött på SÖS men som erfarenhet som undersköterska där ger jag dig gärna den information du behöver ur personalens synvinkel.

Dett gäller självklart även ni andra mammor som kanske läser och undrar.
    Vill dock uppmärksamma om den babyboom som råder just nu och alltför ofta måste man hänvisa till andra sjukhus - så man kan kanske inte alltid välja hur mkt man än skulle vilja. Barn blir det ju oavsett vart, hur eller när du föder.

Ha det gött alla gravida så ses vi kanske

Kramar från uskan Annica (AAu på SÖS)

• Isabellee

Jag födde på sös för 8 månader sedan.

Jag är helnöjd med allt. barnmorskorna, läkarna ,bb. Ja allt.

Jag var där inne så pass länge att dom fick byta perosnal 3 ggr (deras pass slutade)

Och alla var super trevliga och stöttande.

Lätt SÖS nästa gång!

Svar på tråden Åsikter/erfarenheter SÖS Stockholm?