• emmattias

Kommer inget när jag pumpar..?

Har en treveckors tjej som äter ungefär varannan timme och det vore det så himla skönt att kunna pumpa ut ibland så pappan kunde ge henne.

Problemet är att när jag pumpar ut kommer inte mer än några futtiga ml. Hur ska jag göra för att få ut godiset?! Har provat apotekets cykelpump, någon elektrisk manick jag fick låna av BVC samt Avent Isis. Aventen är den som funkat bäst hittils, då har jag vid ett tillfälle lyckats få ut 30ml. (båda brösten sammanlagt). Har provat att pumpa vid olika tidpunkt och både efter och emellan amningarna. Handmjölkning funkar heller inte, kommer ett par futtiga droppar bara..
    Vad gör jag för fel?? I bästa fall kommer det en liten tunn och slapp stråle, oftast sipprar det bara lite sakta, ska det vara så? Har ju sett bilder där tuttarna ser ut som duschmunstycken! {#lang_emotions_surprised} Hur mycket ryms i varje bröst? Fattar att det är individuellt men på ett ungefär..?

Mina bröst blev heller aldrig sådär ömma och spända som alla säger. Kände liksom aldrig att mjölken "rann till". De blev bara större..? Är det därför jag inte får ut något när jag pumpar?

Märta, mitt hjärta!
  • Svar på tråden Kommer inget när jag pumpar..?
  • lia76

När jag pumpade så tog det några minuter så hade jag fått ur 2 dl ur båda brösten.
    Men då satt jag på kvällen när barnet lagt sej och jag hade lugn och ro.
    Stress gjorde bara att det inte kom något.
    Att tänka på dottern gjorde att det kom mer, eller ser en bild av henne.
    Det är oftast bra att pumpa på natten då det oftast är rofyllt
    Men inte alla som får ut mjölk vid pumpning, tyvärr.

• StilaM

Jag pumpar flera gånger per dag nu (med Avent) eftersom jag jobbar, och tycker att jag fått hyfsad schvung på det, men i början tyckte jag att det var svårt. Du kan ju pröva detta:
    Pumpa på morgonen i samband med första morgonamningen - då är brösten fulla. Massera bröstet innan du pumpar och dra i bröstvårtan tills mjölken börjar sippra. Om du kan, pumpa ur det ena bröstet medan du ammar ur det andra - då sätter utdrivningsreflexen igång.

Det blir lättare och lättare tycker jag. Nu är min lilla 3,5 mån och som regel pumpar jag ur 3 dl/pumpning (båda brösten). Några få gånger har jag fått 2,5-3 dl ur ett bröst.

Lycka till!

• emmattias

StilaM:
    3 dl?!?! {#lang_emotions_surprised} Wow! Bra jobat =)
    Hur ofta pumpar du?

Har försökt amma och pumpa samtidigt men det är lite trixigt tycker jag. Är så rädd att tappa greppet om lillan.. Hur håller du då? Vilken ställning liksom?

Märta, mitt hjärta!
  • StilaM

Jag lägger lillan på en kudde över mitt ena ben (sitter i skräddarställning för att få rätt lutning på lillan) och lägger min arm under hennes nacke. Sedan håller jag pumpen mot det andra bröstet. Jag kan pumpa mycket om jag gör så, men upplever ibland att det stör lillan, så oftast pumpar jag efteråt. Medan du tränar kan du testa att pumpa igång det bröst hon inte ska äta ifrån, be din sambo att lägga henne tillrätta vid det andra bröstet och på så sätt kanske du kan pumpa lite medan hon äter. När hon är klar kan sambon rapa henne och du kan fortsätta pumpa.

När jag började pumpa fick jag max ut 1 dl från båda brösten, men det ökar ju med bättre teknik och barnets ålder. Min tremånaders äter ju betydligt mer än din färsking!

• kattis b

Grejen är lite också att det beror på storleken på tuttarna. Har man inte så stora bröst är det svårare att få ut så mycket.
    När jag pumpade fick jag ut, som mest, 75 ml (ur ena). Sen tog det liksom slut där. ^^

Det viktiga är att inte stressa, låta det ta den tid det tar, och vara envis. Så brukar det gå.
    Och haka inte upp dig på att du inte får ut så mycket, för bebis kan suga sååå mycket bättre än en bröstpump nånsin klarar av. :) Så maten räcker. Bara så du vet. :)

• Annajson

Jag har precis samma problem som du...lyckas få ut typ 20 ml sammanlagt, det blir ju ingen liten bebis mätt på! När jag satt och pumpade tidigare idag började lillan skrika, då satte det fart och sprutade på, men då var det ju dags att amma istället så den metoden kan man ju inte ha. Hoppas på att pumpandet ska gå lättar för att kunna vara hemifrån lite längre någon gång.

Lycka till!!!

• tuffing

barn har en helt annan sug förmåga även om du pumpar och pumpar och det inte kommer nåt lägger du barnet vid bröstet så kan den äta och äta
    prova med 3,5,7 metoden och strunta att det inte kommer nåt det tar tid stressa inte
    då börjar man så här
    du ammar ditt barn från högra brösten när den ätit klart så börjar du pumpa 7min, sen pumpar du från andra bröstet i 7 min övergår till högra brösten igen och pumpar 5min gör samma sak med vänstra brösten och börja med högra brösten igen och pumpa i 3min och samma sak med vänstra bröst
    räcker att man gör så 3ggr om dagen morgon middag och kväll
    det funkade för mig min dotter är 5,5 månad gammal och jag hel ammar fortfarande
    och ora dig inte för pappan hans tid kommer oxå han kan ju sitta bredvid och hålla sällskap så länge

lycka till

• vittra

Det enda som fungerade för mig var att pumpa samtidigt som lillan ammade. Det var bara då som mjölken rann till, annars kunde jag pumpa i en evighet och det kom knappt nåt alls! På morgonen hade jag mest, tror det är vanligast.

Så det är mitt tips om du inte testat det än, pumpa samtidigt som amning och på morgonkvisten

Men sedan så tycker jag att 30 ml inte är så värst lite egentligen, det blir ju aldrig lika mycket med pump som med amning. Du får ju pumpa flera gånger helt enkelt och spara. Jag pumpade nästan varje morgon, fick slänga hur mycket mjölk som helst sen, hihi

• Pralin M

Det är så väldigt olika hur mkt mjölk man har. Vissa har väldigt fet mjölk och då äter bebisen mindre, medan den kanske äter mer om man har tunnare mjölk. Sen är det många som inte alls kan pumpa trots att det sprutar ur tuttarna när de ammar. Håller med vittra, 30 ml är väl inte så illa? Pumpa ur och spara flera omgångar helt enkelt. Och testa några av de knep du fått tipsat om här
    Jag får pumpa kanske 5 minuter för att få 50 ml från ena bröstet, men då har jag inte tömt det, det känns som det finns mkt kvar. Däremot äter lillen på samma tid upp hela bröstet Trots att jag tycker att jag pumpar väldigt effektivt och att det ändå kommer rätt fort.

• emmattias

Kom på att jag glömt tacka för alla tips!
    Har läst och provat men det är ju inte alltid man kan skriva svar med en liten hungrig på armen..
    Att pumpa samtidigt som jag ammar är svårt..har så svårt att manöverera det hela..och sambon kan tyvärr inte hjälpa till så bra (han jobbar).
    Provade den där 3,5,7-metoden och det funkar! Kommer 3dl men väl 60-70ml {#lang_emotions_laughing} Så nu har vi lite kuber i frysen.

Vet också att hon tömmer tutten bättre än pumpen men som sagt, det är mest av bekvämlighetsskäl jag vill kunna pumpa ibland.

Tack för all hjälp!

Märta, mitt hjärta!
  • Lorelei

Jag har aldrig kunnat pumpa trots att det funnits hur mycket mjölk som helst. Det har fungerat lite bättre för hand än med pump (har avent isis) dock. Det rinner bara utanför och inte in i flaskan som det ska! Har testat allt. Inte beror det på små bröst heller (om inte D-kupa räknas som små bröst dvs).

Enl amningshjälpen här så är det bara att ta det för vad det är. Det är inte alla som kan pumpa ur, för mig handlar det om en störd utdrivningsreflex i kombination med ischemi...

• Maggiepuh

Jag var tvungen att ha en flaska under det oammade bröstet när jag ammade sonen. När han var mätt och belåten pumpade jag ut rästen och fick ut ca 250 ml på det oammade bröstet och 50-150 ml på det ammade bröstet. Jag handpumpade ner i nappflaskor och sedan frös jag in i tärningar.

• emmattias
    Maggiepuh skrev 2009-08-20 09:38:10 följande:
    Jag var tvungen att ha en flaska under det oammade bröstet när jag ammade sonen. När han var mätt och belåten pumpade jag ut rästen och fick ut ca 250 ml på det oammade bröstet och 50-150 ml på det ammade bröstet. Jag handpumpade ner i nappflaskor och sedan frös jag in i tärningar.
    Men jösses! Det är ju hur mycket som helst! Fattar inte hur folk bär sig åt..
    Jag har en sån där kopp på den tutten som inte ammas/pumpas. annars sprutar det åt alla håll..
    Märta, mitt hjärta!
  • ellens

om du vill öka tror jag du ska pumpa på natten när du har mest mjölk...

• emmattias

Nae..mängden äre nog inget fel på. Lillan verkar nöjd och växer som hon ska. Är bara att jag inte lyckas få ut så mkt när jag pumpar, men det blir ju bättre när jag "schema-pumpar" (3,5,7).

Märta, mitt hjärta!
Svar på tråden Kommer inget när jag pumpar..?