• Kanejl

Boende i Västerås eller ni som känner till Västerås...

Vilka områden är de bästa att bo i om man har en familj?
    Skola, dagis (oj förlåt) förskola, mataffärer, bussförbindelse?
    Vi planerar att flytta till Västerås och vill veta lite om områdena innan vi börjar kika på lägenheter.

Tack snälla för att ni hjälper mig/oss med detta!

• Svar på tråden Boende i Västerås eller ni som känner till Västerås...
  • Kanejl

Oj, har alla flyttat ifrån Västerås nu när vi ska flytta dit. Luktar vi så illa att det känns ända ner dit? :-P

• Frogmore

Jag växte upp i Västerås och har även undervisat där och förhoppningsvis kan detta inlägg hjälpa dig lite.

Ett område som är MYCKET populärt bland barnfamiljer är Gryta, i närheten av Ormkärrskolan som är en bra skola där jag en gång undervisade ;) (sök mer info på Västerås hemsida) Lätt att ta sig till stan och närhet till Gryta centrum (med bla bibliotek) samt stor ICA butik. Även Lidl ligger där om man nu hellre handlar där.

Kan även säga att Ekbergaskolan är som ligger på Viksäng är en bra skola. Tycker dock att området ligger lite långt utanför stan.

Gideonsberg är mitt favoritområde men där har jag bara bott och inte undervisat så någon annan kanske har mer info om skolor & förskolor i dess närhet?
    Väldigt nära till allt, tar kanske 10-15 min att cykla till stan.

Det finns många fina cykelbanor i Västerås och det kanske inte är så konstigt att den stan är en populär cykelstad.
    Annars är det väldigt enkelt att åka med buss till de flesta områden också.

Vartifrån flyttar du förresten?

• Mumin80

Gryta är ett väldigt trevligt område och mycket barnvänligt. Nordanby/Skallberget har en del riktigt trevliga radhus och villor, området är mera centralt men fortfarande (tycker jag) barnvänligt. Egentligen är nog i princip hela västerås ganska barnvänligt, det är gott om promenadstråk m.m. Skolor och dagis vet jag dock ingenting om.

• Kanejl

Frogmore: Vi flyttar ifrån Umeå. Vill ner till Södra sverige. Min sambo bodde i Västerås som liten, men han flyttade när han var väldigt liten så han minns inget om områdena.
    Nu är det bara jobb som saknas, sen sticker vi...

• Umm Elias

Jag har precis flyttat till Skälby /Norra bäckby och trivs väldigt bra!! Lugnt och fint o trevliga människor :D

• pixietails

I stort sett alla villaområden är bra i Västerås. Tycker dock du ska försöka hålla dig undan Råby, Bäckby och Pettersberg.

• Umm Elias
    pixietails skrev 2009-08-15 23:38:09 följande:
    I stort sett alla villaområden är bra i Västerås. Tycker dock du ska försöka hålla dig undan Råby, Bäckby och Pettersberg.
    Bäckby är lugnt om man bor på rätt sida.
  • pixietails

Umm Elias skrev 2009-08-15 23:46:59 följande:

Bäckby är lugnt om man bor på rätt sida.
    Villaområdena som ligger vid Bäckby, absolut :)
  • MrsDeepblue

Jag känner till Västerås rätt så bra, och det beror ju lite på vad ni är ute efter. Jag tycker att det verkar bli mer och mer stökigt i vissa områden (har släktingar i Västerås).

Du skriver att ni ska leta lägenhet? Vill ni ha hyresrätt eller bostadsrätt? Om ni vill bo lugnt i bostadsrätt och kan tänka er att inte bo supercentralt så är Rönnby ett väldigt lugnt och trevligt område. Den enda nackdelen är att det är ett par km till närmaste mataffär. Men det är socialt väldigt stabilt. Skälby, Nordanby och Gideonsberg är också stabila områden. Jag skulle undvika Vallby, Bäckby, Pettersberg och Bjurhovda. Malmaberg och Haga är ok. Gryta kan vara bra, men också rätt så stökigt om man hamnar på fel ställe.

Svar på tråden Boende i Västerås eller ni som känner till Västerås...