• Kanejl

Boende i Västerås eller ni som känner till Västerås...

Vilka områden är de bästa att bo i om man har en familj?
    Skola, dagis (oj förlåt) förskola, mataffärer, bussförbindelse?
    Vi planerar att flytta till Västerås och vill veta lite om områdena innan vi börjar kika på lägenheter.

Tack snälla för att ni hjälper mig/oss med detta!

• Svar på tråden Boende i Västerås eller ni som känner till Västerås...
  • Umm Elias
    PS66 skrev 2009-08-20 12:59:00 följande:
    Umm Elias skrev 2009-08-20 12:46:21 följande:
    Ooookej?Hur räknar du då?Dyraste fastighetsförsäljningen i Västerås under hela 2008 var en vit villa (Elyseum eller likande kallad) i Framnäs. Sjötomt, 9 miljoner...Radhusen på Sport/Spinnfiskargatan lär man få en hel länga för samma belopp! =)
    Ja, ett hus kanske är dyrast. mohaha.

Farmors hus gick på 5.5 milj (Hamre).
  • pixietails

Umm Elias skrev 2009-08-20 12:22:41 följande:

Julia T skrev 2009-08-20 07:25:13 följande: och vad är det för fel på bäckbyskolan? Utom att folk har fördomar mot den pga saker som hänt för ca 10 - 15 år sen? Om alla sätter sina barn på andra skolor blir den väl inge bättre-?
    Har du levt under en sten det här året? Bäckbyskolan är Västerås värsta skola med mobbing, våld, hot, trakasserier. De fick ju till och med flytta en klass till en annan skola för föräldrarna var så trötta på skolan. Poängtera att det här hände detta år, inte 10-15 år sen.
  • Umm Elias
    pixietails skrev 2009-08-20 13:06:04 följande:
    Umm Elias skrev 2009-08-20 12:22:41 följande:
    Har du levt under en sten det här året? Bäckbyskolan är Västerås värsta skola med mobbing, våld, hot, trakasserier. De fick ju till och med flytta en klass till en annan skola för föräldrarna var så trötta på skolan. Poängtera att det här hände detta år, inte 10-15 år sen.
    sorry, st ilian är värre.

o nej, ingen sten. Jag har varit runtomkring o inte hakat upp mig på nyheterna. Gå o besök bäckbyskolan, u might be surprised.
  • pixietails

Umm Elias skrev 2009-08-20 13:08:26 följande:

sorry, st ilian är värre. o nej, ingen sten. Jag har varit runtomkring o inte hakat upp mig på nyheterna. Gå o besök bäckbyskolan, u might be surprised.
    Har redan vart på Bäckbyskolan, och skulle aldrig sätta mina barn där. Inte på st Ilian heller. Också en riktigt dålig skola.
  • PS66

Rönnbyskolan?
    Skiljeboskolan?
    Irstaskolan?
    Persboskolan (Skultuna)?
    Tillbergaskolan?

Har bara erfarenhet av den första och det är enbart positivt.

• Bevabus

Jag har iaf sagt mitt nu, jag har växt upp över hela Gryta-området. Södra, Norra och Önsta. Och har trivts jättebra Inga större skador här inte.
    Jag bor just nu vääääldigt nära Önstagården där det ska vara som mest stökigt och där är det knappt nånting alls nu för tiden faktiskt.
    Jag älskar villaområdena, mycket gräs överallt och jättemånga lekparker. Det enda jag har att klaga på är kvalitén på skolorna för de lite äldre barnen. Men förskolorna är suveräna (bäst är Rådjuret).

• Umm Elias

Bästa tips på skola är Nybyggeskolan DÄr har jag jobbat och d är en underbar skola! De har kämpat som djur och nu är alla problem borta med vinden!

• Umm Elias
    pixietails skrev 2009-08-20 13:11:53 följande:
    Umm Elias skrev 2009-08-20 13:08:26 följande:
    Har redan vart på Bäckbyskolan, och skulle aldrig sätta mina barn där. Inte på st Ilian heller. Också en riktigt dålig skola.
    nej vad skönt, då slipper mina barn fördomsfulla föräldrar till sina vänner!
  • Verkligen

Jag bor på Råby och här är det lugnare än lugnast. Trivs kanonbra. jag är ofta ute och går sent om kvällarna själv och brukar inte se en enda människa. Har lugna och trevliga grannar.

Kommer dock flytta ut på landet om 2-3 år. Vill inte ha mitt kommande barn i skola här på Råby, det är väldigt invandrartätt och stökigt neråt Råby Centrum. Undviker alltid Råby Centrum, handlar gör vi på Erikslund.

Men själva boendelösningen är jag kanonnöjd med.

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Umm Elias
    Verkligen skrev 2009-08-20 15:09:17 följande:
    Jag bor på Råby och här är det lugnare än lugnast. Trivs kanonbra. jag är ofta ute och går sent om kvällarna själv och brukar inte se en enda människa. Har lugna och trevliga grannar.Kommer dock flytta ut på landet om 2-3 år. Vill inte ha mitt kommande barn i skola här på Råby, det är väldigt invandrartätt och stökigt neråt Råby Centrum. Undviker alltid Råby Centrum, handlar gör vi på Erikslund.Men själva boendelösningen är jag kanonnöjd med.
    Okej, du lär ju förstått att ngn skulle komma med detta så här kommer det: Menar du att det är ngt fel med invandrartäta områden, skulle det vara invandrare som gör det stökigt menar du? Jag flyttade TILL ett invndrartätt område just för att jag vill slippa stökiga out of control ungdomar (enligt erfarenhet svenska ungdomar som är ute o ränner utan föräldrakontroll.)
Svar på tråden Boende i Västerås eller ni som känner till Västerås...