• ooemilyoo

Återbetalning av lagfart vid försäljning!?

Hejhej gott folk.
    vi sitter ju nu och ska sälja vårat hus, och jag kom och tänka på detta med lagfarter, jag vet att vi gav en del pengar för den när vi köpte detta huset för 2 år sen, men hur blir det nu vid försäljning, får man tillbaka dom pengarna eftersom nästa person som köper huset får betala ny lagfart!?
    Eller hur funkar det!?
    Någon som vet?

tack på förhand..

• Svar på tråden Återbetalning av lagfart vid försäljning!?
  • Lilla Mimsan

Vad jag förstår så får man inte tillbaka pengar då de pengar du betalar för lagfarten är en slags avgift. Hittade detta
    Lagfarten är hur som helst en inskrivning i fastighetsregistret där du blir upptagen som fastighetens ägare. Du får också ett papper på att det är du som äger fastigheten. Skulle fastighetsregistret totalhaverera en dag är det detta papper som bevisar att huset är ditt! När du väl fått det är det därför säkrast att förvara det i ett bankfack

• ooemilyoo

Okej, men tycker det är lite konstigt egentligen, då tjänar staten en rejäl hacka på att folk köper och säljer, lite irriterande tycker jag, haha..

Men tack ändå för hjälpen, sökte via googel men hittade inget som gav mig ett svar, haha

• Tjoflöjt

Nej, pengarna för lagfarten behåller staten, likaså inskrivningsavgiften för eventuella pantbrev.

• Tjoflöjt

Inte inskrivningsavgift för pantbrev, bara avgift :)

• Supinum

Läser detta i en pdf från Swedbank:

"Kostnaden för lagfarten får dras av vid en försäljning."

Vad menas?

• Soul
    Supinum skrev 2009-08-15 23:12:19 följande:
    Läser detta i en pdf från Swedbank: "Kostnaden för lagfarten får dras av vid en försäljning." Vad menas?
    Man drar av kostnaden för lagfarten från vinsten och betalar således inte vinstskatt på den summan.
  • ooemilyoo

nice, det sista där viste jag inte, ska genast försäka sälja ännu dyrare, haha..=) Bra att några har koll här, för jag verkar inte har större koll, haha.. tur man har mäklaren som kan, men som man inte vill ringa ner med alla sina dumma frågor, haha..

• Soul

Du ska även dra av kostnad för mäklare och eventuella värdehöjande investeringar som gjorts i huset från vinsten. Det senare finns det vissa regler kring, men det kan mäklaren hjälpa dig med.

• Gorban
    Tjoflöjt skrev 2009-08-15 21:37:08 följande:
    Nej, pengarna för lagfarten behåller staten, likaså inskrivningsavgiften för eventuella pantbrev.
    Inskrivningsmyndighetens verksamhet är helt avgiftsfinansierad. Inga skattemedel går till detta. Så din kostnad för lagfarten har spenderats på att driva verksamheten.
  • Tjoflöjt
    Gorban skrev 2009-08-17 11:20:10 följande:
    Inskrivningsmyndighetens verksamhet är helt avgiftsfinansierad. Inga skattemedel går till detta. Så din kostnad för lagfarten har spenderats på att driva verksamheten.
    Och inskrivningsmyndigheten är inte staten, eller? Jag kan inte se att jag överhuvudtaget nämnt ordet skatt i mitt inlägg.
  • Kjell2
    ooemilyoo skrev 2009-08-16 03:37:29 följande:
    nice, det sista där viste jag inte, ska genast försäka sälja ännu dyrare, haha..=) Bra att några har koll här, för jag verkar inte har större koll, haha.. tur man har mäklaren som kan, men som man inte vill ringa ner med alla sina dumma frågor, haha..
    Du betalar en rejäl summa pengar till mäklaren. Fråga på och se till att du får valuta för pengarna.
  • Tjoflöjt
    Kjell2 skrev 2009-08-17 14:22:30 följande:
    Du betalar en rejäl summa pengar till mäklaren. Fråga på och se till att du får valuta för pengarna.
    Precis, och många mäklare hjälper dessutom till med nästföljande deklaration, eftersom försäljningen ska tas med där.
  • ooemilyoo

ja jo det e klart, ja han kostar en del, men behöver bli av med huset eftersom vi köpt nytt..=) haha ska slå honom en signal i morgon och prata lite..=) det med värdehöjande osv viste jag, men det med lagfarter viste jag inget om, tack för alla svar..=)

• Gorban
    Tjoflöjt skrev 2009-08-17 14:18:50 följande:
    Och inskrivningsmyndigheten är inte staten, eller? Jag kan inte se att jag överhuvudtaget nämnt ordet skatt i mitt inlägg.
    Jag tänkte på inlägget längre upp om att staten gör sig en rejäl hacka. Men pengarna går ju egentligen direkt till själva verksamheten.
  • Smurfan83
    ooemilyoo skrev 2009-08-17 21:17:12 följande:
    ja jo det e klart, ja han kostar en del, men behöver bli av med huset eftersom vi köpt nytt..=) haha ska slå honom en signal i morgon och prata lite..=) det med värdehöjande osv viste jag, men det med lagfarter viste jag inget om, tack för alla svar..=)
    Men kom ihåg att värdehöjande inte alltid är det du anser.
    Ett enkelt exempel du köper ett hus som har tapeter som är 5 år gamla men som ser BEDRÖVLIGA ut, (fula färger mm) du byter ut dem och säljer huset något år senare, tapeterna är då 3 år gamla. Du har då bara gjort en förbättring med 2 år, du får alltså inte dra av hela kostnaden för arbetet.

Så om du tex bygger ett HELT nytt hus och flyttar in, bor i 20 år och har då så klart hunnit byta vitvaror tapeter mm några gånger. Då får du inte dra av någonting, för du kan ju omöjligt förbättra, allt var ju oanvänt när du flyttade in.
    Dock om det tex är våtmatta i badrummet och du under åren satt dit kakel.

Hoppas du förstår vad jag menar. Allt finns att läsa på skatteverketssida, gör ett besök där.
  • ooemilyoo

Vi flyttade hir för 2 år sen igår.. ;) Och har inte gjort något, så inga avdrag kommer att göras, vi har lagt ny grus men det handlade inte så där jätte mycket, ca 12,000 men bara klöddigt att dra av något..=)

• Tjoflöjt
    Gorban skrev 2009-08-18 16:04:02 följande:
    Jag tänkte på inlägget längre upp om att staten gör sig en rejäl hacka. Men pengarna går ju egentligen direkt till själva verksamheten.
    Men då kanske du ska rikta dig till den som skrev DET inlägget :D
  • Anghammarad
    ooemilyoo skrev 2009-08-15 18:22:08 följande:
    Okej, men tycker det är lite konstigt egentligen, då tjänar staten en rejäl hacka på att folk köper och säljer, lite irriterande tycker jag
    Hur kan detta förvåna dig?
Svar på tråden Återbetalning av lagfart vid försäljning!?