• morgonsolan

Villa eller hyreslägenhet, spelar det ngn roll i landet? (Korea/Etiopien/Taiwan)

Vi sitter och funderar lite runt vårt boende och vet att vi på sikt inte kommer att vilja bo kvar i det huset vi har nu. Vi skulle kunna tänka oss en hyresrätt istället av olika skäl. Har det någon betydelse för de länderna jag angivit i rubriken tror ni? Jag har för mig att det t, ex i Korea ser bättre ut att äga ngt eget. Det är i första hand dit vi vill skicka. Vad tror ni? Alla erfarenheter/tankar/resonemang tas tacksamt emot! /Solan

• Svar på tråden Villa eller hyreslägenhet, spelar det ngn roll i landet? (Korea/Etiopien/Taiwan)
  • mammamys06

Jag känner flera som bor i hyresrätt och blivit godkända och har fått barn från Korea/Etiopien/Taiwan

Victor född september -06, broster bf annandag jul 2009
  • Krickita

Det har nog ingen betydelse, huvudsaken att ni trivs! Det kan bli lite stökigt om ni flyttar mitt i utredningen, men inget som inte går att ordna

Ring och fråga er adoptionsorganisation! De kan ge bäst besked!

• mammamys06
    Krickita skrev 2009-08-16 16:17:05 följande:
    Det har nog ingen betydelse, huvudsaken att ni trivs! Det kan bli lite stökigt om ni flyttar mitt i utredningen, men inget som inte går att ordna Ring och fråga er adoptionsorganisation! De kan ge bäst besked!
    Nej, det behöver inte alls bli stökigt att flytta mitt i utredningen, bättre det än att flytta precis när man kommit hem med barn!

Vi flyttade under adoptionsprocessen, bytte tom kommun och fick då ny utredare, det var inga problem alls!!
  • Mula69

Vi har adopterat från Korea och tror inte det är något problem att inte äga sin bostad. Man ska iochförsig ge värdet på bostad, bil/båt, aktier, försäkringar osv men hellre att man bor nära det som är viktigt för barnet i och form av nätverk, dagis, kompisar osv i en hyresrätt än i egen bostad långt från allt.

• morgonsolan

Tack för era svar! Vi resonerar också som så att det blir bättre att flytta innan vi får vårt barn.

Utredningen är ju redan skriven, så våra utredare får ju göra en justering om en flytt blir aktuell (eller hur man nu gör).

Mula: Man skulle de kunna neka en ansökan för att man äger för lite saker tror du? I Korea alltså? Vi kommer t, ex i och med en eventuell flytt kunna klara oss på bara en bil, detta ser ju VI som en försmån, eftersom ekonoomin blir bättre och vi får cykla mer, men det kanske blir helt tvärt om i deras ögon?

Jag tänker, de kanske bara matchar oss med ett annat barn? Det kanske nödvändigtvis inte betyder att vi får vänta längre osv.. Eller?

• mammamys06
    morgonsolan skrev 2009-08-16 16:48:35 följande:
    Tack för era svar! Vi resonerar också som så att det blir bättre att flytta innan vi får vårt barn. Utredningen är ju redan skriven, så våra utredare får ju göra en justering om en flytt blir aktuell (eller hur man nu gör). Mula: Man skulle de kunna neka en ansökan för att man äger för lite saker tror du? I Korea alltså? Vi kommer t, ex i och med en eventuell flytt kunna klara oss på bara en bil, detta ser ju VI som en försmån, eftersom ekonoomin blir bättre och vi får cykla mer, men det kanske blir helt tvärt om i deras ögon?Jag tänker, de kanske bara matchar oss med ett annat barn? Det kanske nödvändigtvis inte betyder att vi får vänta längre osv.. Eller?
    Nej, det blir det inte! Har vänner som väntar bb vilken dag som helst från Korea och de bor i hyreslägenhet och har en bil och cyklar när de kan!
  • Mula69

Jag vågar inte svara på om matchningen görs annorlunda beroende på hur mycket/vad du äger, det har jag dock väldigt svårt att tro på. ATT ni får ett barn tror jag ni kan vara helt säkra på.

Dock ska påpekas att materiella ting, bra ekonomi, fina titlar och bra jobb ÄR viktigt i Sydkorea. Jag tror dock som sagt inte ni behöver fundera på hurvida ni får ett barn eller inte - även om Korea i dag ekonomiskt är i prinicp en välfärdsstat så ligger dom långt från oss rent konkret när det gäller välfärden för gemene man.

När det gäller flytten skulle jag absolut göra den innan barnet kommer. Jag vet flera fall där man inte brytt sig om att göra någon ändring i hemutredningen eftersom det inte spelat någon roll för landet egentligen. För barnet däremot är det en himla skillnad att i en anknytningsprocess där tryggheten är kärnan helt plötsligt igen befinna sig bland nya saker, nya lukter osv.

Svar på tråden Villa eller hyreslägenhet, spelar det ngn roll i landet? (Korea/Etiopien/Taiwan)