• KCsMama

Ett litet och ett stort barn!

Är det någon här som efter första graviditeten fick ett ganska litet barn men sedan fått ett stort barn??

Fick själv en dotter 2002 som vägde 2485gram (föddes i v37+2). Nu har jag en stor krabat i magen som beräknas väga ca 3800-4000gram om jag går till utsatt BF (är i vecka 33+1 nu och barnet väger ca 2300gram)

Var det stor skillnad på att föda ett litet barn jämfört med att föda ett stort? Hade själv en väldigt lätt och ganska "smärtfri" (dumt ord men det gjorde inte allt för ont) förlossning. Blir det stor skillnad att föda ett större barn??

Kanske urdum fråga..

Kramar//Jennie

• Svar på tråden Ett litet och ett stort barn!
  • jebba

Hej du! Är kanske inte rätt person att svara eftersom jag inte har fött ett litet barn. Jag har däremot fött ett normalstort (3500 g.) och ett mycket stort (5620 g.). Den stora tjejen var nummer två i ordningen och det gick betydligt lättare att klämma ut henne än 1:an. Att det dessutom bara tog 1,5 timme utan bedövning och att jag inte sprack något trots hennes storlek gör inte det hela sämre. Min äldsta, normalstora tjej tog över 2 dygn på sig med lustgas. Storleken hade alltså inte någon betydelse alls för min del.

Lycka till nu!

Kram Jessica

• Kelite

Hej!
    Det är inte vikten som har betydelse egentligen, det är ju huvudomfånget.
    Jag tror inte att det är någon större skillnad på att föda ett barn som väger 2485 gram och ett som väger 4000 gram rent smärtmässigt. Bara för att barnet väger mer behöver det ju inte betyda att huvudet är så mycket större än hos det som väger mindre.

Svar på tråden Ett litet och ett stort barn!