• lisen11

Har ngn blivit sjukskriven pga av tunga lyft i arbetet?

Mitt jobb innebär ganska mkt tunga lyft, att bära tungt (kortare sträckor) samt är det ett ganska tidspressat arbete. Jag undrar om ngn kanske varit i liknande situation och möjligtvis blivit sjukskriven. Är det svårt att bli sjukskriven och få sjukpenning när att man har detta jobb? Grejen är den att min arbetsgivare säger att han inte kan omplacera mig. Jag är gravid i v 24.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Har ngn blivit sjukskriven pga av tunga lyft i arbetet?
  • lisen11

Jag har pratat med FK och enl dom får man inte havandeskapspenning för att man har tunga lyft, det kanske beror på vad man skriver i ansökan i och för sig. HP får man 60 dagar för BF

• Mamma till Simon

det är klart du kan söka hp, har man ett tungt jobb som man inte klarar av så tycker jag att man ska man söka hp, du kan ju inte få mer än nej. Din chef ska ju också fylla i ett papper där han intygar att han inte kan omplacera dej. Du måste ju beskriva vad du får för problem av ditt tunga jobb.

• majlin84

klart du ska söka hp...vem ska få de om inte dom med tungt jobb!? O sjukskrivning vet jag inte...jag har blivit sjukskriven fram till hp (är i vecka 26) pga foglossning och problem med ländryggen. Men om du inte har nåt problem utan jobbet "bara" är tungt är det väl skeptiskt..o sen är ju problemet att läkaren sjukskriver dig sen ska fk godkänna det oxå vilket kan ta lååångt tid, och godkänns du inte så riskerar man stå utan inkomst...:S

• lisen11

Ja, en sak är då säker, jag tänker då inte gå hemma utan inkomst! Då går jag och sitter på jobbet och pillar mig i naveln. Det är inte bara pga tunga lyft jag vill bli sjukskriven utan jag har också en hel del sammandragningar samt att det stramar på vänster sida av magen, helst när jag lyfter min 2,5-åriga son.

• Mamma till Simon

skriv det i hp-ansökan mycket sammandragningar i samband med tunga lyft på jobbet (inte av sonen)

• Zoffix

sök hp! Jag fick hp p g a tunga lyft (inom äldrevården) och då var jag bara timvikarie så jag trodde absolut att jag skulle få ett stort nej!

• majlin84

mm men det med inkomst kan man tyvärr aldrig veta..fk är dom som har sista ordet i det hela...och det kan ta tid. Ja de är ju upp till dig, har du ett jobb där du kan pilla naveln så gör de=) men annars är det bättre att tänka på sig själv och barnet förre pengarna kanske...men som sagt, upp till var och en. Men det är så det ser ut angående sjukskrivningen...tyvärr!

• Sol Angelica
    lisen11 skrev 2009-08-16 11:19:29 följande:
    Jag har pratat med FK och enl dom får man inte havandeskapspenning för att man har tunga lyft, det kanske beror på vad man skriver i ansökan i och för sig. HP får man 60 dagar för BF
    Jag fick Hp För att det var tunga lyft på min arbetsplats. Plus att jag inte kunde omplaceras.

Du måste beskriva din arbetsdag i detalj, samt räkna ut hur många lyft du gör per dag, och hur många kg åt gången.... Tunga lyft räknas från 5 eller 6 kg.
    Din chef ska hjälpa dig med det. Chefen ska även skriva i ansökan att du inte kan omplaceras.

Lycka till!!
  • lisen11

Tack för alla bra tips.

Jag trodde att det nog var helt kört att få HP men det är det nog kanske inte. Det gäller nog bara att beskriva så detaljrikt som möjligt i ansökan.

Sol Angelica: Om tunga lyft är från 5-6 kg så är det nog lugnt för min del eftersom att jag lyfter allt mellan 0 och upp till 35kg. Antalet riktigt tunga lyft/dag vet jag inte riktigt men det ska jag räkna ut och skriva i ansökan.

Svar på tråden Har ngn blivit sjukskriven pga av tunga lyft i arbetet?