• Micki

Röd saft vid hosta?

Fick tipset av en vän att ge min dotter röd saft vid hosta. Men hon är bara 4½ månad,kan/bör man det?

♥ Amanda ♥
  • Svar på tråden Röd saft vid hosta?
  • ester

Det går nog säkert lika bra med vatten. Saft är ju snarare slembildande.

• saran

Det handlar väl om att socker har en slemlösande effekt, varför t.ex. förklarar varför honungsvatten, te m. honung etc. lindrar. Det ska du förstås inte ge bebisen. men jag tror inte det är nån större fara att ge saft/sockervatten nån enstaka gång till bebisar.

• mamma till pyret

Ja det stämmer, saft överhuvudtaget är slemlösande (sockret), vår dotter har falsk krupp och vi har fått det tipset av läkare på sjukhus att ge saft. Men hur tidigt man kan ge det vet jag ej, 4½ månad låter lite tidigt, är barnet väldigt hostigt skulle jag nog åka in med en sådan liten. Men är det inte så mycket brukar de ju klara av det rätt bra. Ring 1177 annars.
    Lycka till!

• Micki
    ester skrev 2009-08-16 14:10:45 följande:
    Det går nog säkert lika bra med vatten. Saft är ju snarare slembildande.
    Den röda saften är inte det tydligen..? Men jag vet inte om jag ska ge henne det när hon är så liten.

Jag försöker med vatten men hon är inte överdrivet förtjust i det..
    ♥ Amanda ♥
  • ester
    April09 skrev 2009-08-16 14:13:02 följande:
    Den röda saften är inte det tydligen..? Men jag vet inte om jag ska ge henne det när hon är så liten.Jag försöker med vatten men hon är inte överdrivet förtjust i det..
    Aha! Då fick jag lära mig nåt nytt
  • challe 1

ammas din dotter? jag skulle nog inte gett min tjej saft när hon var så liten.

• lurv

Vet att jag har fått tips om ljummen/varm hallonsaft eftersom det finns nått i hallon som är slemlösande.

• mamma till pyret

Det är ingen speciell sort på saften som är slemlösande, utan ALL saft!!
    Men frågan är ju om Ts ska ge den till sitt barn som bara är 4½ månad?

*TS:* Prova att ringa 1177, de kan ju det mesta iaf! :)

• Micki

Jag ammar henne inte fullt längre tyvärr eftersom jag inte har så mycket mjölk kvar.

Vi va på sjukhuset med henne igår,de tyckte väl inte det lät så farligt men som föräldrer vill man göra vad man kan för sitt barn Men jag väntar nog med saften till hon blir lite större

♥ Amanda ♥
  • Pysselgalningen

Ett tips till er som kan komma över hemmagjord svartvinbärssaft (många med hus har buskar för att kunna göra det iaf )

Frys in saft i lagoma portioner för att kunna ta fram och dricka vid förkylningar.
    Svartvinbärssaft är super mot slem och onda halsar. Kan drickas både varm och kall, beroende på om man vill ha "smärtstillande/dämpande" för halsen, få ner feber eller för att använda som slemlösare. Är dessutom rena rama dunderkuren med c-vitaminer

• PetraD
    Pysselgalningen skrev 2009-08-17 02:39:41 följande:
    Ett tips till er som kan komma över hemmagjord svartvinbärssaft (många med hus har buskar för att kunna göra det iaf )Frys in saft i lagoma portioner för att kunna ta fram och dricka vid förkylningar.Svartvinbärssaft är super mot slem och onda halsar. Kan drickas både varm och kall, beroende på om man vill ha "smärtstillande/dämpande" för halsen, få ner feber eller för att använda som slemlösare. Är dessutom rena rama dunderkuren med c-vitaminer
    drack ofta varm svartvinbärssaft när var mindre och förkyld *hjälpte*
Svar på tråden Röd saft vid hosta?