• Mamma 2b

Kristna, är ni bokstavstroende?

Upplever att kristendomen i allmänhet inte efterlevs, om man så säger, på ett fundamentalistiskt sätt så som många uppfattar att andra religioner gör.

alla ni kristna där ute, rösta, ni måste vara fler än 4 st..  {#lang_emotions_wink}

Då menar jag praktiserande kristna, inte alla andra jönsar som firar julafton och gifter sig i kyrkan för att den är så fin..

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-16 15:07
    Okej, vad säger ALLA ni andra om saken då? Jag vill veta varför kristendomen inte tycks efterlevas rent fundamentalistiskt.

Är det orimligt tror ni, rent av omöjligt?
    Är det mer accepterat och vanligt för de kristna att plocka ut delar som känns vettiga och lämna resten?

Nu menar jag inte att alla andra religioner kräver bokstavstroende anhängare men den vanliga uppfattnigen ser ju faktiskt ut så.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kristna, är ni bokstavstroende?
  • enny signatur

nej de verkar vara 3 st ;)

• Mamma 2b
    enny signatur skrev 2009-08-16 15:04:34 följande:
    nej de verkar vara 3 st ;)
    Ja kanske det.. hmm får uppdatera ts
  • enny signatur

Jag kanske ska tillägga att jag mött extremt få bokstavstroende kristna. Inte så konstigt att det är färre än muslimer dock eftersom Koranen just säger att det är guds oförvrängda ord. Inom kristnedomen är det väl få som tror det om bibeln utan att det är en kanon som blivit ihopsatt av människor där det valts ut och redigerats snarare

• Mamma 2b
    enny signatur skrev 2009-08-16 15:06:44 följande:
    Jag kanske ska tillägga att jag mött extremt få bokstavstroende kristna. Inte så konstigt att det är färre än muslimer dock eftersom Koranen just säger att det är guds oförvrängda ord. Inom kristnedomen är det väl få som tror det om bibeln utan att det är en kanon som blivit ihopsatt av människor där det valts ut och redigerats snarare
    Fast tror de kristna det verkligen?
  • bebbelängtan

jag är kristen.. blev ammad med kristen modersmjölk.. hihi.. Nej, jag tar inte det som står i bibeln bokstavligt.. bibeln är en symbolisk bok.. det går inte ta allt bokstavligt.. man får bestämma sig.. man kan inte läsa en bit symboliskt o sen resten bokstavligt.. då blir det helt galet.. bibeln är ingen instruktionsbok på hur man får en microugn att fungera.. dessutom är det inte ordagrant översatt.. det går inte.. flera tusen år gammal hebreiska eller grekiska eller vad det nu är för språk.. alla ord finns inte på svenska eller vilket språk som helst.. sen har Matteus, Lukas o alla som skrivit.. berättat vad som hänt, vad de sett, vad de variti med om för andra som i sin tur berättar för andra, som i sin tur berättar för andra osv osv.. i vissa fall tog det flera 100 år innan det blev nedskrivet o hur stor är sannolikheten att det det som står i bibeln nu är EXAKT samma de skrev ner då.. o mer.. hur stor är sannolikheten att det DE skrev ner är EXAKT ord för ord vad som verkligen hände.. man måste ha lite sunt furnuft o våga tänka lite själv.. det är iaf vad jag anser..

• Free Spirit

Svarte ja..men det blir egentlig litt feil..da jeg anser at en i utgangspunktet skal lese skriften som den står, men det betyr inte at ALT skal tas bokstavelig.

• rasajj

Ja, som mormon sa raknas jag val till de bokstavstroende.

Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • Taggtroden

Kristen, men inte bokstavstroende nej. Bibeln är för komplex för det.

• Mamma 2b

Hur kommer det sig att du anser den för komplex? Varför går det inte att göra en bokstavlig tolkning av bibeln?

Taggtroden skrev 2009-08-16 17:57:10 följande:
    Kristen, men inte bokstavstroende nej. Bibeln är för komplex för det.
  • Taggtroden

Mamma 2b skrev 2009-08-16 18:08:41 följande:

Hur kommer det sig att du anser den för komplex? Varför går det inte att göra en bokstavlig tolkning av bibeln?
    Därför att den säger emot sig själv mycket, det är 66/77 böcker (beror på om man räknar med apokryferna eller ej) som är skrivna av flera olika personer under en väldans lång tid. De är också skrivna av olika anledningar. Allt från historia till poesi och erotik och lagar. Det är svårt att veta exakt vad man ska ta till sig och hur. Tycker jag. Bibeln har mycket att säga och är en mycket intressant bok, men jag har svårt att ta allt i den på allvar och försöka leva efter det.
    I sådana fall är det Jesus ord i NT som jag ser som vägledande.
Svar på tråden Kristna, är ni bokstavstroende?