finns det regler för vem som ska betala resor till umgängesförälder om barnen är omhändertagna?
Min sambo har två barn sen tidigare. De är båda omhändertagna då mamman - som haft ensam vårdnad om dem - ej kunnat ta hand om dem. Min sambo vill ha vårdnaden om det ena barnet som är familjehemsplacerat i nuläget (det andra är institutionsplacerat pga funktionshinder och har behov som vi ej är förmögna att tillgodose) men det är förstås en process som tar tid. Vi bor tyvärr långt ifrån barnet, nästan 100 mil. Varje besök här blir ruskigt dyrt eftersom min sambo måste åka o hämta barnet vid varje besök, det blir alltså 4 resor för sambon varje gång. Med tåg och buss (flyg är tyvärr inte ekonomiskt möjligt alls) och det tar nästan ett dygn att åka fram och tillbaka. Vi har ganska ont om pengar. Jag är student o lever på lån, sambon är uska. Dessutom har vi ett litet gemensamt barn. Vi klarar oss iofs bra men det finns inte ekomiskt utrymme för oss att hämta barnet särskilt ofta eftersom varje sådan resa kostar åtskilliga tusenlappar.
Nu till min fråga: finns det möjlighet att få hjälp med reskostnaden av barnets socialsekreterare? denne borde ju se till barnets bästa och det ligger ju i barnets intresse att ha en regelbunden kontakt med sin förälder? när min sambo har tagit upp frågan och bett att soc skall betala för åtminstone barnets biljett så säger de bara att det inte är möjligt och om vi vill träffa barnet så får vi lösa det.
Jag har dåligt samvete för att barnet - som gärna vill vara här - inte kan få komma oftare men samtidigt så har vi inte råd....
Är väldigt tacksam för svar ifall någon vet något om detta!