• sakoline

Eltandborste & vanlig tandborste

<!-- @page { margin: 0.79in } P { margin-bottom: 0.08in } -->

Ni som använt eltandborste de senaste 2-3 åren, hur många hål hade ni senast ni var hos tandläkaren (förutsatt att ni varit där)?

Och ni som inte använt eltandborste, hur många hade ni?

Har ni märkt någon förbättring, ni som bytt till eltandborste? Om inte: berätta gärna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Eltandborste & vanlig tandborste
  • VulgusProfanum

Jag röstade på eltandborste men mitt svar blir inte riktigt rättvisande.

Jag började med eltandborste (och tandtråd) för ungefär 3 år sedan. Innan det var det vanlig manuell gnidning som gällde och givetvis tandtråd.
    Jag har lagat ett hål och det gjorde jag vid 37 års ålder. Har aldrig haft hål i tänderna tidigare men får alltid ta en massa tandsten.
    Tandstensproblemet har blivit mindre sedan jag började med eltandborste.

Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • sakoline

:) Men så var det för dig. Sen vet man ju inte om det är eltandborsten som ligger bakom eller något annat.
    Kan ju även vara så att nån med eltandborste slarvar, medan en "vanlig" användare är väldigt noggrann.

Men att tandstenen blivit färre, det låter ju bra!

• Teskedsmamman

Nu har jag inte haft hål på de senaste 25 åren oavsett tandborste, men däremot har det märkts stor skillnad i tandköttets kondition sedan jag bytte till eltandborste för 7 år sedan. Tandköttet är mycket bättre numera.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • lövet2
    Annat: Jag har använt eltandborste i kanske 10 år nu. Någon skillnad i antalet hål har jag inte märkt av, men däremot blev jag snabbt av med problemet med tandhalsarna, som jag plågats av i åratal. Överhuvudtaget så mår mitt tandkött och gränsen mellan tandkött och tand bättre med eltandborste.
    And I thought you were just another pretty face!
  • VulgusProfanum
    sakoline skrev 2009-08-17 11:32:17 följande:
    :) Men så var det för dig. Sen vet man ju inte om det är eltandborsten som ligger bakom eller något annat. Kan ju även vara så att nån med eltandborste slarvar, medan en "vanlig" användare är väldigt noggrann. Men att tandstenen blivit färre, det låter ju bra!
    Ja jag är nöjd med min borste jag

Dessutom är jag noggrann även när jag använder den för det går ju inte bara att rafsa av tänderna ändå.

Jag märker faktiskt en stor skillnad när det gäller just tandstenen. Kan kanske bero på att den här tandborsten slår bort en del av det på ett sätt som kan vara svårt att få till med en vanlig "gnuggborste"
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • Eisa

Jag törs inte använda eltandborste för hela huvudet liksom skakar och jag är rädd att det dödar hjärnceller.

Använder vanlig och hade ett hål senast.

• Rigmor Mortis

Ej eltandborste, ett hål (och en gammal fyllning som behövde bytas, men det är knappast borstens fel)

• näradig

använder båda har inga hål nu och har inte haft i vuxen ålder före eltandborsten heller.

• Kazeer

Jag var hos tandläkaren för ett år sedan (väntar nu på kallelse för nytt besök). Det var första gången på tio år som jag var hos tandläkaren. Resultat: 0 hål och beröm över hur fina tänder jag har

Jag använder både eltandborste och vanlig tandborste.

BF jan-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Saskia

Jag använder båda och har inte haft ett hål på 20 år eller så.

• annca

Aldrig använt, kommer aldrig någonsin att skaffa, eltandborste. Känns lika onödig pryl som en elektrisk konservöppnare. Och jag fuskborstar som tusan (även om det ALLTID utan undantag borstas morgon och kväll). Halv minut på sin höjd. Och har aldrig varit noggrannare heller... ;)
    Inga hål sedan jag var 10, och är snart 38.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Elli47

Har använt eltandborste i ca 15 år eller kanske längre tid till och med! Jag höll på att borsta sönder tandköttet med vanlig tandborste så eltandborste var ett måste! Är även flitig med tandtråd och har väldigt bra tänder måste jag säga!

• sakoline

Ska snart boka tid hos tandläkaren så är nyfiken på vad han kommer säga.

Svar på tråden Eltandborste & vanlig tandborste