Britax- Vigour 3+
Någon som har erfarenhet av Britax- Vigour 3+ eller annan vagn med trehjul som har vändbar sittdel?
Någon som har erfarenhet av Britax- Vigour 3+ eller annan vagn med trehjul som har vändbar sittdel?
*Puffar*
Vi har en Britax Vigour 3+, vi har haft den sedan april och är väldigt nöjda med den. Det enda som jag tycker är negativt är att det är en liten varukorg, sedan är den lite skumpig på grusvägar. Detta är mitt tredje barn och jag har tidigare haft en Emmaljunga, det är som natt och dag att köra med denna vagnen i stan. Lättkörd, blir liten när man fäller ihop den. Vi köpte vagnen när vår pojke var 6 månader och kunde sitta upp. Så har jag inga erfarenheter av liggdelen.
Får man fullt liggläge? Eller sitt-ligger barnet?
om jag inte har helt fel har den ergonomisk sits, vilket innebär att man bara tippar sittdelen bakåt till liggläge. barnet kan med andra ord i stort sett inte ligga raklång som i en "vanlig" sits.
Vi har en Britax 3+ och älskar den. Visst är den ergonomisk, vilket var en av anledningarna vi valde just denna vagnen. Grabben har sovit/sover som en liten prins i sittdelen. Otroligt lättkörd, tar liten plats i bilen, vändbar sittdel. Så bra att vi behåller vagnen till våran lilla som väntas i December och köper liggdelen till, köpte den som vanlig sittvagn till grabben för 9-10 månader sen.
Men hur länge kan de få plats i sitsen? Den verkar inte så lång för benen. Vi har haft emmaljungan till sonen tills ca 3½ då var han ca 102cm.
Ergonomisk sits. Av vilken anledning? Se mitt inlägg ovan. Man rekommenderar ju att barnen skall ligga plant.
Det som gör dom ergonomiska (så som jag har förståt det) är att i en vanlig sitt del så är sätet i en 90 graders vinkel, det är det inte på dom ergonomiska utan det är svängt i stället, samt att även ryggstödet är mjukt skål format i stället för plant, vilket är mer skonsamt för små barn (bebisar som har börjat sitta) eftersom små barn inte har raka ryggar utan böjda (den så kallade kurvan) många menar på att små barns ryggar ofta rättas ut snabbare än vad dom skulle ha gjorts naturligt och att dom kan få ont av det.
Det heter ergonomisk av en anledning och man har ju utformat sitsarna av just den anledningen.
Angående frågan om att man inte ska bära runt dom i babyskyddet för länge och sova liggandes plant. Man sätter väl inte en baby som inte kan sitta själv i en sittvagn och byta ut liggdelen helt till sittdel? då är det ju självklart att babyn ligger plant i liggdelen och kanske pallras upp av kuddar ibland om han/hon vill se mer av världen. Sittdelen introduceras när barnet är mer stabilt
Jag måste nog göra ett besök i barnvagnsaffären igen. Jag fattar inte riktigt.
Som jag förstått det så skall barnen ligga plant när de vilar. Varför kallas det ergonomisk sits när barnen ligger som om de hade benen på en stol. Ni vet som man gör när man har ont i ryggen. Jag tycker att det borde bli trångt för 1½-åring.
Det är krångligt att förklara med skrivna ord.
Hur länge kan man ha en ergonomisk sits. De flesta jag har sett har en begränsad längd för benen. Sitsarna ser så små ut.
Härligt med fler som ska köpa denna vagn Den nya sitsen som är 2009 går att lägga en babylift i, alltså en mjuklift som man lätt tar ur, det är den jag ska köpa till bebisen. Jag vill inte ha den som funkar som en bilstol då det inte är bra med långa stunder i den
Vi har en annan barnstol till bebisen
Den verkar jättebra tycker jag. Jag har haft en Teutonia Mistral S tidigare och gillade inte att ha två småhjul fram därför väljer jag tre hjul nu istället.