• Eikna

babyskydd utan bas?

håller på o kollar runt bland djungeln bilbarnstolar till nyfödda. Har hittat begagnade brio och akta som vi är mest sugna på. undrar vad skillnaden är om man har basen till stolen eller inte? Sitter barnen mindre säkert utan eller vad? Nån som vet?

• Svar på tråden babyskydd utan bas?
  • Eme1ie

hej jag måste fråga en sak när ni ändå pratar om bilbarnstolar.. vi ska få vårt första barn nu i november och har ingen erfarenhet alls av sånt här. Vi har inge körkort själva men vi åker med mina föräldrar väldigt ofta överallt handlar och så vidare även hans föräldrar ibland. Vi tänkte köpa en bilbarnstol men som sagt känns ju inge säkert att köpa en begagnad bilbarnstol. Är det knasigt att köpa en helt ny fast man inte har egen bil ? För vi har tittat på en brio primo med bas. Och nästan alla säger att vi borde köpa en begagnad ist bara för vi inte har bil blir jätte osäker. Det känns ju ändå bäst att ha en helt ny vi åker ju ändå bil men med mina föräldrar och förhoppningsvis har vi själva körkort snart.

• Ledilnaan

Babyskydd är den enda bilstol som jag vågar köpa begagnad, jag håller extra koll att den verkligen är nyare. Annars tycker inte jag personligen att det känns osäkert.
    Är värre att köpa en bilstol som säljs nästan ny, för en sån stol borde inte säljas nästan ny eftersom den ska användas länge.

• Thinkerness
    Ledilnaan skrev 2009-08-19 21:18:50 följande:
    Babyskydd är den enda bilstol som jag vågar köpa begagnad, jag håller extra koll att den verkligen är nyare. Annars tycker inte jag personligen att det känns osäkert. Är värre att köpa en bilstol som säljs nästan ny, för en sån stol borde inte säljas nästan ny eftersom den ska användas länge.
    Hur menar du??
  • TheodorMiranda
    Eme1ie skrev 2009-08-19 20:44:18 följande:
    hej jag måste fråga en sak när ni ändå pratar om bilbarnstolar.. vi ska få vårt första barn nu i november och har ingen erfarenhet alls av sånt här. Vi har inge körkort själva men vi åker med mina föräldrar väldigt ofta överallt handlar och så vidare även hans föräldrar ibland. Vi tänkte köpa en bilbarnstol men som sagt känns ju inge säkert att köpa en begagnad bilbarnstol. Är det knasigt att köpa en helt ny fast man inte har egen bil ? För vi har tittat på en brio primo med bas. Och nästan alla säger att vi borde köpa en begagnad ist bara för vi inte har bil blir jätte osäker. Det känns ju ändå bäst att ha en helt ny vi åker ju ändå bil men med mina föräldrar och förhoppningsvis har vi själva körkort snart.
    Nej det e inte dumt, jag hade köpt ny! Aldrig jag hade vågat att köpa beg. Även om ni inte har bil så åker ni ju ofta med era föräldrar.. Köp då den ni har tittat på.
    Brio Primo har även vi köpt o tycker den e toppen.
    Väl investerade pengar o du vet att den e säker och ej krockad!
  • Kinya

Hur är de babyskydd och bilstolar man kan hyra?

• Thinkerness
    Kinya skrev 2009-08-20 08:43:55 följande:
    Hur är de babyskydd och bilstolar man kan hyra?
    De som exempelvis försäkringsbolaget If hyr ut är tydligen väldigt, väldigt (!) stora och otympliga. Jag såg något test där det babyskyddet fick minuspoäng för att det vägde över 10 kg. Det stod inte hur mycket det vägde, men över 10 kg låter löjligt mycket! Det ska ju trots allt ligga en liten knodd på några kilo i skyddet också, så att använda just den modellen att t.ex. bära barnet i är ju inte ens rimligt. Dessutom fanns det tydligen inte någon möjlighet att fästa hyrskyddet med en bas, utan bara med bältet och då blir det ju genast ännu krångligare att få den i och ur bilen...

Vi tänkte först hyra, men ändrade oss och köpte Brio Primo med bas. Ett säkert babyskydd, som fått godkänt i samtliga tester och som dessutom inte väger mer än ett par kilo.
    (Kampanjpris på Brio Primo med bas på Babyland just nu för övrigt!)
  • Ledilnaan
    Thinkerness skrev 2009-08-19 22:46:17 följande:
    Hur menar du??
    Ett babyskydd känns inte lika osäkert att begagnat, medan en bilstol (alltså den man använder efter babyskydd, som dessutom används i ca tre år) skulle jag inte våga köpa begagnad.
  • Tridde

om du ska ha ett skydd med bas, kolla noga vad tester sagt. enligt råd och rön finns det ett märke där skyddet släppt från basen under deras tester = totalt livsfarligt! minns tyvärr inte vilket märket var men kika på råd och röns hemsida. vi har köpt ett skydd utan bas, så lång tid tar det ju inte att dra runt bältet och klicka fast egentligen men det är ju så vi resonerar

• Ledilnaan
    Tridde skrev 2009-08-20 11:32:44 följande:
    om du ska ha ett skydd med bas, kolla noga vad tester sagt. enligt råd och rön finns det ett märke där skyddet släppt från basen under deras tester = totalt livsfarligt! minns tyvärr inte vilket märket var men kika på råd och röns hemsida. vi har köpt ett skydd utan bas, så lång tid tar det ju inte att dra runt bältet och klicka fast egentligen men det är ju så vi resonerar
    Emmaljungas babyskydd med bas är det som fick underkänt, då det lossnade och flög iväg.
  • Tridde
    Ledilnaan skrev 2009-08-20 11:39:27 följande:
    Emmaljungas babyskydd med bas är det som fick underkänt, då det lossnade och flög iväg.
    tack för hjälpen!
  • jaghetersophia
    Ledilnaan skrev 2009-08-19 21:18:50 följande:
    Är värre att köpa en bilstol som säljs nästan ny, för en sån stol borde inte säljas nästan ny eftersom den ska användas länge.
    Visst kan man sälja det ändå. Barn kan ju trots allt avlida eller att det finns andra omständigheter som gjort att man måste sälja det.
  • Ledilnaan
    jaghetersophia skrev 2009-08-20 11:46:46 följande:
    Visst kan man sälja det ändå. Barn kan ju trots allt avlida eller att det finns andra omständigheter som gjort att man måste sälja det.
    Självklart, men jag hade tyckt att det känts osäkert att köpa en stol som knappt blivit använd. Man vet ju inte vad som har hänt med det.
  • Dr Mupp
    Eme1ie skrev 2009-08-19 20:44:18 följande:
    Vi har ingen bil men 5 bilstolar (babyskydd, 2 båktvända och två framåtvända) alla är köpta nya. Jag chansar inte när det kommer till säkerhet.
  • Sofiapropp

vi köpte också en ny brio på babyland, tycker den verkar fungera alldeles utmärkt. vi köpte utan bas för enligt säljaren där var det inte säkrare med basen till, utan det var mer en bekvämlighets grej, eller om bilen har för kort bälte. men som många andra sagt, så skulle inte jag heller köpa en begagnad.. tyvärr kan man inte lita på alla människor..

• winterangel85
    Eikna skrev 2009-08-17 11:41:24 följande:
    undrar vad skillnaden är om man har basen till stolen eller inte? Sitter barnen mindre säkert utan eller vad? Nån som vet?
    Enda skillnaden, som jag har förstått det, är att det är svårare att montera basen fel. De flesta babyskydd är säkra om de är rätt monterade, men alltför många har felmonterade babyskydd i sina bilar.

Lycka till i valet av babyskydd!
  • Tridde
    winterangel85 skrev 2009-08-22 23:21:47 följande:
    Enda skillnaden, som jag har förstått det, är att det är svårare att montera basen fel. De flesta babyskydd är säkra om de är rätt monterade, men alltför många har felmonterade babyskydd i sina bilar. Lycka till i valet av babyskydd!
    det har du alldeles rätt i, jag har sett många som inte spänner fast skyddet på rätt sätt och då är det verkligen farligt. så ska man ha utan bas bör man läsa instruktionen ordentligt, är man inte hundra säker på att man förstått ska man fara tillbaka till affären och kräva en genomgång och demonstration
Svar på tråden babyskydd utan bas?