• Troll lycka

Hur länge kan bebis sitta i babyskydd??

Hej!

Har en 7 veckors bebis o ska åka ut på en 4 timmar bil resa. Undrar om någon vet om det är ok att bebisen sitter så länge i babyskyddet, självklart kommer vi att stanna flera ggr för amning o blöjbyte. Men själva sträckan i timmar är ca 4 timmar. Någon som vet?

≈♥ Välkommen till världen vårt lilla troll! ♥≈
  • Svar på tråden Hur länge kan bebis sitta i babyskydd??
  • miababia

vi åkte ca 70 mil när sonen var 4½ månad. funkade jättebra men en del stopp för att äta, byta blöja och sträcka på benen.
    barnet säger till när han behöver röra sig.

• Fotavtryck

det beror aldeles på vilken modell det är.

Själv hade vi en akta grako som man INTA kan ställa om lutningen på. Så i den får barnet bara sitte max en timme och sedan en vila på 30 min. Säger sjukgymnaster o läkare.

Vilan ska bestå av att bli upplyft under armarna så att ryggen dras ut och att få stå alt ligga på en plant underlag.

Men detta var för 3 år sedan. har kanske ändrats.

Finns vissa modeller som har ställbar rygg nu för tiden. säkert anorlunda med dom

• Troll lycka

Vi har en brio primo. Kan inte justera ryggen.....

≈♥ Välkommen till världen vårt lilla troll! ♥≈
  • Fotavtryck

Jag vet ju själv hur trött man blir i kroppen av att åka långt.
    Men vi åkte aldrig mer än en timme o en kvart när han satt i babyskyddet. Men det var ju för att vi inte behövde.

Hur länge har ditt barn setat som längst hitintill?

• Cecese

Barnet kan ligga så länge h*n är nöjd. Om det blir för jobbigt och tungt för ryggen kommer barnet att säga till genom att börja skrika. En sån liten brukar oftast vilja äta rätt ofta också så då får man naturligt pauser.

• Fotavtryck
    Cecese skrev 2009-08-17 12:53:13 följande:
    Barnet kan ligga så länge h*n är nöjd. Om det blir för jobbigt och tungt för ryggen kommer barnet att säga till genom att börja skrika. En sån liten brukar oftast vilja äta rätt ofta också så då får man naturligt pauser.
    Min son åt var tredje timme redan från födseln och där emellan kunde han sova. Dock missa en måltids-tid med max 5 min. Så han hade nog inte sagt till vid 7 veckors ålder om det var skönt eller inte.

Men men, alla barn är olika. Men jag hed inte åkt så långt med honom då, men har kompisar som åkt stockholm malma varannan helg med sin nyfödda. Själv hade jag tagit tåget.
  • Cecese
    Fotavtryck skrev 2009-08-17 12:57:46 följande:
    Min son åt var tredje timme redan från födseln och där emellan kunde han sova. Dock missa en måltids-tid med max 5 min. Så han hade nog inte sagt till vid 7 veckors ålder om det var skönt eller inte.Men men, alla barn är olika. Men jag hed inte åkt så långt med honom då, men har kompisar som åkt stockholm malma varannan helg med sin nyfödda. Själv hade jag tagit tåget.
    Men om barnet sover så är det förmodligen ingen fara att sitta i babyskyddet 3 timmar. Finns ju tom tillfällen då barnläkare rekommenderat att babyn ska sova i babyskydd både dagtid och nattetid, t.ex. om babyn är förkyld för att det är lättare att andas då.
  • Fotavtryck
    Men om barnet sover så är det förmodligen ingen fara att sitta i babyskyddet 3 timmar. Finns ju tom tillfällen då barnläkare rekommenderat att babyn ska sova i babyskydd både dagtid och nattetid, t.ex. om babyn är förkyld för att det är lättare att andas då.
    Vet ju själv om man somnar i bilen och sedan vaknar och har skitont i nacken för att man har lutat sig mot rutan. Varför ska det då vara anorlunda för små bebisar?

har aldrig hört en läkare säga så. Måste isf vara extremfall!!
    Tvärtom har dom jag pratat med sagt att barnen ska sitta i det så lite som möjligt.
  • framsteg

Ditt barn kommer säga till och protestera när den inte vill sitta där i längre!

Vi gjorde en resa i somras med ca 45 mil enkel väg, gick jättesmidigt. Vi körde ca 2h intervaller eftersom han sov gott i bilen.

Ena babyaffären sade "OBS! OBS! OBS! De får bara sitta 1 timma i stäck i babyskydden!" Vi började fundera på hur vår resa överhuvudtaget skulle gå att genomföras... Den andra babyaffären (som på många sätt är mer tillförlitligt än den första) sade som jag skrev i första meningen - "ni vet när det är dags att stanna, då kommer ert barn protestera".

De gånger vi stannade längsvägen tog vi ur vagnen och lät honom vara i mjukliften och få "sträcka ut sig" medan vi själva tog en liten fika osv.

Det kommer gå jättebra för er! Lycka till!

• Thoughtless

Vi har ett babyskydd från Bugaboo och i deras häfte så står de max 2 timmar åt gången, hon i affären sa att dom är alltid extremt försiktiga för att inte bli stämda så man behöver inte ta det på minuten utan försök att läsa av bebisen sa dom och jag frågade även min BM som sa att barn säger till om dom börjar bli trötta i ryggen men tyckte att man skulle ta paus ibland och inte låta dom sitta 4 timmar i sträck.

Vi åkte 60 mil med två pauser, gick hur bra som helst! Sen åkte vi 50 mil med en paus och det var lungt det med (pauserna har varit ca 45 min)

• LillaHallon

"Barnet säger til självt".... tror inte det är så enkelt. Det kan bli skador på ryggen och det "vet" inte barnet alltid om själv i just den stunden.

Lite vägledning för oss som vill veta mer om detta:
    bilforsakring-jamfor.nu/babyskydd-att-tanka-pa-under-resa-med-spadbarn/

Det bästa är nog dock att fråga läkare/barnmorska. Det ska jag göra. Lika bra att kolla upp det ordentligt så inte ungen får problemrygg eller nå't! ;)

Svar på tråden Hur länge kan bebis sitta i babyskydd??