Recept på nåt gott bröd (gärna frallor) med "massa gojs i"...!
Något gott bröd med frön och nötter och russin och sånt i, finns det recept på det här bland FL-folket tro!?
Något gott bröd med frön och nötter och russin och sånt i, finns det recept på det här bland FL-folket tro!?
När du skriver frallor, menar du bullar då? För "frallor" accosierar till franskbröd som är helt vitt bröd, utan något "gojs" i...
Här ett recept på goda och nyttiga "frallor" med lågt GI.
Receptet är hämtat ur boken Pauluns GI-månad.
Pauluns GI-frallor
(ca 20 st)
50 g jäst, färsk
½ l mellanmjölk (laktosfri)
3½ dl havregryn
½ dl krossade linfrön
½ dl sesamfrön, skalade
½ dl solrosfrön
2 tsk salt
2 tsk flytande honung
6-7 dl dinkelmjöl, siktat
1 dl grahamsmjöl
½ dl rapsolja
Blanda jästen i fingervarm mjölk i en stor bunke. Häll i havregryn, linfrön, sesamfrön och solrosfrön och rör om. Låt stå under duk på ett varmt ställe i 10-15 minuter, tills det kommer upp små bubblor från degen. (Tips: Du kan ställa skålen i vattenbad i diskhon, men se till att det inte blir för varmt.)
Blanda i salt, honung och rör ner lite mjöl i taget. I början går det bra med trägaffel, men mot slutet kan du bearbeta degen med händerna. Häll i oljan i slutskedet av knådandet. Degen ska vara ganska lös, men lossna från händerna och skålkanterna.
Forma små bullar (ca 20 st), platta till dem och ställ dem på en ugnsplåt med bakplåtspapper och låt jäsa under duk i ca 30 minuter.
Grädda frallorna i mitten av ugnen på 225 graders värme i 12 minuter.
"Detta är ett bröd med lågt GI tack vare innehållet av havregryn, linfrön, sesamfrön, solrosfrön och rapsolja. Att vi använder dinkelmjöl beror inte på att det har lägre GI än vanligt vetemjöl. Dinkel ger dock ett saftigt och gott bröd. Honungen har vi tillsatt som jästnäring och den förbrukas under jäsningen."
Citat ur boken Pauluns GI-månad, av Fredrik Paulún och Karoliina Paulún.
Jo, alltså jag menar såna man skär på mitten och har pålägg på, inte "söta" bullar...!
Tack för receptet! Tror du det blir knas om jag har i russin och nötter med? Eller åtminstone russin....?
Ostfrallan är min personliga favorit. Hittade ett fint recept här
bakrecepten.se/ostfrallor/
Hmm det kanske inte e så mycket "gojjs" i men här kommer ett recept på ett gott kikärtsbröd, (receptet kommer från tidningen Laga Lätt nr6 -09)
Måste bara hålla med föregående talare
Kikärtsbrödet är kanon!Och det är inte så torrt dagen efter heller som jag tycker att många andra bröd blir.
Leila Lindholm gör jättegott "picnicbröd" med fyllning på salami och ost bla. Jättegott, men har inte receptet, prova googla... :)
Jag menar, där kan man få tips, tror hon gör olika varianter... :)
Kanske fler tips?
Ta ett paket jäst, 1 liter ljummet vatten, 5 msk olja, salt som grund och blanda sen ner frön, russin, nötter och de sorters mjöl du vill. Du kan variera i all oändlighet. Jag brukar ha i en handfull solrosfrön, en handfull linfrön, ca 2-3 dl grahamsmjöl eller rågsikt och resten vetemjöl. Jag tar det som finns hemma.
...fast om det också är okey med limpa så kommer här en med en MASSA "gojs" i!
Har nog aldrig bakat något annat med så många ingredienser. Men det blir ett gott grovt bröd. Behöver inga pålägg och en skiva mättar bra. Jag har bara provat med torkade aprikoser. Lite lagom sött.
Fast det är dyrt... Ingredienserna kostar en hel del!
Leilas Filmjölkslimpa
Förberedelsetid: 15 min
Tillagningstid: 45 min
Färdigt på: 1 tim
Ingredienser
4.5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2.5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
1.5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor
1 dl hasselnötter
1 dl torkade fikon eller aprikoser
1 dl russin
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
3. Skär bort kvisten från fikonen och hacka dem och hasselnötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.
4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.
5. Fyll formen med smet, strö över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.