• Alvi

Recept på nåt gott bröd (gärna frallor) med "massa gojs i"...!

Något gott bröd med frön och nötter och russin och sånt i, finns det recept på det här bland FL-folket tro!?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Recept på nåt gott bröd (gärna frallor) med "massa gojs i"...!
  • MBert

När du skriver frallor, menar du bullar då? För "frallor" accosierar till franskbröd som är helt vitt bröd, utan något "gojs" i...

Här ett recept på goda och nyttiga "frallor" med lågt GI.
    Receptet är hämtat ur boken Pauluns GI-månad.

Pauluns GI-frallor
    (ca 20 st)

50 g jäst, färsk
    ½ l mellanmjölk (laktosfri)
    3½ dl havregryn
    ½ dl krossade linfrön
    ½ dl sesamfrön, skalade
    ½ dl solrosfrön

2 tsk salt
    2 tsk flytande honung
    6-7 dl dinkelmjöl, siktat
    1 dl grahamsmjöl
    ½ dl rapsolja

Blanda jästen i fingervarm mjölk i en stor bunke. Häll i havregryn, linfrön, sesamfrön och solrosfrön och rör om. Låt stå under duk på ett varmt ställe i 10-15 minuter, tills det kommer upp små bubblor från degen. (Tips: Du kan ställa skålen i vattenbad i diskhon, men se till att det inte blir för varmt.)
    Blanda i salt, honung och rör ner lite mjöl i taget. I början går det bra med trägaffel, men mot slutet kan du bearbeta degen med händerna. Häll i oljan i slutskedet av knådandet. Degen ska vara ganska lös, men lossna från händerna och skålkanterna.
    Forma små bullar (ca 20 st), platta till dem och ställ dem på en ugnsplåt med bakplåtspapper och låt jäsa under duk i ca 30 minuter.
    Grädda frallorna i mitten av ugnen på 225 graders värme i 12 minuter.

"Detta är ett bröd med lågt GI tack vare innehållet av havregryn, linfrön, sesamfrön, solrosfrön och rapsolja. Att vi använder dinkelmjöl beror inte på att det har lägre GI än vanligt vetemjöl. Dinkel ger dock ett saftigt och gott bröd. Honungen har vi tillsatt som jästnäring och den förbrukas under jäsningen."
    Citat ur boken Pauluns GI-månad, av Fredrik Paulún och Karoliina Paulún.

• Alvi

Jo, alltså jag menar såna man skär på mitten och har pålägg på, inte "söta" bullar...!

Tack för receptet! Tror du det blir knas om jag har i russin och nötter med? Eller åtminstone russin....?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Hallonblomman

Hmm det kanske inte e så mycket "gojjs" i men här kommer ett recept på ett gott kikärtsbröd, (receptet kommer från tidningen Laga Lätt nr6 -09)

Kikärtsbröd 12 bullar
    30 min + 1 tim jäsning + 20 min i ugn
    1 burk kikärtor, bönor eller linser (ca 400 g)
    4 1/2dl vatten
    1 pkt jäst
    3 tsk salt
    1/2 dl kallpressad rapsolja
    1 msk mörk sirap
    5 dl rågsikt
    8 dl vetemjöl
    Gör så här:
    1) Häll av o skölj kikärtorna (eller bönor eller linser). Mixa dem med ca 2 dl vatten i en matberedare eller med en stavmixer. späd med resten av vattnet.
    2) Smula jästen i en bunke, häll över vätskan och rör tils jästen löser sig.
    3) Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikten och 4 dl av vetemjölet. Arbeta in resten av mjölet efter hand med en trägaffel tills degen släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt i 30 min
    4) Knoda degen lätt på mjölat bakbord. Forma 12 bullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa övertäckta ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
    5) Grädda bullarna mitt i ugnen i 20 min
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥BF 090904 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Anna123

Måste bara hålla med föregående talare 

Kikärtsbrödet är kanon!Och det är inte så torrt dagen efter heller som jag tycker att många andra bröd blir.

• Snuttjulla

Leila Lindholm gör jättegott "picnicbröd" med fyllning på salami och ost bla. Jättegott, men har inte receptet, prova googla... :)

• Anna123

Ta ett paket jäst, 1 liter ljummet vatten, 5 msk olja, salt som grund och blanda sen ner frön, russin, nötter och de sorters mjöl du vill. Du kan variera i all oändlighet. Jag brukar ha i en handfull solrosfrön, en handfull linfrön, ca 2-3 dl grahamsmjöl eller rågsikt och resten vetemjöl. Jag tar det som finns hemma.

• Hallonblomman
    Anna123 skrev 2009-08-21 14:38:21 följande:
    Ta ett paket jäst, 1 liter ljummet vatten, 5 msk olja, salt som grund och blanda sen ner frön, russin, nötter och de sorters mjöl du vill. Du kan variera i all oändlighet. Jag brukar ha i en handfull solrosfrön, en handfull linfrön, ca 2-3 dl grahamsmjöl eller rågsikt och resten vetemjöl. Jag tar det som finns hemma.
    Jäsa? gräddas?
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥BF 090904 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Anna123
    Hallonblomman skrev 2009-08-21 15:00:19 följande:
    Jäsa? gräddas?
     Ja, det ska det så klart... Jäsa 30 min som deg + 30 min som utbakat (brukar jag köra med iaf) och sen gräddas det i typ 200 C ca 10-30 min beroende på om du gör bullar eller limpor. Testa genom att knacka på undersidan av brödet, låter det ihåligt så är det klart.
  • MBert
    Alvi skrev 2009-08-17 22:20:30 följande:
    Jo, alltså jag menar såna man skär på mitten och har pålägg på, inte "söta" bullar...! Tack för receptet! Tror du det blir knas om jag har i russin och nötter med? Eller åtminstone russin....?
    Ja "bullar" heter själva formen.
    Att man sen kan baka både söta kanelbullar eller släta bullar och bullar av surdegsbröd, ändrar inte formen...

Jag gör ofta som Anna123 bakar på känn utifrån ett grundrecept och häller i ingredienser utifrån vad man vill ha och har hemma.
    Gott!
  • Sigrid
    MBert skrev 2009-08-17 14:57:38 följande:
    När du skriver frallor, menar du bullar då? För "frallor" accosierar till franskbröd som är helt vitt bröd, utan något "gojs" i... Här ett recept på goda och nyttiga "frallor" med lågt GI. Receptet är hämtat ur boken Pauluns GI-månad. Pauluns GI-frallor (ca 20 st) 50 g jäst, färsk ½ l mellanmjölk (laktosfri) 3½ dl havregryn ½ dl krossade linfrön ½ dl sesamfrön, skalade ½ dl solrosfrön 2 tsk salt 2 tsk flytande honung 6-7 dl dinkelmjöl, siktat 1 dl grahamsmjöl ½ dl rapsolja Blanda jästen i fingervarm mjölk i en stor bunke. Häll i havregryn, linfrön, sesamfrön och solrosfrön och rör om. Låt stå under duk på ett varmt ställe i 10-15 minuter, tills det kommer upp små bubblor från degen. (Tips: Du kan ställa skålen i vattenbad i diskhon, men se till att det inte blir för varmt.) Blanda i salt, honung och rör ner lite mjöl i taget. I början går det bra med trägaffel, men mot slutet kan du bearbeta degen med händerna. Häll i oljan i slutskedet av knådandet. Degen ska vara ganska lös, men lossna från händerna och skålkanterna. Forma små bullar (ca 20 st), platta till dem och ställ dem på en ugnsplåt med bakplåtspapper och låt jäsa under duk i ca 30 minuter. Grädda frallorna i mitten av ugnen på 225 graders värme i 12 minuter. "Detta är ett bröd med lågt GI tack vare innehållet av havregryn, linfrön, sesamfrön, solrosfrön och rapsolja. Att vi använder dinkelmjöl beror inte på att det har lägre GI än vanligt vetemjöl. Dinkel ger dock ett saftigt och gott bröd. Honungen har vi tillsatt som jästnäring och den förbrukas under jäsningen." Citat ur boken Pauluns GI-månad, av Fredrik Paulún och Karoliina Paulún.
    Jag bakade GI-bullarna idag med hjälp av sonen. Använde filmjölk istället för mjölk, eftersom jag hade det över hemma. De blev jättegoda, så det blir fler gånger jag bakar dessa. Jag har haft bakabstenens ett tag nu, så det var härligt att få sätta händerna i en härlig deg igen

Tack för receptet MBert! (lusläser runt i alla trådar som har med bakning att göra)
  • MBert
    Engelein skrev 2009-08-30 21:02:34 följande:
    www.alltommat.se/recept/rud%C3%B6limpan-8768/Snabbt, smidigt enkelt och suupergott!!!Går att variera i mängder!!! Pumpakärnor, solrosfrön, variera med nötter och frukt!Går inte att misslyckas med
    Fast men den kan du inte göra bullar/frallor av... vilket TS efterlyste
  • MBert

...fast om det också är okey med limpa så kommer här en med en MASSA "gojs" i!
    Har nog aldrig bakat något annat med så många ingredienser. Men det blir ett gott grovt bröd. Behöver inga pålägg och en skiva mättar bra. Jag har bara provat med torkade aprikoser. Lite lagom sött.
    Fast det är dyrt... Ingredienserna kostar en hel del!

Leilas Filmjölkslimpa
    Förberedelsetid: 15 min
    Tillagningstid: 45 min
    Färdigt på: 1 tim

Ingredienser
    4.5 dl filmjölk
    1 dl mörk sirap
    1 dl vetekross
    1 dl rågkross
    1 dl havregryn
    2.5 dl grovt rågmjöl
    3 dl vetemjöl
    1 dl linfrön
    1 dl solrosfrön
    1.5 tsk salt
    1.5 tsk bakpulver
    1.5 tsk bikarbonat
    2 tsk brödkryddor
    1 dl hasselnötter
    1 dl torkade fikon eller aprikoser
    1 dl russin

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 200 grader.
    2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
    3. Skär bort kvisten från fikonen och hacka dem och hasselnötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.
    4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.
    5. Fyll formen med smet, strö över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.

Svar på tråden Recept på nåt gott bröd (gärna frallor) med "massa gojs i"...!