• Skruff

Recept på mjölkfri pannkaka!

Jag äter komjölksfri kost sedan några dagar tillbaka och vi tänkte testa göra pannkaka. Ni som gjort detta har ni nåt bra recept att dela med er av? Är det t.ex. bättre att använda havremjölk eller soyamjölk? Har testat färdig pannkakssmet från Oatley vilken var ok men tycker att de höll ihop lite dåligt vid stekning.

• Svar på tråden Recept på mjölkfri pannkaka!
  • maelgi

Jag dricker inte mjölk o jag gör pannkaka på bara vatten, mjöl o ägg..smakar inge annorlunda alls. Lycka till.

• Skruff

Tack för tipsen, tar gärna emot fler!

• strojes

gör pannkakan på havremjölk. det går utmärkt att byta ut mjökl i recept mot havremjölk rakt av.

• mian75

Vi brukar göra pannkakor på rismjölk istället för havremjölk för rismjölken är lite sötare/mildare i smaken.

Om du går på komjölksproteinfri kost p g a att ditt barn misstänks ha allergi mot detta så ska du inte ersätta mjölk med soyamjölk. Barn som har komjölksproteinallergi utvecklar lättare allergi även mot sojaprodukter och det rekommenderas därför att man använder havre- eller risbaserade produkter till barn med komjölksallergi om barnet är under två år.

• LER 87

Jag använde sådan färdig pannkakssmet men jag blandade i lite mer mjöl så den blev lite tjockare, då höll det ihop bättre.

• Skruff

Tack snälla för alla tipsen :)

Svar på tråden Recept på mjölkfri pannkaka!