• kärogalen

Omega-3 kapslar vid graviditet?

Hejsan!

Har läst många gånger om hur viktigt det är med Omega-3 fettsyror under graviditet för barnets utveckling osv. Jag är gravid i 12e veckan och har idag
    inhandlat en burk Omega-3, pikasol forte tror jag dom hette, på apoteket. Självklart först efter att jag rådfrågat en i personalen, som sa att det är ett bra tillskott när man är gravid.

Nu till mitt dilemma.

På burkens information står det klart och tydligt : Kan inte rekomenderas till gravida.

Vad ska man lita på?

(Har inte hunnit rådfråga min BM, ska dit nästa vecka och tänkte vänta tills dess.....)

Någon som vet?

• Svar på tråden Omega-3 kapslar vid graviditet?
  • Jenol

Jag sa till min barnmorska att jag åt omega3 och hon sa ingenting om det (det enda var gällande mina vitaminer och att jag inte skulle få i mig för mkt vitamin a men det är ju en annan historia...) har läst lite i böcker och annat om detta och som jag förstår är det kapslar med omega3 på fiskLEVERolja man inte ska äta...står det bara att kapslarna innehåller fiskOLJA så är det - som jag har förstått det - ok...

• Yollis
    Squirl skrev 2009-08-17 16:22:06 följande:
    Jag har under flera år ätit en stor sked linfröolja och en liten sked gurkörtsolja varje morgon och har fortsatt med det under både graviditet och nu när jag ammar. Varför detta på något vis skulle vara skadligt för min bebis begriper jag inte.
    du är min hjälte,
    jag spydde av smaken Ogravid, skulle ALDRIG öppna flaskan med linfröolja igen

jag äter omega3 varje dag, av denna sort:
    http://www.dailywellness.eu/se/doktorn_svarar.asp
    ♥ Tuva 2006 ♥ Lillebror BF 14/11 - 09 ♥
  • Juni flickan

Jag har ätit, femibion, vilket är en kapsel med de viktiga fetterna, och en vitamin/mineraltablett...

Det finns också, MittVal Kombi, omega-3, vitaminer, mineraler och antioxidanter.

och dessa rekomenderas till gravida och ammande.

• Thelma82

Har bara läst TS nu...

Jag äter "ACO Omega-3 Forte" (1 kapsel/dag). Personalen på Apoteket rekommenderade just denna sort - och BM gav sedan klartecken.

Klantigt om dom gav dig något som inte är lämpligt för gravida! Be om pengarna tillbaka och välj en sort som din BM tycker är lämplig!

• Tatty

Omega 3 är bra under grav! Åt det sist jag var gravid... och min son (2år) har ätit de små smaksatta chewisarna sen han kunnat tugga själv! Tror det bara har varit bra!
    Tänk på att kroppen överhuvudtaget inte kan tillgodogöra sig omegan från linfröolja på samma sätt som från fisk! Se bara till att det är en bra olja som inte är härsken och kommer från bra fisk! Tror inte dom säljer skit på apoteket! Att det står så är för att man aldrig får rekomendera hälsokost till gravida som inte ordentligt testat för just gravida.

Själv kan jag bara se fler positiva saker med att ta kapslarna än att inte ta dom. Läste för något år sen när jag väntade min son att studie visat att barn vars mamma tog kaplsar hade högre intelligens vid 4-års ålder än de vars mamma inte tagit det.

• Yollis
    Tatty skrev 2009-08-20 07:09:34 följande:
    Omega 3 är bra under grav! Åt det sist jag var gravid... och min son (2år) har ätit de små smaksatta chewisarna sen han kunnat tugga själv! Tror det bara har varit bra! Tänk på att kroppen överhuvudtaget inte kan tillgodogöra sig omegan från linfröolja på samma sätt som från fisk! Se bara till att det är en bra olja som inte är härsken och kommer från bra fisk! Tror inte dom säljer skit på apoteket! Att det står så är för att man aldrig får rekomendera hälsokost till gravida som inte ordentligt testat för just gravida.Själv kan jag bara se fler positiva saker med att ta kapslarna än att inte ta dom. Läste för något år sen när jag väntade min son att studie visat att barn vars mamma tog kaplsar hade högre intelligens vid 4-års ålder än de vars mamma inte tagit det.
    herre min get, jag kommer få en einstein  min dotter är ju supersmart och då åt jag inte omega3 under grav, men killar kanske kan behöva en liten boost under gravmånaderna
  • Tatty
    Yollis skrev 2009-08-20 08:50:00 följande:
    herre min get, jag kommer få en einstein  min dotter är ju supersmart och då åt jag inte omega3 under grav, men killar kanske kan behöva en liten boost under gravmånaderna
    Studier som studier.. :) I alla fall, varför inte ta? Jupp, säkerligen en Einstein :) !
    Tog inte fiskolja med mina två första, de är ju inte korkade för det! Tvärtom! Men har man möjilghet att kanske påverka så, why not?
  • Yollis
    Tatty skrev 2009-08-20 08:59:57 följande:
    Studier som studier.. :) I alla fall, varför inte ta? Jupp, säkerligen en Einstein :) !Tog inte fiskolja med mina två första, de är ju inte korkade för det! Tvärtom! Men har man möjilghet att kanske påverka så, why not?
    Jo, jag menar ju det!
    Dessutom mår den här mamman bra av det, mycket lugnare hummör!
  • frökenBea

När jag berättade för min bm att jag äter omega-3 så tyckte hon det var jättebra.

• Yollis

på tal om blodförtunnande så är det samma sak med tranbärsdricka
    bara om man äter medicin för typ blodpropp som man behöver rådfråga läkaren ang det.

• Squirl
    Jenol skrev 2009-08-19 23:01:19 följande:
    Jag sa till min barnmorska att jag åt omega3 och hon sa ingenting om det (det enda var gällande mina vitaminer och att jag inte skulle få i mig för mkt vitamin a men det är ju en annan historia...) har läst lite i böcker och annat om detta och som jag förstår är det kapslar med omega3 på fiskLEVERolja man inte ska äta...står det bara att kapslarna innehåller fiskOLJA så är det - som jag har förstått det - ok...
    Du kan vara nåt på spåret här, gifter lagras ju i levern.
  • Squirl
    Yollis skrev 2009-08-19 23:10:11 följande:
    du är min hjälte, jag spydde av smaken Ogravid, skulle ALDRIG öppna flaskan med linfröolja igen jag äter omega3 varje dag, av denna sort:www.dailywellness.eu/se/doktorn_svarar.asp

Jag har en utvecklat teknik sedan många år där jag liksom kastar ner oljan i svalget men visst var det motigt vissa dagar.
  • annbom

Märkligt? Idag så rekomenderars det att man tar tillskott av omega-3 som gravid och ammande, speciellt om man inte äter mycket fet fisk.

• Yollis
    Squirl skrev 2009-08-20 09:34:34 följande:
    Jag har en utvecklat teknik sedan många år där jag liksom kastar ner oljan i svalget men visst var det motigt vissa dagar.
    Du är galen! Men har hört att det finns linfröolja på kapsel oxå!
    annbom skrev 2009-08-20 09:40:03 följande:
    Märkligt? Idag så rekomenderars det att man tar tillskott av omega-3 som gravid och ammande, speciellt om man inte äter mycket fet fisk.
    Ja mina är ju dessutom renade från tungmetaller, pesticider(vad det nu är?) och annat skit...
  • Jenol
    Tatty skrev 2009-08-20 07:09:34 följande:
    Att det står så är för att man aldrig får rekomendera hälsokost till gravida som inte ordentligt testat för just gravida.
    Tror att det ligger mycket sanning i detta...just för att tillverkarna ska ha "ryggen fri" - vilket inte betyder att det behöver vara farligt, min bm sa ju heller inget om skillnad mellan fiskolja och fiskleverolja, det letade jag upp själv då jag ville veta mer. I övrigt sa hon att t.ex. proteintillskott som jag också äter (dock betydligt mindre mängder nu) också var ok sålänge det inte innehöll den tidigare nämnda a-vitamin. Proteinpulver är ju också något som kan diskuteras ifall det är bra eller dåligt...men får man ok utifrån vissa premisser (jag gick givetvis hem och kollade upp a-vitamininnehållet...) så utgår jag ifrån att bm har tillräcklig kunskap om vad som är bra/dåligt att hon ger mig rätt råd...i övrigt om man känner tvivel så är det väl "bara" att läsa på och få en bättre uppfattning...eller...att låta bli det man är osäker på? Jag kör iaf med både omega3 och proteinpulver!
  • kärogalen

WAAAOO!
    Jag (TS) trodde aldrig att jag skulle få såhär bra gensvar!
    Känner mig mycket mer påläst nu tack vare alla er.

Känns lite som att det borde inte vara nåt dåligt i dom, precis som någon skrev att Apoteket inte borde sälja det då. Jag köpte den dyraste just för att det skulle vara bra kvalitet. Det står klart och tydligt att den innehåller koncentrat av fiskolja innehållande OMEGA-3 fettsyror.
    Ska bli spännande att se vad min BM säger om det hela.....

Jag äter ACO Kvinna redan så jag vet att jag tillgodoser vitaminer och så, men som sagt kan man ge den lille en liten hjälp på vägen att utvecklas bra så vill man juh det.

• DevilsDaughter

Har bara läst TS. När jag var gravid för ganska många år sedan så sas det att om omega3oljan är gjort på fiskleverolja så ska inte gravida ta det, men den som bara bestod av fiskolja var ok för gravida. Vet dock inte om man ens gör det på fisklever längre.

Svar på tråden Omega-3 kapslar vid graviditet?