• dendertina

Tips ang. myranstolar och designmöbler!

Inredningsrookie här! :)

Har precis fastnat för femtiotalsinredning, teak, stringhyllor, Berså och Myranstolar... Som sagt är jag heeelt rookie men har i alla fall tanken att köpa 4 stycken Myranstolar.
    Vad jag inte riktigt fattar är om dessa är producerade på femtiotalet och alla andra är fejk?
    Jag vill ju inte köpa stolar för nästan 3000:- styck och sen visar de sig vara "fejk"... Nyproduceras dessa? Vad är ett skäligt pris?

Jag har heller inte förstått om "Sjuan" och "Myran" är samma stolar? Jag skulle vilja ha den trebenta varianten... Ska det finnas "stämplar" eller liknande som garanterar äkthet?

Jag tänker som så att man kan tycka att det är dyrt med 4 st stolar för 8000 men dessa kommer (förmodligen?) öka i värde eller fortsätta vara värda det priset medan möbler från Jysk eller IKEA tappar i värde...
    Tänker jag rätt, ni som handlar designmöbler?

• Svar på tråden Tips ang. myranstolar och designmöbler!
  • Elsans

Jag är inte heeelt säker på att jag har rätt nu men så här tror jag att det är. Myran var från början trebent men de som produceras nu är fyrbenta. De fyrbenta är inte fejk utan bara  nyare. Det jag däremot vet är att sjuan och myran är två helt olika stolar.

• dendertina

Tack för svaret =) Flera som vet nåt?

• Marie IE B

Om det är äkta stolar så är de märkta på undersidan av sitsen.
    Sjuan och Myran är två olika modeller där Myran från början var trebent.
    Dessa stolar finns nyproducerade och så finns det en uppsjö av kopior, främst av sjuanmodellen.

• SE10

Myran tillverkas fortfarande med tre och fyra ben av Fritz Hansen, som alltid tillverkat dem och Sjuan. www.fritzhansen.com/content/us/products/chairs

Min favorit är dock Grand Prix när det gäller Arne Jacobsen stolar, allra helst vintage modellerna med träben.

Satsa på orginalen, nya eller gamla, konstigt nog så är kopiorna alltid väldigt obekväma, man glider av dem och har konstig sittställning i dem, medan orginalen faktiskt är rätt sköna att sitta i.

• Zixi

De gamla orginalen är mycket bekvämare än de nytillverkade. De gamla är tunnare i sitsen och ger efter lite när man lutar sig bakåt. Har själv 4 gamla röda myranstolar. Tycker även att myran är bekvämare än sjuan, med det kanske beror på kroppsbyggnad.

Tror inte att stolarna sjunker i värde, snarare att de blir värda mer för varje år som går.

Svar på tråden Tips ang. myranstolar och designmöbler!