• väntarochväntar

Messmör som pålägg...?

Hej!

Är det någon som vet om messmör är farligt för 10 månaders som pålägg på smörgås?
    Har hört att man slutat ge det till riktigt små som är tröga i magen för att det är för mycket salt i? På innehållsdeklarationen står det inget salt alls...

Vår dotter tycker det är jätte gott!

• Svar på tråden Messmör som pålägg...?
  • Fragglerock

Det nya messmöret är osötat messmör med mindre fett och mer sälta, sååå, nu är det rätt. Jag läser visst hellre än bra på morronkvisten! Inget tillsatt salt men det betyder ju inte att det inte _är_ salt...

• Lola Jämtland

Men vart finns saltet då? I vasslen?

För sälta kan ju betyda "salt smak" utan att det finns salt i.....

• Lola Jämtland

Men jag måste vara blind....

Vart står det salt i denna innehållsförteckning?

"Fjällbrynt Original Messmör
    Det klassiska messmöret.
    Lite sött och med en mild smak av vanilj.

Förpackningsstorlekar: 800g, 450g, 275g och 350g tub
    Fetthalt: 5%

Ingredienser per 100g: Vassle, smör, socker (5 %), vanillinsocker, järn (5 mg). Näringsvärde per 100g: Energi 1100 kJ / 270 kcal, Protein 7 g, Kolhydrat 48 g, Fett 5 g, Kalcium 240 mg (30% *), Järn 5 mg (35% *)."

Eller i denna som det är mer salt smak på?

"Fjällbrynt Natur Messmör
    Ett osötat messmör med lite fett och mer sälta.

Förpackningsstorleklek: 450g
    Fetthalt: 2%

Ingredienser per 100g: Vassle, järn (5 mg).
    Näringsvärde per 100g: Energi 1000 kJ / 240 kcal, Protein 7,5 g, Kolhydrat 46 g, Fett 2 g, Kalcium 260 mg (32% *), Järn 5 mg (35% *).
    * Andel av rekommenderat dagligt intag (RDI). "

Är jag blind eller är det nåt jag inte fattar? Vart är saltet?

• Premismamma

här är messmör en stor favorit hos barnen och mannen, jag klarar inte av strävheten. men smaken är ju som baken.

monica

• sisley

Jag gav en liten minimacka med messmör på till min 6-månadersdotter imorse. Hon slafsade med den så glatt. Om din dotter gillar messmör så är det ju bara bra för det är ett nyttigt pålägg.

• Lola Jämtland

Pyris

Tackar för infot! Äntligen ånn somk unde peka ut var det finns. Men det står ju ändå inte hur mycket det är.

• Pyris

Nää, jag tror inte det är så mycket salt att diskutera om igentligen..mina barn har alltid fått messmör i sin ersättning.

• Lola Jämtland

Pyris

Jag har oxå gjort så men jag blev så nyfiken ändå....

• Majsan70

Lola

Jag mailade o frågade till de som tillverkar messmöret och fick åp så vis fram den infom om den yttepyttelilla salt innehållet i messmöret. Drar man ut det i en tesked eller två på en macka så nlir det ingenting.

• Lola Jämtland

Majsan70

Ok! Bra att veta om vissa börjar hojta "det är sååå farligt att ge bebisen!".

• Majsan70

Lola

HIHI! Jag vet. Var därför tvungen att dubbelkolla med fabrikanten.

Svar på tråden Messmör som pålägg...?