• FruStolpe

Dum finne som undrar... vaniljpulver??

Hittade ett recept på blåbärs-smulpaj där man ska ha "vaniljpulver". Vad är det? Är det samma som vi här i finland kallar för vaniljsocker, eller är det pulver man lagar vaniljkräm av?

Hoppas på svar.. fort!

• Svar på tråden Dum finne som undrar... vaniljpulver??
  • Thaleya
    helene306 skrev 2009-08-17 17:58:58 följande:
    Du har rätt!  Vaniljpulver är inte samma sak som vaniljsocker.
    Fast iofs det stod pulver, men vaniljsockret är ju också pulver, äsch Ts ta marsanpulver :)
  • Miss Maya

Det är väl det som är mest korrekt svar. Vaniljfrön verkar det vara utläst från den tråd jag hittade.

kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx

Blå Flygare skrev 2009-08-17 17:53:58 följande:
    Det är ren vaniljstång som är malen, så som vaniljsocker fast utan det söta.
  • Miss Maya

Men så är det krossad vaniljstång eller vaniljfrön Blå Myran?

Nu vet jag i alla fall vad det är. Eller att det finns något som heter precis så. Alltid lär man sig något nytt.

• Blå Flygare
    Miss Maya skrev 2009-08-17 18:00:21 följande:
    Det är möjligt det är fröna, jag gissade utifrån hur det ser ut Var länge sen jag läste broshyren som följer med.
  • helene306
    Thaleya skrev 2009-08-17 18:00:03 följande:
    Fast iofs det stod pulver, men vaniljsockret är ju också pulver, äsch Ts ta marsanpulver :)
    Ja, men det är inte samma pulver. Vaniljpulvret är brunt inte vitt som vaniljsocker. På min lilla burk står det:

Bourbon Vanilla ground organic vanilla powder=vaniljpulver.

Marsanpulver är inte detsamma som vaniljpulver även om det ska vara någon form av tillsats så det smakar vanilj i.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Fröets mamma

nej nej, marsan är inte vaniljpulver, det är en massa annat jox. vaniljpulver är helt svart och finns att köpa i en liten burk.

• Miss Maya

Tydligen kan man hitta vaniljpulver även i Finland i vissa eko-butiker läste jag precis på mammapappa.

• FruStolpe

Mhmm... Tack för alla svar! Ska gå och köpa vaniljpulver nån dag och prova med det nästa gång.

Denna gång blev det med vaniljkrämspulver då det var det enda som fanns hemma tydligen. Ska snart smaka, så ska se vad det blev.

• iamme

Jag tvivlar starkt på att det är annat än typ vaniljsåspulver.

Vaniljpulvret på burk är såpass koncentrerat att 2 tsk vore samma mängd vanilj som 8 tsk vanillin/vaniljsocker. Och det är VÄLDIGT starkt för ett sånt recept.

• Blå Flygare
    iamme skrev 2009-08-17 21:39:14 följande:
    Jag tvivlar starkt på att det är annat än typ vaniljsåspulver. Vaniljpulvret på burk är såpass koncentrerat att 2 tsk vore samma mängd vanilj som 8 tsk vanillin/vaniljsocker. Och det är VÄLDIGT starkt för ett sånt recept.
    Äsch, koncentrationen överdrivs. Hade i som det stod, men märkte inte av vaniljen, tyckte pulvret var onödigt. Men nu har jag i ½-1 tsk utöver de vanliga 2 tsk vannilinpulver som är enl. receptet. Och då blir det bra
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-08-17 21:59:02 följande:
    Äsch, koncentrationen överdrivs. Hade i som det stod, men märkte inte av vaniljen, tyckte pulvret var onödigt. Men nu har jag i ½-1 tsk utöver de vanliga 2 tsk vannilinpulver som är enl. receptet. Och då blir det bra
    Håller med om att koncentrationen överdrivs lite, men det blir betydligt renare vaniljsmak av vaniljpulver även om man har i ganska mycket och inte sån skarp, snudd på lite stickande smak i munnen som om man skulle råka överdosera vanligt vaniljsocker tycker jag.

Vaniljpulver tillverkas av de mindre vaniljstängerna som är för små för att säljas som enskilda vaniljstänger typ styckvis - både själva skidan och fröna som mals.
  • Dimitra
    Thaleya skrev 2009-08-17 17:55:19 följande:
    Vaniljsocker skulle jag tro att det är, eller Vanillinsocker, för visst är det samma?
    Nej, det är inte samma. Vaniljsocker är gjord på äkta vanilj medan vanillinsocker är gjord på konstgjord vaniljsmak.
    The Dimitra universe.
Svar på tråden Dum finne som undrar... vaniljpulver??