• milla89

norge!

hejsan!
    jag är lite nyfiken på allt som behöver ordnas för en flyt till norge.
    dagis går endast att söka på plats?
    hur lång vänte tid brukar der vara?
    kan man söka även om man fortfarande bor i sverige?
    var är det lättast att få jobb? utan utbildning.
    finns det jobb att få där man endast jobbar dagtid?
    hur mkt kostar lägenheterna ungefär?
    hur mkt ska man räkna med att mat kostar i månaden för 2?
    hur blir det med barnbidraget om jag som mamma bor med min son i norge men hans pappa i sverige?
    ja all information man behöver veta inför en flytt med barn vill jag ha. så snälla ni som vet!

• Svar på tråden norge!
  • MamaKlara

Hej!

Jag har bott i Norge i tre år och hoppas kunna hjälpa dig med några av frågorna.

- Du måste vara skriven på norsk adress för att kunna söka barnehage, dumt.
    - Väntetiderna varierar säkert väldigt. Därvi bor är det jättesvårt att få plats. Vi fick plats 10 månader efter vi sökte, sökte så fort vår dotter föddes.
    - Min erfaranhet är att det är relativt lätt att få jobb här. Låg arbetslöshet. De uppskattar svenskar inom serviceyrken som restaurang och butik. Bara att söka och se vad du får för svar.
    - I de stora städerna är tyvärr hyrorna sjukt dyra. Inte rimligt alls. Kanske svårt att klara själv på egen hand med endast en lön.
    - Maten ärockså dyr att handla, men det är svårt att säga hur mycket man gör av med.
    - Vet ejom du kan få barnbidrag (barnetrygd) i Norge men jag skulle tro det.
    - Kanske kan söka om bidrag, som bostadsbidrag om du är ensam.

Lycka till!!!

• puffan

Hej!
    Om du bor med ditt barn i norge och ni är folkbokförda där, så får du barnbidrag(barnetrygd) från norge. du har rätt till kontantstötte för barnet om han/hon inte är på barnehage. Är du ensamstående får du dubbel barnetrygd.
    Det är dyrt att bo i norge, men å andra sidan tjänar men bättre än i sverige.
    Barnehagarna( dagis) har upptagning av nya barn oftast i augusti. Kötid varierar ju från dagis till dagis, men ligger nog i snitt på 8-12 månader.
    Jobb finns det gott om, särskilt inom barnehage, butik, restaurang.
    Ska du hyra lägenhet så tänk på att man oftast måste betala en deposition, vanligtvis på 3 månadshyror. Så 20-40 tusen är nästan ett måste att ha på banken om man ska flytta till norge.
    Det är inte alltid kyl/frys och spis ingår i lägenheterna, så kolla upp det innan du hyr. Bra sida att kolla lägenhetar är: www.finn.no
    Kolla jobb på: www.nav.no gå in på finne ledige jobber
    Lycka till.

• Buddha74

Jag bodde 10år i Oslo, men har flyttat hem igen nu.

Som puffan skriver så måste du ha minst tre månadshyror till deposition för att få tag i en hyreslägenhet(i alla fall i Oslo).
    Komunal dagisplats kostar typ 2500kr/månad, men privat kan kosta 4000kr/månad(har en kompis som betalar 3900kr/månad för sonens dagisplats i Oslo.

Allting är jättedyrt och du bör ha mycket pengar när du ska flytta dit så att du kan hålla dig flytande innan du får första lönen. Sen är ju lönerna bra. Det är ju inget att sticka under stolen med.

Jobb brukar därimot inte vara något problem(snackar bara om Oslo här, säkert inte så lätt överallt). Utan utbildning kan du få jobb som tex servitör, butikspersonal, lagerarbetare, byggarbetare. Det brukar bara vara att ta kontakt med Manpower eller någon av dom andra(hur många som helst)bemanningsföretagen som finns.

Svenskar som är unga, duktiga och villiga att jobba mycket övertid är populära.
    Norrmännen är generelt sett slöa och ovilliga att jobba övertid, så som sagt pigg, ung och villig att jobba övertid är ett stort plus. 
    Vet inte hur populär man är om man bara vill jobba dagtid utan nån direkt övertid. Där jag jobbade hade man inte varit så populär. Dom ville ha folk som var villiga att jobba mycket och ställa upp med kort varsel.

• Jaz1

Vi ska också flytta till Norge och när jag hörde mig för med kommunen(Trondheim) ang barnehageplats så fick jag till svar att även om vi bor i Sverige fortfarande så kan hon lägga in oss manuellt i kösystemet. Man ska söka barnehageplats senasst 31/3 för att få plats i augusti. De ska ju ha full barnehagedekkning, vilket betyder att alla ska få plats, men det kanske inte efterföljs i alla kommuner.

Kolla in dess sidor:

www.grensetjansten.no/ De kan man maila också och få hjälp med frågor

www.hallonorden.org/forside/se/forside.aspx

Svar på tråden norge!