Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

White trash!

Jag tänker på en kvinna... det är oftast de man ser på torget, i mjukisbyxorna med text på rumpan, dragande på barnvagnen med babyn hon har med den nuvarande karln. Hon har en cigarett i munnen, där man ser att två tänder saknas, och skäller på femårige sonen Liam/Kevin för att han jagar duvorna på torget under höga skrik : )

WT-män, hur är de? Är det de som åker bussen eller den halvgamla taskigt stylade bilen till jobbet? Vad har de för jobb? De jag vet jobbar på bemanningsföretag inom tex anläggning eller lagerarbete, eller kanske som bussförare, någon kör lastbil... vissa jobbar inte alls.På helgerna går de på kvarterskrogen och hänger med alkisarna där. Träffar gamla klasskompisar som det gått riktigt snett för och suckar och är glada för att de har det rätt schysst!

Märk väl att jag kommer från en sådan här bakgrund, så det jag driver med är i princip hela min släkt : )

• amalie79

Jag tänker på en kvinna... det är oftast de man ser på torget, i mjukisbyxorna med text på rumpan, dragande på barnvagnen med babyn hon har med den nuvarande karln. Hon har en cigarett i munnen, där man ser att två tänder saknas, och skäller på femårige sonen Liam/Kevin för att han jagar duvorna på torget under höga skrik : )

WT-män, hur är de? Är det de som åker bussen eller den halvgamla taskigt stylade bilen till jobbet? Vad har de för jobb? De jag vet jobbar på bemanningsföretag inom tex anläggning eller lagerarbete, eller kanske som bussförare, någon kör lastbil... vissa jobbar inte alls.På helgerna går de på kvarterskrogen och hänger med alkisarna där. Träffar gamla klasskompisar som det gått riktigt snett för och suckar och är glada för att de har det rätt schysst!

Märk väl att jag kommer från en sådan här bakgrund, så det jag driver med är i princip hela min släkt : )

• amalie79

Men i grunden beskriver väl ordet den amerikanska underklassen, de som bla bor på trailer parks och jobbar som servitriser på diners i små klänningar och hättor,etc?

Till skillnad från den svarta underklassen i samma land? Eller har jag missförstått begreppet?

• amalie79
    Argo skrev 2009-08-18 18:06:13 följande:
    White trash är huvudsakligen vit, fattig amerikansk underklass. De vita som står längst ned på stegen. I jämhöjd med många av de svarta och latinos.Samma fenomen med vita som ligger långt ned i social status finns i Sverige också. Vi har bara valt att ta det engelska begreppet rakt av istället för att översätta det till svenska. Som skrivet många gånger innan i denna tråd så är "slödder" en bra synonym.
    Ja, precis : ) som jag skrev ovan så är jag bekant med begreppet då jag är född i denna socialklass själv. Men då ska man ju tänka på att vi inte är i närheten av de klasskillnader som finns i USA. : )

Vitt patrask, kallades det förr också, men det är väl knappast någon som säger nu för tiden : )
Svar på tråden White trash!