Inlägg från: tebax |Visa alla inlägg
  • tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • tebax
    Micke54 skrev 2009-08-17 21:47:14 följande:
    Det är ju just förnedra och kränka som är en av meningarna med nedsättande ord så varför byta?
    Skulle det vara accepterat att säga "black trash"?
  • tebax
    Micke54 skrev 2009-08-17 21:55:06 följande:
    neger är ju ett ganska vedertaget ord och det är väl sjukt nedvärderande?
    sa inte neger nu utan black trash. Om någon skulle yttra en sådan kommentar så hade det blivit liv i luckan.

Jag tycker då inte det låter trevligt att höra vit sopa som ett uttryck. Låter helt sjukt.
  • tebax
    Mandi74 skrev 2009-08-18 00:12:47 följande:
    Det är nästan så man önskar att man är Wt bara för att det reta alla så mycket.. Vad är kri´terierna, hur blir man WT?
    iingen aningen.. Men det jag har hört här på FL så är det storbystade blonda tjejer med playboy kaninen intatuerat.

Alltså sexiga tjejer antar jag =)
  • tebax
    Mandi74 skrev 2009-08-18 00:15:48 följande:
    Shit.. så jag med min a-kupa och otatuerade hud har ingen chans då.. Måste finnas mer att gå på. *ger mig ut och letar*
    Lycka till :)
  • tebax
    kramgo80 skrev 2009-08-18 09:48:31 följande:
    Det har tidigare i tråden givits en ganska bra beskrivning. Annars tycker jag att wikipedias är slående träffsäker sv.wikipedia.org/wiki/White_trash
    "White trash (engelska vitt skräp, ibland även omnämnt whiskey tango vilket är den engelska bokstaveringen av w och t) är en starkt nedsättande benämning från USA på ljushyade personer med låg social status." står det där, då undrar jag vad man kallar mörkhyade som lever enligt denna normen . Är dessa också WT?
  • tebax
    kramgo80 skrev 2009-08-18 14:14:09 följande:
    Det var väl inte en så genomtänkt fråga? Det är klart att mörkyhyade inte är WT. Varför måste det överhuvud taget finnas en motsvarighet för mörkyade personer? Det finns säkerligen benämningar på "mörka" grupper som saknar motsvarighet för ljushyade.
    jag anser att det är lika förnedrande att bli kallad white trash som en mörkhyad tyvärr blir kallad neger.

Så kan man inte bara lägga dessa jävla ord på hyllan. Istället för att särbehandla folk efter klass och hudfärg. Vi lever för fan på 2000-talet och har inget vettigare att säga om folk vi egentligen är avundsjuka på .
  • tebax
    Argo skrev 2009-08-18 16:49:43 följande:
    I ärlighetens namn: ingen, absolut ingen, som kallar någon annan för "vitt slödder" är avundsjuk på detta slödder. Möjligen kan personen som säger det ha en behov av att känna sig lite förmer, men avundsjuk ... ? Nä inte en chans. Finns inget att vara avundsjuk på. Personerna i fråga står (rättmätigt elelr inte) längst ned på den sociala stegen och det är inget att sträva efter.
    jo eftersom det oftast är sådana som era män sätter på bakom ryggen, därav avundsjukan, eller ja menar svartsjukan ;)
  • tebax
    idiblon skrev 2009-08-18 16:51:00 följande:
    Människor kategoriserar och kategoriseras. Vill man inte tillhöra ett fack så är vetskapen om hur man uppfattas ett väldigt bra verktyg för att kunna ta sig ur, eller så behöver man inte bry sig. Men avundsjukeargumentet är fan WT i sig. Att inte diskutera klass, eller låtsas som att olika klasskikt inte existerar, är även det WT. Eller ska jag säga OOU, - outbildad ointresserad underklass-igt.
    Kallar du mig WT?
  • tebax
    Argo skrev 2009-08-18 17:16:25 följande:
    Tror nog snarare att vitt slödder används för att skärma av sig från "dem därnere" än av avundsjuka för att tjejerna i rosa mjukisbyxor med "Foxy" på rumpan ligger med killarna högre upp i ragnordningen. Killar kan givetvis vara vitt slödder de med. Skulle det vara avundsjuka med där också? Överhuvudtaget har vi för det mesta ett behov att att dela upp och sortera folk. Det är nåt i den mänskliga naturen ...
    jag skäms isåfall för att vara människa.
Svar på tråden White trash!