Inlägg från: Argo |Visa alla inlägg
  • Argo

White trash!

tebax skrev 2009-08-17 21:44:39 följande:
    Det ordet är så ute och cyklar! Det är fult, förnedrande, kränkande!Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!
    OK, byt ut "white trash" mot "vitt slödder" då. Det är fortfarande samma sak.

Att vara WT är i mångt och mycket det samma som att ha låg social status (gäller uppenberligen då för just vita personer). Vad som sedan ger en låg social status varierar från samhälle till samhälle.

Varför ordet finns? Tja, varför ettiketterar vi alla varandra? Kapitaliser, WT, niggers, svennar, sossar. Alla benämningar går att lägga negativa värderingar i om man vill. Själv tror jag att vi har ett behov av att skilja på saker och ting och att höra hemma i ett sammanhang, i en viss grupp.
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-18 16:37:11 följande:
    ... har inget vettigare att säga om folk vi egentligen är avundsjuka på .
    I ärlighetens namn: ingen, absolut ingen, som kallar någon annan för "vitt slödder" är avundsjuk på detta slödder.

Möjligen kan personen som säger det ha en behov av att känna sig lite förmer, men avundsjuk ... ? Nä inte en chans. Finns inget att vara avundsjuk på. Personerna i fråga står (rättmätigt elelr inte) längst ned på den sociala stegen och det är inget att sträva efter.
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-18 17:08:13 följande:
    jo eftersom det oftast är sådana som era män sätter på bakom ryggen, därav avundsjukan, eller ja menar svartsjukan ;)
    Tror nog snarare att vitt slödder används för att skärma av sig från "dem därnere" än av avundsjuka för att tjejerna i rosa mjukisbyxor med "Foxy" på rumpan ligger med killarna högre upp i ragnordningen. Killar kan givetvis vara vitt slödder de med. Skulle det vara avundsjuka med där också?

Överhuvudtaget har vi för det mesta ett behov att att dela upp och sortera folk. Det är nåt i den mänskliga naturen ...
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-18 17:18:31 följande:
    jag skäms isåfall för att vara människa.
    Varför det? Varför ska du skämmas för att folk kategoriserar? Sådan är världen. På gott och ont. Inget mer med det.

Du kan bara ansvara för dina handlingar, så var så snäll som du kan du and let's leave it at that.
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-18 17:24:18 följande:
    kollat dig i spegeln? Du är nog närmare än mig ;)
    Sluta ta åt dig för Guds skull. Alltid samma reaktion från minst en signatur i en sådan här tråd. En reaktion som får den personen att framstå som om hon/han tar det personligt.
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-18 17:25:40 följande:
    Men då är det helt naturligt att jag säger neger och svennen till folk? Eftersom det är männskligt att kategorisera människor .
    Kategoriserar gör vi med automatik. Uppe i huvudet. Djurgårdare, skåning, neger, vitt slödder, brat, you name them. Vad vi sedan SÄGER är i mångt och mycket en frågan om uppfostran och hur vi själva mår.

Man behöver inte säga allt man tänker ...
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-18 17:27:18 följande:
    "Att inte diskutera klass, eller låtsas som att olika klasskikt inte existerar, är även det WT."ska man inte ta åt sig?
    Du hade ju kunnat ställt en motfråga om varför det är WT, istället för att gå på med "kallar du mig WT?" så det låter som du tar åt dig.

Jag har också invändingar mot att kalla de som inte tror på klass för WT. Jag skulle snarare säga at det är ett ganska vanligt fenomen bland folk som finns en bit högre upp på den sociala stegen.
  • Argo
    amalie79 skrev 2009-08-18 17:59:00 följande:
    Men i grunden beskriver väl ordet den amerikanska underklassen, de som bla bor på trailer parks och jobbar som servitriser på diners i små klänningar och hättor,etc?Till skillnad från den svarta underklassen i samma land? Eller har jag missförstått begreppet?
    White trash är huvudsakligen vit, fattig amerikansk underklass. De vita som står längst ned på stegen. I jämhöjd med många av de svarta och latinos.

Samma fenomen med vita som ligger långt ned i social status finns i Sverige också. Vi har bara valt att ta det engelska begreppet rakt av istället för att översätta det till svenska. Som skrivet många gånger innan i denna tråd så är "slödder" en bra synonym.
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-18 18:21:19 följande:
    jaha du menar hemmafruar med flera hundra tusen på banken? Eller hur då menar du?
    Jag menade att de som inte tycker att det finns något som heter "klass" snarare finns bland de som har det bättre ställt än bland de som vi skulle kunna kalla för WT.

Jag menade INTE att WT är folk "med flera hundra tusen på banken".
  • Argo
    MaNiMi skrev 2009-08-19 02:08:17 följande:
    ... blir ju folk dömda för det tex enbart för vad barnen heter ...
    Det fiunns undersäkningar som visar att vilket namn du ger ditt barn är kopplat till i "klass" du lever, vilken social status du har. Därav att det inte är helt ologiskt att koppla ihop begepet wt med specifika namn.

Tre syskon heter Diezel, Texas och Nova-Lee. Tre andra heter Hugo, Oscar och Agnes.

Vilka hör hemma i vilken "klass"?
  • Argo
    Nording skrev 2009-08-20 02:32:59 följande:
    Läste i en tråd.Tydligen enligt vissas åsikter skulle min sons namn (Liam) vara white trash?. då börjar man undra vars dom är utbildade, och hur dom och lever, när folk utrycker sig så.
    Amerikanskt inspirerade namn är något som är populärare bland de som kallas wt än bland socialgrupper ovanför dessa: Cevin, Dakota, Texas, Liam osv. Gärna med en barnvagnskylt till det också.

Att din son heter Liam betyder inte att han är wt, bara att hans namn signalerar just wt.
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-20 07:55:53 följande:
    jaha så man är automatiskt ett vitt skräp i folks ögon pga av ett namn, det är inte så att man kanske bara ville ha ett annorlunda eller gillar namnet i sig att göra, utan det är enbart för att man ät lågutbildad och går på soc?
    Du missar poängen. Tidigt i tråden fanns ett inlägg som sa det rätt bra. Inlägget listar upp en massa saker som ger låg status i vårt samhälle.

Bara för att du har en av de attributen betyder det inte att du är wt, men ju fler av dessa egenskaper du har - desto mer troligt att du uppfattas som wt.

Bara det faktum att man heter Nova-Lee, för att mamma gillade namnet, gör dig inte till wt. Men lägg till de där rosa mjukisbyxorna med "foxy" i arslet, rökning, bidragsberoende, tre ungar före 22 (gärna med tre olika frånvarande pappor), ingen utbildning osv ... Då blir du wt.
  • Argo
    Nording skrev 2009-08-20 11:25:02 följande:
    ...eller min brors dotter Lovelee ...
    Ah! En ny variant!

Dessa namn kan jämföras med 70- och 80-talets berömda Y-namn.

Det finns siffror som visar på att Conny, Ronny, Sonny och Jonny på den tiden oftare hamnade i polisens förvar än andra.

Det har givetvis inte att göra med att de heter just Ronny, MEN de var födda in i en samhällsgrupp med sämre resurser och i denna samhällsgrupp var det populärare med dessa namn än bland grupper med bättre socioekonomisk status. Därav att det sket sig oftare för dem senare i livet. De hade sämre förutsättningar från början.

Och av precis samma anledning kommer garanterat framtidens krimnella att i högre grad heta Liam och Cewin än Philip och Hugo.
  • Argo
    Nording skrev 2009-08-20 12:29:30 följande:
    Om det skulle vara så att framtidens kriminella kommer att heta Liam och kevin så skulle det nog vara att mer barn får dessa namn nu för tiden , och inte för att just namnet bygger deras framtid..
    Som jag skrev: Nä, det är inte namnet i sig som ställer till det för Cewin och Liam. Det är det faktum att de, statistiskt sett, kommer att födas med sämre förutsättningar än Hugo och Philip.
  • Argo
    Nording skrev 2009-08-20 12:49:40 följande:
    Födas med sämre förutsättningar?Vad är det för människa jag diskuterar detta med, att ett namn kan lägga grund på hur man senare i livet kommer leva är ju rent av idiotiskt.Jag heter Jennifer och tyvärr föddes jag inte med en J-lo rumpa och sångkarriär i högsta hugg , nej jag har byggt mig själv till den person jag är idag.(genom min uppväxt , mina kriterier jag vill leva upp till och ha i mitt liv har jag fixat själv).Ens uppväxt har stor betydelse över vilken människa man blir senare, men bara för att min son heter Liam skulle jag ju inte sätta ett vapen i hans hand eller en drog i hans liv, för att uppfylla kraven för sådana människor som du som anser att ett namn kan göra en person till människan den blev. Tragiskt att det är folk som tänker som du .
    Det är vanligare att föräldrar med dåliga sociala och ekonomiska förutsättnignar döper sina barn till vissa namn, som Cewin och Liam än att föräldrar med bra förutsättningar (socialt, ekonomiskt mm) gör det. De med goda förutsättnngar döper sina ungar till Hugo och Philip. Eller Oscar (med "c").

Det innebär att Cewin och Liam kommer att ha ett sämre utgångsläge redan från start i livet och det kommer att leda till attt fler Cewin:ar än Hugo:sar kommer attt hamna i polisens register så småningom.

Namnet I SIG kommer inte att skada Liam, men statistiskt sett är Liam populärare som bebisnamn bland folk med sämre förutsättningar. DÄRFÖR kommer namnet "Liam" att vara vanligare hos polisen framöver.

Förstår du?

Liam KAN vara född med fantastiska förutsättningar: ha två disputerade, friska föräldrar med bra jobb, närvarande familj runt omkring, hjälp hemifrån med skolan, god ekonomi, resor, upplevelser ... ALLT! KAnske är din Liam en sådan Liam.

Men statistiskt sätt är det inte en "normal-Liam" vi pratar om då.

Att just din son heter Liam innebär givetvis inte heller att det är kört. Varje människa har chansen att forma sitt eget öde. Vissa måste bara ta i lite mer än andra eftersom de ligger efter från start.
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-20 14:35:18 följande:
    Så du menar på fullaste allvar att bara för att man har det dåligare ställt så kommer barnen automatiskt att bli kriminella ? HA!
    Allvarligt. Inte för att vara elak, men nu är det nästan bara du kvar som inte förstå vad som står här ovan.

Ingenting sker med automatik men vissa har sämre förutsättningar och av dessa kommer fler att misslyckas än vi kommer att få se misslyckanden bland folk med bättre förutsättningar.
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-20 14:44:27 följande:
    läs ovanstående inlägg tack.
    Och själv har jag hellre en skötsam Oscar som vid 20 har påbörjat sina universitetsstudier till civilingenjör. Väluppfostrad, med välskött ekonomi och artig flickvän.

Men det är ju bara jag det ...
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-20 14:51:27 följande:
    Så du tror inte din duktige lille son kommer gå bakom ryggen oavsett vad han heter? Vakna och se verkligheten lilla vän
    Det var du som ställde upp ett hypoteteiskt resonemang kring vad du önskar dig av din son. Jag svarade med vad jag önskar av min.

Man får inte allt man önskar, men likväl kan man ju ändå önska. Eller hur?
  • Argo

Ah! Var på ett evenemang i helgen. Massvis med marknadsstånd och liknande. Vandrandes nedför en av "gångarna" kom herr och fru äkta WT! Det fullkomligt lös om dem lång väg. Han med träningsbyxor, trucker-keps och solkig hårdrocks t-shirt som smet över den lilla ölkaggen i fram. Foppatofflor med tubsockar. Hon med svärtat hår, piercingar, tunika och leggings. Tuttarna allt för högt upptryckta och usel, överdriven sminkning. Samma foppatofflor och ankelsockar till det. Bägge två med ett antal tatueringar. Hon hade nåt tribalt på överarmarna och en drake på vaden. Säkert en i svanken med, men det skymde tunikan. Pappan var också klottrad på men mönstrena kommer jag inte ihåg.

De var i 30-32 årsåldern och hade fyra barn. En flicka på 15-16 år (där han inte verkade vara pappan - och fru WT måste ha varit sk ung mamma), en son på ca 4 och två mindre i olika ålder ca 3 och 2 i en dubbelvagn.

De stod ut som så stereotypiska WT att jag genast tänkte på denna tråd. Då kommer det!

Mamman behöver ropa in sin frispringande 4-åring och hojtar: "Kom nu så går vi vidare ... ... KEEEEEEVIN!"

Herregud! Jag hade fullt schå att låta bli att flina synligt. Så exakt spot-on! I ett kort, elakt, ögonblick kom jag på tanken att gå fram och be att få ta en bild av dem. Bara i rent forskningssyfte givetvis. Jag lät bli.

• Argo
    Rosenöga skrev 2009-08-31 17:13:51 följande:
    Då kan man verkligen känna sig riktigt belåten med att man själv tillhör det bättre skiktet! !??
    Det är givetvis herr och fru WT.s egna liv och egna val och jag skulle aldrig säga nedvärderande till dem pga det. Däremot tillåter jag mig själv att vara oerhört tacksam för att jag inte lever ett liv i samma stil som de gör.
Svar på tråden White trash!