Nording skrev 2009-08-20 12:49:40 följande:
Födas med sämre förutsättningar?Vad är det för människa jag diskuterar detta med, att ett namn kan lägga grund på hur man senare i livet kommer leva är ju rent av idiotiskt.Jag heter Jennifer och tyvärr föddes jag inte med en J-lo rumpa och sångkarriär i högsta hugg , nej jag har byggt mig själv till den person jag är idag.(genom min uppväxt , mina kriterier jag vill leva upp till och ha i mitt liv har jag fixat själv).Ens uppväxt har stor betydelse över vilken människa man blir senare, men bara för att min son heter Liam skulle jag ju inte sätta ett vapen i hans hand eller en drog i hans liv, för att uppfylla kraven för sådana människor som du som anser att ett namn kan göra en person till människan den blev. Tragiskt att det är folk som tänker som du .
Det är vanligare att föräldrar med dåliga sociala och ekonomiska förutsättnignar döper sina barn till vissa namn, som Cewin och Liam än att föräldrar med bra förutsättningar (socialt, ekonomiskt mm) gör det. De med goda förutsättnngar döper sina ungar till Hugo och Philip. Eller Oscar (med "c").
Det innebär att Cewin och Liam kommer att ha ett sämre utgångsläge redan från start i livet och det kommer att leda till attt fler Cewin:ar än Hugo:sar kommer attt hamna i polisens register så småningom.
Namnet I SIG kommer inte att skada Liam, men statistiskt sett är Liam populärare som bebisnamn bland folk med sämre förutsättningar. DÄRFÖR kommer namnet "Liam" att vara vanligare hos polisen framöver.
Förstår du?
Liam KAN vara född med fantastiska förutsättningar: ha två disputerade, friska föräldrar med bra jobb, närvarande familj runt omkring, hjälp hemifrån med skolan, god ekonomi, resor, upplevelser ... ALLT! KAnske är din Liam en sådan Liam.
Men statistiskt sätt är det inte en "normal-Liam" vi pratar om då.
Att just din son heter Liam innebär givetvis inte heller att det är kört. Varje människa har chansen att forma sitt eget öde. Vissa måste bara ta i lite mer än andra eftersom de ligger efter från start.