Inlägg från: blajblaj75 |Visa alla inlägg
  • blajblaj75

White trash!

har inte läst hela tråden, men vad hände med gamla hederliga "socialgrupp 3"?
    det är enligt mig motsvarigheten till "trash". användes förr om arbetare, men numera om socialt utsatta personer.

• blajblaj75

alla är ju lika mycket värda, men hur många av de som tillhör medel- eller överklass ser ner på WT/underklass/socialgrupp 3/viteträsk-bor
    om en unge heter cewin (eller liam - förlåt) så är mitt första intryck "patrask". (mm, vad härligt, det var ett ord jag inte fått använda på länge )
    sedan kan ju det såklart ändras, precis som alla förstaintryck men än så länge har jag inte träffat på någon som bevisat motsatsen.

den här kanske skulle passat bra i fördomstråden också/istället.

• blajblaj75

" Det finns också föreställningar om att namn är en klassmarkör. Kenneth, en av dem som Charlotte intervjuat, berättar att omgivningen förknippar honom med arbetarklassen när han presenterar sig. Han tycker hans namn liknar Ronny, Sonny och Conny, som brukar uppfattas lite som "raggarnamn".
    Det populära namnet Liam ger samma associationer, enligt olika namnsajter som Charlotte har följt. Många föräldrar tycker att man gör sitt barn en otjänst genom att ge sonen ett sådant namn.
    ?Det intressanta är inte om det finns färre akademiker som heter Ronny än som heter Carl. Det intressanta är att vi har en bild av att vissa namn inte förekommer i vissa socialgrupper. "

"När föräldrar väljernamn uppfattar man det som en fråga om tycke och smak. Men ofta är de begränsade av sin kultur och sin sociala miljö, säger Charlotte. "

www.forskolan.net/main.asp&ArticleID=27867&ArticleOutputTemplateID=87&ArticleStateID=2

Svar på tråden White trash!