Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

White trash!

NiXxI skrev 2009-08-17 22:17:05 följande:
    Hmmmm....Förstår inte människans behov av att just finna ord som förnedrar och kränker....WT, Neger, Hora...alla dessa ord...skapade för att såra....Men, så kom jag på....det är bara ord...det är faktiskt VI som lägger innebörden i orden...genom uppfattning, erfarneheter, omdöme, personlig uppfattning etc, etc...Så välj själva vad ni vill lägga bakom orden...WT för mig är bara ett tecken på dåligt ordförråd
    Och tänk att jag tycker precis tvärtom. WT hade aldrig slagit igenom så snabbt (vem använde begreppet för 10 år sedan?) om det inte hade varit så träffsäkert. Begreppet WT är ett lysande exempel på hur språket utvecklas och hur man tar in nya ord när det gamla språket inte riktigt räcker till längre.

Sen kom väl varken orden neger eller hora till för att man skulle kunna såra. Neger var benämningen på en person från Afrika med svart skinn. Hora var en som sålde sex. Sedan är det vår samhällsstruktur som har gjort att det inte var fint att vara svart, eller socialt accepterat att sälja sex - och alltså BLEV orden skällsord.

Men TS - du kanske har något bra alternativt ord som kan ersätta WT? KOm igen - här kan du ju lansera det, så får vi se hur väl det slår ut.
  • Stårschan
    LyckligtSlut skrev 2009-08-18 08:02:09 följande:
    Jag brukar säga "slödder". Tycker att det är ett bra ord!
    Då är din lansering klar, och du kan luta dig tillbaka och hoppas på det bästa. Jag håller med om att 'slödder' är helt OK, men jag misstänker att det är lika lätt att få folk att säga 'slödder' igen, som att få dem att börja säga 'nedrans' istället för 'helvete'. Tyvärr.
  • Stårschan
    idiblon skrev 2009-08-18 15:48:54 följande:
    Du hänger i sandlådan på fl, det räcker.*duckar* Jag är WT för att jag är blond, röker, super och älskar rosa. Dock klassreser jag så en dag kommer jag ha klättrat ur träsket helt.
    Tyvärr Idiblon. Du stavar för bra för att vara WT.
  • Stårschan
    tebax skrev 2009-08-18 17:08:13 följande:
    jo eftersom det oftast är sådana som era män sätter på bakom ryggen, därav avundsjukan, eller ja menar svartsjukan ;)
    VA??? Du menar att termen WT enbart används av bittra överklasskvinnor varas män är otrogna? Vilken planet bor du på egentligen?

(När jag för övrigt diskuterade begreppet WT men min man kom det fram att för honom var WT en man, medan jag i första hand tänkte på en kvinna. )
  • Stårschan
    idiblon skrev 2009-08-18 17:20:18 följande:
    Hehe, oj vad jag hade velat skriva roliga saker just nu.*sätter mig på händerna*Men nej, det gjorde jag inte. Det hade jag inte fått lov till för fl.
    Synd. Det hade varit kul att läsa!

*Catfight! Catfight!!*
  • Stårschan
    tebax skrev 2009-08-20 21:34:43 följande:
    Vet inte vad jag vill heta skrev 2009-08-20 21:29:48 följande: Med resonemangen de flesta av er verkar ha så lär ni era barn att mobbas, bara så att ni vet. De kommer ju att reta barn som heter Cewin eller Tindra bara för att ni har sådana fördommar. Ska inte vi vuxna framstå som förebilder som leder in våra barn i en värld där alla är lika värda, oavsett namn, religon och bakgrund? Undar egentligen vilka som ska bli kallade trash då.
    Jag tror inte att det är någon risk för det. Det är nämligen ganska trashigt att uppmuntra ouppfostrat beteende hos sina barn också, liksom tunnelseende och att dela upp världen i svart och vitt.
  • Stårschan
    idiblon skrev 2009-08-20 22:15:12 följande:
    Exakt, precis. right on target.
    High five.
  • Stårschan
    tebax skrev 2009-08-20 22:48:57 följande:
    det är ju det folk i denna tråden verkar göra, Adel eller tjänstefolk verkar ju fortfarande vara grejjen liksom. "De där som är lågutbildade" Fyfan
    Om det är dig till glädje så är det långt värre att vara rik, ouppfostrad och högfärdig och ha köpt sin utbildning för pappas ärvda pengar, än att vara lågutbildad och ha en trevlig attityd.
  • Stårschan

Men om det nu är så illa att placera människor i olika fack - hur förklarar du då att folk lägger ner tusentals kronor på att genom sina kläder och sina yttre attribut försöka signalera vilka de är? Tonårstjejer färgar inte håret lila för att de inte bryr sig - de gör det för att det är jätteviktigt att markera att de själva har kontrollen över sitt utseende och för att passa in i en viss grupp. Många är jättenoga med att ha rätt bil, rätt kläder, hålla på med rätt hobby för att passa in i sin lilla sociala grupp.

För hur det än är så försöker folk smälta in bland dem de vill umgås med. Det är därför man som turist utomlands på långt håll kan känna igen andra svenskar på den bekväma klädseln och de fotriktiga skorna. Och det är därför det är lika rätt att ha på sig en skitig Yamahakeps i Hjoggböle som det är fel att ha den på Stureplan.

• Stårschan
    tebax skrev 2009-08-21 13:15:00 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 11:56:19 följande:
    det var ju väldigt synd då, eftersom det inte har en sådan betydelse som WT har. Aja jag kommer ju ingen vart iaf med denna diskussionen. Men tack för intresset =)
    Jag vet att du mest stör dig på den ordagranna betydelsen av White Trash, och det är ju i sig förståeligt.

Men är det någon som vet vad 'brat' egentligen betyder? I mina öron är det minst lika nedsättande, men jag vet inte vad ordet har för ursprung.
  • Stårschan

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 13:28:13 följande:

Det är alltså verkligen så enkelt. Jag får se om jag lyckas hitta någon djupare etymologi nån gång när jag får tid...
  • Stårschan

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 13:42:57 följande:

Det är så enkelt. Brat är ett ord som just betyder typ "slyngel". "Spoiled brat" är ett vanligt engelskt uttryck.
    Äsch, nu kunde jag inte hålla mig. Enligt www.etymonline.com är ursprunget detta:

brat
    c.1505, slang, "beggar's child," originally northern, midlands and western England dialect "makeshift or ragged garment," probably the same word as O.E. bratt "cloak," from a Celtic source (cf. O.Ir. bratt "cloak, cloth"). The modern meaning is perhaps from notion of "child's apron." Bratty is first recorded 1961.

Så en brat-unge på 1500-talet hade kanske blivit kalld WT idag...
  • Stårschan
    Åsa skrev 2009-08-21 16:00:16 följande:
    Vidare på kategorin ordhistoria så kommer ordet snobb av förkortningen "s. nob" för "sine nobilitate", dvs "utan titel". Det skrevs in i de bättre internatskolorna i England på titelns plats när rika grosshandlarsöner och liknande som saknade adelstitel började komma dit. Inte samhällets översta skikt alltså; kanske just därför med en önskan att trycka ner sådana som upplevdes stå under...
    Knapadel och uppkomlingar som tror att de är något alltså! Idag känner jag verkligen att jag har lärt mig något! Härligt!
  • Stårschan
    FlickaMedGuld skrev 2009-08-31 16:14:32 följande:
    TS - är du verkligen seriös? Human trash? Ska jag vara politiskt korrekt till och med i mina förolämpningar?
    Bra poäng!
  • Stårschan
    Argo skrev 2009-09-01 05:52:22 följande:
    Det är givetvis herr och fru WT.s egna liv och egna val och jag skulle aldrig säga nedvärderande till dem pga det. Däremot tillåter jag mig själv att vara oerhört tacksam för att jag inte lever ett liv i samma stil som de gör.
    Exakt!
Svar på tråden White trash!