Inlägg från: Ronjas mamma |Visa alla inlägg
  • Ronjas mamma

Babyteckenspråk!

Vi använder det också, du upptäcker vilket ditt barn har interesse för att lära först. Vår tjej är tokig med djur så det var det som hun lärde först(fågel,katt,hund,häst)
    Tillgängäld har vi haft mycket problem med maten och erbjudigt henne mat hela tiden så det var hun helt ointresserad av att lära sig det har först kommit nu flera månader senare..

• Ronjas mamma

Här i Danmark rekomenderar de att man börjar vid 8 månader att visa tecken och så brukar de första tecken komma vid 10-11 månaders ålder.
    Men som sagt så är det inte alltid de tecken vi tror ska fungera som fungerar.
    Vi började med amma ,mat,dricka,fågel och musik men de första tecken var fågel,hund,amma det är först nu vid 14 månader som hun tycker det är intressant och har förstått att man kan använda tecken till att få det man vill ha.
    Det vikitiga är bara att ta det lugnt och inte rätta barnet om tecknet inte visas helt rätt.
    När barnet fattar interesse och själv börjar kan man börja med flera tecken
    man brukar säga att fem tecken att börja med är ett lagom antal.

Där är en av de andra i min mödra grupp som varit lite mera konsekvent med att visa tecken och hennes dotter(14 mån) kan jättemånga tecken det är så imonerande att se.

• Ronjas mamma

Vi använder det bara som suppliment, det är rätt vanligt här.

Det finns ett förenklat baby ordspråk som de flesta använder när det bara är för att slippa frustrationerna innan talet kommer igång.

Vi var på en dags kurs på biblioteket med en kvinna här som har gett ut en dvd i det förenklade babyspråket dvd hade vi fått i dopspresent.

• Ronjas mamma

Gjorde bara tecknena när jag sa ordet upprepade gärna ordet många gånger och visade igen samtidigt.

Blev nog först konsekvent att visa omkring 10 månaders ålder och med få ord vi hade så mycket bry med hennes vikt uppgång så det tog fokusen i en period..

Som sagt så upptäckte vi hur glad hun var för djur och det släppte mycket för så förstod hun att jag förstod henne när hun kom ut och visade fågel eller hund eller vilket djur hun nu såg som jag kanske hade missat.

Vi hade som sagt dvd som här i dk visst nog bara heter babytegnsprog men det finns säkert något motsvarande i Sverige prova att hör i bok handeln, i våran beskriver de väldigt bra hur man kommer igång och så är där en massa olika ord lagt in som man kan lära sig och barnet.

• Ronjas mamma

Pojkens man behöver ju inte behandla ett litet barn som om det är större de som känner barnet vet fr ex nog att det behöver sin vagn mm.
    Dessutom som Lidingö skriver så är det inte meningen att man ska pressa barnen til det utan använda som hjälpord och låta det ta sin tid.
    Vår dotter är ekstrem liten till växten men hun blir behandlad som den ålder hun är.

Lidingöbo vist är det fantastiskt..

• Ronjas mamma

JO men annars lär barnet sig snabbt vem den kan använda tecken med och inte, farmor är döv("hörande" med hörapparat) och med henne använder hun många fler tecken än med oss..

• Ronjas mamma

Det är helt olika som allt annat hur snabbt det går från barn till barn men de blir så lättade och glada när de blir förstådda.
    Om jag inte ser att vi gått förbi en hund börjar Ronja "hoppa" i vagnen och göra ljud samtidigt med att hun visar tecknet, men många andra saker pekar hun bara på..

Som sagt pojkens mannen din behöver inte använda tecksen bara för att du och sonen gör det.

Svar på tråden Babyteckenspråk!