Inlägg från: Lidingöbo |Visa alla inlägg
  • Lidingöbo

Babyteckenspråk!

Helt otroligt!

Är det någon som har provat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-20 10:56
    Här kan vi ladda ner typiska ord.
    www.teckna.ecsweden.se/

• Svar på tråden Babyteckenspråk!
  • Lidingöbo

anne h skrev 2009-08-17 22:45:07 följande:

Absolut! Alla (eller de allra flesta) med barn med DS använder tecken från barnet är litet. Många andra använder TSS/TACK för att underlätta vid kända funktionshinder.Babysigns blir allt populärare, fast vissa tror -felaktigt- att tecknen försenar talet. Jag ser att det är tvärtom; ju mer tecken min son lärt sig desto mer tal har det kommit.
    Vad ska man fokusera på att teckna? Mamma, pappa, mat, äta, vatten, dia, törstig osv.?
  • Lidingöbo

Jag har börjat med att teckna från det jag minns. Amma är ett supergulligt teckenord!

• Lidingöbo

Ronjas mamma skrev 2009-08-20 10:59:58 följande:

Vi använder det bara som suppliment, det är rätt vanligt här. Det finns ett förenklat baby ordspråk som de flesta använder när det bara är för att slippa frustrationerna innan talet kommer igång.Vi var på en dags kurs på biblioteket med en kvinna här som har gett ut en dvd i det förenklade babyspråket dvd hade vi fått i dopspresent.
    Just precis! Bara teckna för att göra ordet tydligare. När du introducerade teckenorden. Hur gick du tillväga då? Hade du bilder med eller? osv
  • Lidingöbo

Efter tre dgar har han nu börjat med "äta". Jag är helt förbluffad. Varför var det ingen som berättade det här för mig? Tänk så bra det är att använda sig av stödord!

• Lidingöbo
    pojkens skrev 2009-08-20 14:05:32 följande:
    oj, hur gammalt är ditt barn? Jag har funderat på det där men inte kommit till skott. Har blivit lite negativ till det pga en bekant som drillat sin dotter supermycket med tecken såpass att hon pratade jättejätte bra vid 1.5 år. Det kan tyckas vara bra men har blivit till en nackdel för alla tror att hon är äldre än hon är och tvingas gå istället för att åka vagnen, och andra saker som hon fortfarande behöver som litet barn.
    Han fyller nio månader den 25:e. Oj, det är verkligen inte bra att andra behandlar henne äldre pga av det. Det är tråkigt. Drilla låter inte heller som en bra idé. Det är nog meningen att man ska ha det som stödord.
Svar på tråden Babyteckenspråk!