• pojkens

Babyteckenspråk!

Lidingöbo skrev 2009-08-20 14:00:59 följande:
    Efter tre dgar har han nu börjat med "äta". Jag är helt förbluffad. Varför var det ingen som berättade det här för mig? Tänk så bra det är att använda sig av stödord!
    oj, hur gammalt är ditt barn? Jag har funderat på det där men inte kommit till skott. Har blivit lite negativ till det pga en bekant som drillat sin dotter supermycket med tecken såpass att hon pratade jättejätte bra vid 1.5 år. Det kan tyckas vara bra men har blivit till en nackdel för alla tror att hon är äldre än hon är och tvingas gå istället för att åka vagnen, och andra saker som hon fortfarande behöver som litet barn.
  • pojkens

Ronjas mamma skrev 2009-08-20 14:27:23 följande:

Pojkens man behöver ju inte behandla ett litet barn som om det är större de som känner barnet vet fr ex nog att det behöver sin vagn mm. Dessutom som Lidingö skriver så är det inte meningen att man ska pressa barnen til det utan använda som hjälpord och låta det ta sin tid. Vår dotter är ekstrem liten till växten men hun blir behandlad som den ålder hun är. Lidingöbo vist är det fantastiskt..
    nej absolut inte. Men det är tråkigt att det har blivit så för henne på dagis. Även om dagispersonalen vet hennes egentliga ålder så kanske de automatiskt låter de andra barnen sitta i vagnen för att hon kan föra en lång diskussion med dem på ett nästat vuxet sätt. Men jag kan absolut tänka mig att börja försöka teckna lite. Ska diskutera med min sambo med :) . Enklast om bägge är med på det gissar jag?
  • pojkens
    Agent 355 skrev 2009-08-20 23:34:16 följande:
    har inte sett länken, strul med datorn. min kompis 15 månaders tecknar en del (de har gått "på kurs"). han kan iofs uttala några ord muntligen också, men det är redigt gulligt när han gör tecknen för ex kanin eller motorcykel som när vi sågs sist på parklek med just kaniner & på vägen dit motorcyklar. så klart.
    nu känner jag att jag helt enkelt måste prova detta på vår son. Skulle ju underlätta kolossalt ifall han kunde teckna vad han ville. Kanske inte går så bra ibörjan men såsmåningom :)
  • pojkens

Ronjas mamma skrev 2009-08-21 07:59:46 följande:

Det är helt olika som allt annat hur snabbt det går från barn till barn men de blir så lättade och glada när de blir förstådda. Om jag inte ser att vi gått förbi en hund börjar Ronja "hoppa" i vagnen och göra ljud samtidigt med att hun visar tecknet, men många andra saker pekar hun bara på.. Som sagt pojkens mannen din behöver inte använda tecksen bara för att du och sonen gör det.
    nej, fast nu kommer han vara föräldraledig och jag arbeta så vår son kommer tillbringa mesta tiden med honom. Därför antog jag att det var kanske lättare om han var med på noterna med.
Svar på tråden Babyteckenspråk!