Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?

Jag skulle åka helt eller delvis under något lov. Sommarlovet plus några veckor extra kanske?

• evaoregon
    Samsonia skrev 2009-08-18 19:54:12 följande:
    Som lärare rekommenderar jag det inte. Första klass är en mycket viktig inlärningsperiod i barnens liv både kunskapsmässigt och socialt. Jag tror samtidigt att det är oerhört nyttigt och lärorikt att resa med sina föräldrar. Jag skulle nog råda er till att åka iväg en lite kortare period i stället där det inte inverkar så mycket på sonens skolgång. Tex att ni åker över sommarlovet och att han kanske är ledig från skolan ett par veckor i varje ände.
    Jag håller med dig. I första klass lär man ju sig så att säga baskunskaperna. Snarare är det ju enklare att ta så lång ledighet när barnen är äldre.

Jag föreslog också sommarlovet plus några veckor extra, men fick ingen respons ifrån ts.

Har du ts funderat över hur det praktiskt ska fungera med babyn? Kommer ni att gå på häslokontroller, få vaccinationer där etc?
  • evaoregon
    MissNice skrev 2009-08-18 21:19:52 följande:
    ÄSch, vi flög hem från Tx USA ungefär samma restid. OCh det va inga problem.
    Det är ju lite längre till Australien än till USA, men jag känner flera som flugit med barn under 6 månader utan problem.
  • evaoregon
    Sponkilonk skrev 2009-08-19 16:44:06 följande:
    Sommarlovet är inte aktuellt att åka av framför allt två anledningar. En anledning är att det är vinter där under den perioden och under långa perioder skittråkigt väder. En annan att det inte känns bra att åka när bebisen är för liten pga ökad risk för smitta etc. Även om ag förstår att många bebisar har flugit långt och klarat sig bra. Vaccinationer blir inget problem då de ges vid 5 månader och 12 månader. Möjligtvis får 12 mån vaccinet skjutas fram 1 mån. Hälsokontroll är inga problem att göra. Det verkar som majoriteten tycker att vi inte bör åka under så lång tid. Jag vet varken ut eller in egentligen. Alternativet är ju att åka under en kortare period. Om det är det bästa för pojken gör vi givetvis det. Om det är någon som har erfarenhet av detta så är jag jättetacksam för att höra om era erfarenheter både under och hur det gick sedan och gärna fler synvinklar på detta.
    Jullovet då? Går det inte att åka då och kanske ta några veckor extra?

De som jag känner till har "bara" varit borta typ 2 till 4 veckor under terminerna. De flesta brukar försöka lägga sina långresor innan barnen börjar skolan eller i alla fall delvis i samband med loven.
Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?