Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?

jag tror inte det hänger på hurvida man äter kött eller ej. Jag har mött fantastiska, ödmjuka underbara köttätare som är generös med sig själva så gott de kan. Och jag har mött självrättfärdiga vegetarianer som behandlar andra människor som skit.

När det gäller just köttindustrin så tror jag att man som med så mycket annat inte orkar tänka på det, orkar ta ansvar. En del människor har så mycket annat att tänka och oroa sig för att just den biten kommer längre ner på prioriteringslistan. Givetvis vore det ideala om alla orkade ta ansvar för ALLA sina val, men det är en utopi.

The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Cornellia skrev 2009-08-19 12:33:03 följande:
    Nej jag skäms inte ett dugg, skulle jag ta på mig alla missförhållanden i världen skulle jag nog gå under som människa. Hade jag haft möjlighet att köpa bra kött skulle jag göra det, tyvärr har jag inte möjlighet till det iom att jag är för oinsatt för att kunna göra bra val.
    fast du, DET är ju en enkel sak att åtgärda!
  • Lady Dahmer
    Anova skrev 2009-08-18 17:22:39 följande:
    Anser man sig själv vara en god människa om man handlar sojaprodukter som har en oetisk odling?
    det finns massvis med soja att köpa som både är ekologisk och etiskt odlad! Däremot så bidrar du antagligen mer till den oetiska sojan när du väljer att äta kött.
  • Lady Dahmer
    Anova skrev 2009-08-18 17:17:28 följande:
    Människan är ett rovdjur.. Varför inte tro anat?
    nja.
  • Lady Dahmer
    Idealisten skrev 2009-08-19 13:57:17 följande:
    Om man köper köttprodukter från utlandet, så finns det inga garantier på att djur inte har plågats till döds. Varför är människor som kallar sig djurälskare inte så noggranna kring sånt här har jag alltid undrat.Är det en förträngnings- och förnekelsemekanism?Eller är det helt enkelt så, som jag egentligen tror, att människor är selektiva djurvänner?
    att man kan känna olika sorters sympati för olika djur är inte så konstigt. Så det är nog EN orsak. Sen tror jag absolut det handlar om förnekelse. Lite lalalalala I cant hear you över det. Man orkar inte ta itu med tanken eftersom att den skulle innebära en ganska stor förändring.

Sen finns det ju de som helt enkelt inte bryr sig alls.
  • Lady Dahmer

TS -- har du varit köttätare? Hur tänkte du DÅ?

• Lady Dahmer
    Cornellia skrev 2009-08-19 14:03:46 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 13:54:48 följande: Jag håller inte med dig i det fallet. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta information som jag ser som tillförlitlig, och jag har inte den tiden som det skulle behövas för att göra mig insatt.
    jag kan ge dig lite tips redan nu!

Tips 1. Köp "äkta vara". Däri finns adresser och telefonnummer till småbönder som levererar lite snällare kött.

Tips nr. 2: köp av jägare.
  • Lady Dahmer
    Anova skrev 2009-08-19 14:06:23 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 13:56:07 följande: Kan du förneka att människan är ett rovdjur?
    vi är människor. med förmågan att göra etiska val. Jag vet inte riktigt vad du menar med rovdjur dock. Vi är inga lejon precis. Vi är primater.
  • Lady Dahmer
    Anova skrev 2009-08-19 14:06:23 följande:
    Jag är medveten om att jag deltar i oetisk sojaodling. Men om folk var pålästa skulle de inse att både ekologiskt (som är ofta väldigt oetisk) och fair trade (som ofta innebär utslagning) inte var så bra som det är på papperet.
    Tyvärr verkar bara folk se till fördelarna med detta.
    jag är fullt medveten om det jag äter och gör - i min vardag - de val som innebär minst lidande. Man kan inte göra allt, men man kan göra så gott man kan. Det rimmar lite illa att kritisera veganer och vegetarianer för att de äter soja, när man som köttätare bidrar MER till just sojaindustrin.
  • Lady Dahmer
    Idealisten skrev 2009-08-19 14:08:46 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:01:21 följande: Jag tänkte över huvud taget inte alls! *s* Det var först när jag började intressera mig för andligt filosofiska tankegångar som jag var tvungen att möta problematiken.
    jo precis. det är oftast så. Man gör nåt av bara farten. av vana. För mig tog det dock många år av ångest, självförnekelse och tankar innan jag tog steget. Och jag har fortfarande många fler val att göra. Ett steg i taget. För vissa är det lätt, för andra svårare.
Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?