Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?

Människan är ett rovdjur.. Varför inte tro anat?

• Anova
    Idealisten skrev 2009-08-18 17:18:25 följande:
    Varför är det tur? Och handlar detta om veganpropaganda? Handlar det inte först och främst om, om man anser att man är en god människa om man med sina val i livet låter djur lida i onödan?
    Anser man sig själv vara en god människa om man handlar sojaprodukter som har en oetisk odling?
  • Anova
    Idealisten skrev 2009-08-18 17:26:37 följande:
    Sojabönans planta är för det första ingen smärtkännande varelse, om vi nu ska hålla oss till ämnet. Men ändå, är du medveten om att 80% av alla soja som odlas i världen går till djurindustrin som föda till djuren?
    Så det är alltså okej att utnyttja människor? Jag tycker att det är värre.

Jag är medveten om att soja används i stora delar till djurindustrin, jag har jobbat inom fiskodling och den är inte heller etisk i många fall.. Men jag äter fisk.

Jag anser mig vara en godhjärtad person, men jag är också ett rovdjur, jag äter andra djur som står lägre än mig.
  • Anova
    Idealisten skrev 2009-08-18 18:14:19 följande:
    Allmänheten är generellt utestängda från slakterier, undrar varför?
    Det är enbart av livsmedelssäkerhetsskäl.. Jag är säker på att om du vill göra ett studiebesök på ett slakteri så går det utmärkt.
  • Anova
    Idealisten skrev 2009-08-18 18:20:33 följande:
    Nej det är inte okej att utnyttja människor, eller djur. När det kommer till oetisk arbetskraft så har du ju kommit till förändringar, Fairtrade och andra organisationer t ex. Jag gynnar gärna dom.Du är ett modernt bekvämt rovdjur i så fall, som låter andra sköta "the dirty job". För inte tycker du det är en vacker bransch väl?
    Fast Fair trade är inte alls bra.. Det skapar också lidande och social utslagning av människor. Att det är etiskt på pappret är en sak, att det fungerar etiskt för alla är en annan.

Jag har inget emot att stycka t.ex. vilt (problemet är väl att jag inte har tillfällen så ofta eftersom jag inte har jaktlicens). Jag tycker inte att det är fel att betala folk att slakta och stycka min mat, och ja, jag är bekväm. Däremot slaktar jag fisk väldigt ofta, och styckar fisk oftare än så, jag jobbar med detta.
  • Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 13:56:07 följande:

det finns massvis med soja att köpa som både är ekologisk och etiskt odlad! Däremot så bidrar du antagligen mer till den oetiska sojan när du väljer att äta kött.
    Jag är medveten om att jag deltar i oetisk sojaodling. Men om folk var pålästa skulle de inse att både ekologiskt (som är ofta väldigt oetisk) och fair trade (som ofta innebär utslagning) inte var så bra som det är på papperet.
    Tyvärr verkar bara folk se till fördelarna med detta.

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 13:56:56 följande:
    nja.
    Kan du förneka att människan är ett rovdjur?
  • Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:07:51 följande:

vi är människor. med förmågan att göra etiska val. Jag vet inte riktigt vad du menar med rovdjur dock. Vi är inga lejon precis. Vi är primater.
    Människan dödar andra djur både av överlevnad, hot, nöje, mat osv. Vi är karnevorer, men det är den moderna människan som kommit på att vi är herbivor.

Sen att vi kan göra etiska val har väl inget med saken att göra, de etiska val som du nämner är ju inte etiska val i grund och botten utan mer eller mindre ett "PR-trick".
  • Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:09:26 följande:

jag är fullt medveten om det jag äter och gör - i min vardag - de val som innebär minst lidande. Man kan inte göra allt, men man kan göra så gott man kan. Det rimmar lite illa att kritisera veganer och vegetarianer för att de äter soja, när man som köttätare bidrar MER till just sojaindustrin.
    Beror på helt vad man väljer att konsumera.

Eftersom du nämner etiska val och etisk/ekologisk odling i samma mening så känns du inte som du väljer bort lidande, i alla fall då det gäller människor. Men du kanske gått på detta med hur bra ekologisk odling är och hur etisk fair trade är..
  • Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:13:58 följande:

nej vi är inte karnevorer. Vi är allätare. Omnivorer. Herbivorer, det är de som ENBART kan tillgodogöra sig vegetabiliskt. Typ kor.
    Vad spelar det för roll. det går inte komma ifrån att människor är kött, har alltid ätit kött osv.
  • Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:17:07 följande:

som jag sa -- jag är medveten om mina val. Du verkar ha läst lite för mycket aftonbladet.
    Intressant poäng.. Kan du då förklara för mig hur man kan vara etisk och välja Fair trade samtidigt då det bidrar till utslagning av övriga småbönder som inte har ekonomisk möjlighet att certifiera sig?

Aftonbladet? Vaddå? Står det sådant där?
Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?