• Gnagarn

Brasilianska namn

Visste inte var jag skulle lägga denna fråga. Språk, länder, namn, resor. Chansade på språk helt enkelt.

Har märkt att personer (i detta fall fotbolsl spelare) från sydamerika och främst Brasilien har en hel rad med namn. Hur vet man vilket som skall sägas? Har de tilltalsnamn kombinerat med släktnamn som vi?

Som exempel tar jag den nya brassen som AIK värvat. Hans namn är: "Antonio Flavio Aires dos Santos". Har man en sportsmössa at ens räkna ut vilket/vilka av dessa namn man skall använda? Finns det en "regel"? Visst kan man fråga honoom men jag undarr även för framtida bruk.

Tack!

• Svar på tråden Brasilianska namn
  • Åsa

exemplet ovan har två förnamn/tilltalsnamn och två efternamn, vilket är standard även i de spanskspråkiga länderna. Första efternamnet ärvs från pappan, det andra från mamman. De fletsa använder bara det första, som är det officiellt viktigaste, de som tycker mammans är tjusigare kan ibland välja att använda det.

Har man ingen känsla för vad som låter för- resp efternamn kan det förstås vara svårt att veta om det andra av tre namn är ett förnamn i ett dubbelt förnamn eller det första av två efternamn.

Så den här killen heter i förnamn Antonio Flavio men lär knappast kallas något så långt i vardagslag. Efternamnen är Aires och dos Santos.

Kuriosa: En del säger till och med att de har fyra efternamn eller till och med fler, och tänker då även på pappans och mammans droppade andra efternamn. Dessa används dock aldrig i normala sammanhang.

• Gnagarn

Ok, tack för svaret. Det logiska är alltså att han kallas för Antonio Aires då de är namnen från fadern? Dock tror jag de flesta säger Flavio så han vill nog antagligen kallas det. Tänk vad lätt det vore om alla hette Kalle Svensson (eller vänta, 6 miljarder Kalle Svensson skulle nog innebära missförstånd...hm...)

• Åsa

Inte riktigt. Antonio Flavio är två förnamn som båda är tilltalsnamn, typ Sven Göran, dock inget jag skulle uppfatta som en typisk förnamnskombination (som ex José Antonio är), men jag är inte någon expert på Brasilien och brasiliansk namnkultur. Förmodligen föredrar han, som du tror, att tilltalas med bara det ena förnamnet; kanske har han kallats så även i föräldrahemmet.

Vad man kan se kommer från pappan, om killen följer standard, är första efternamnet, Aires. I ex Spanien är det iofs mycket vanligt att äldste sonen och äldsta dottern får föräldrarnas förnamn vilket kanske kan förekomma även i Brasilien; det är dock inget man kan räkna ut av att titta på namnet.
    Men jo, i Brasilien hade han förmodligen i vardagslag fått heta bara det efternamnet.

Visst vore det enklare (?) om alla gjorde som här (även om namnregeländringar ställer till enhetligheten lite då och då)

• MamaFlavia

Hej Gnagarn och Åsa!

Jag förstår att det är inte lätt för er att veta her ska man kallas! Det vet vi brasilianer inte själva ibland!

Jag heter Flávia Mariani Magalhães de Oliveira. Bara Flávia är förnamn. Mariani Magalhaes kommer från min mamma och de Oliveira från min pappa. (Jag tror att i Spanien kommer pappas efternamn först, men i Brasilien kommer det sist).

I skolan alla kände mig som Flávia Mariani, det är också vad jag använder när jag slutar ett brev, till ex. Men när jag köper t.ex. en flyggbiljett, särskild här i Sverige, bokar jag som Flávia de Oliveira. (de Oliveira är ju mitt "last name"). Men jag är Flávia Mariani Magalhães de Oliveira, bara om jag måste göra det enklare, då förkortar jag det.

Nu är jag gravid och "skulle" ge barnet, som huvud regel i Brasilien är, mitt sist efternamn, från min pappa (=de Oliveira), men jag valde ge Mariani i stället, det är det JAG känner starkast "i mig". Jag känner mig mer Flávia Mariani än Flávia de Oliveira, om man måste välja bara ett. (Manen ville inte acceptera att barnet skulle ha 3 eftermamn =) Det var nästan svårt att övertyga honom att ett av mina efternamn borde vara med!)

Uff, hoppas att det blev inte för krångligt! För att svara din fråga jag skulle säga att det säkraste är att fråga honom hur han föredrar, "vem" känner han sig mest? Annars, om jag behövde ta bara 2 namn jag skulle välja "Antonio dos Santos". Plus att i Brasilien det är jättevanligt att fotbolspelare använder en smecknamn (Kaka heter faktiskt Ricardo Izecson dos Santos Leite, Ronaldinho = Ronaldo de Assis Moreira, Pelé = Edison Arantes do Nascimento, etc, etc...)

Kram!

Svar på tråden Brasilianska namn