Hej Gnagarn och Åsa!
Jag förstår att det är inte lätt för er att veta her ska man kallas! Det vet vi brasilianer inte själva ibland!
Jag heter Flávia Mariani Magalhães de Oliveira. Bara Flávia är förnamn. Mariani Magalhaes kommer från min mamma och de Oliveira från min pappa. (Jag tror att i Spanien kommer pappas efternamn först, men i Brasilien kommer det sist).
I skolan alla kände mig som Flávia Mariani, det är också vad jag använder när jag slutar ett brev, till ex. Men när jag köper t.ex. en flyggbiljett, särskild här i Sverige, bokar jag som Flávia de Oliveira. (de Oliveira är ju mitt "last name"). Men jag är Flávia Mariani Magalhães de Oliveira, bara om jag måste göra det enklare, då förkortar jag det.
Nu är jag gravid och "skulle" ge barnet, som huvud regel i Brasilien är, mitt sist efternamn, från min pappa (=de Oliveira), men jag valde ge Mariani i stället, det är det JAG känner starkast "i mig". Jag känner mig mer Flávia Mariani än Flávia de Oliveira, om man måste välja bara ett. (Manen ville inte acceptera att barnet skulle ha 3 eftermamn =) Det var nästan svårt att övertyga honom att ett av mina efternamn borde vara med!)
Uff, hoppas att det blev inte för krångligt! För att svara din fråga jag skulle säga att det säkraste är att fråga honom hur han föredrar, "vem" känner han sig mest? Annars, om jag behövde ta bara 2 namn jag skulle välja "Antonio dos Santos". Plus att i Brasilien det är jättevanligt att fotbolspelare använder en smecknamn (Kaka heter faktiskt Ricardo Izecson dos Santos Leite, Ronaldinho = Ronaldo de Assis Moreira, Pelé = Edison Arantes do Nascimento, etc, etc...)
Kram!