• Jencie

Hur parkerar man?

Okej. Jag vet att körskolorna lär ut parkeringar på ett speciellt sätt.
    Någon vänlig själ som kan tala om för mig hur man gör.

Tog körlektioner för ett par år sedan men minns inte "regeln" , något i stil med att kan skulle köra förbi bilen brevid eller någonting. Hur har ni lärt er?

• Svar på tråden Hur parkerar man?
  • Zimlis

Det beror ju på vilken typ av parkering du ska göra

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Angel1978

Förstår inte hur du menar.. vilken typ av parkering?

• enlitenbitkaka

Fickparkera menar du? Du kör upp jämsides med bilen i luckan framför den du ska in i. (nära) Genom ditt lilla fönster i baksätet ska du se yttersta bakändan på bilen bredvid dig. Då lägger du om ratten helt och svänger in, när du känner att det är lämpligt lägger du om helt åt andra hållet. Sen finjusterar du lite Så lärde jag mig iaf

• Jencie

nej vanlig parkering. antingen när man backar eller kör in i rutan.

Typ när man ska börja svänga, vet att det var något att man skulle vara i en viss höjd med bilen när man började svänga in i rutan eller nått. .

Dom hade något trick där ;)

• Sopploppan

Om du ska köra in i en parkeringsruta så brukar det vara lagom att börja sväng när du är mitt för nummerplåten på bilen du ska parkera efter om man tänker så. Och så måste du tänka på att hålla väl till höger på själva "vägen" på parkeringen så att du kan ta ut svängen ordentligt. Att backa in är lite svårare att förklara, men det finns ju trick där med.... Stanna mitt för rutan du ska in i, sväng fullt till vänster. Då står du snett ut i "vägen" Räta upp ratten, backa med raka hjul tills du känner att du "kommit in i rutan", då rätar du upp hela bilen och så backar rakt in tills du står bra. Sen är det ju så att på uppkörningen har du inte parkerat klart förrän du är nöjd, så du får ju rätta till om det behövs!

• Zimlis
    Jencie skrev 2009-08-18 09:53:21 följande:
    nej vanlig parkering. antingen när man backar eller kör in i rutan. Typ när man ska börja svänga, vet att det var något att man skulle vara i en viss höjd med bilen när man började svänga in i rutan eller nått. . Dom hade något trick där ;)
    Din axel i jämnhöjd med bilens (jämte hålet du ska svänga in) baklykta som är längst ifrån hålet
    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Johanna1979

Min körskollärare sa följande till mig:
    Ställ dig jämsides med bilen framför och ställ dig så nära det går. Backa rakt bak tills ditt baksäte är i jämnhöjd med den andra bilens bakände, då svänger du fullt ut. Fortsätt backa tills din sidobackspegel är i jämnhöjd med den andre bilens bakände och sväng då åt andra hållet. Efter det behövs bara lite finjustering. Jag lärde mig detta 1 timme innan uppkörningen (tog körkort i Holland) och det sitter fortfarande i. Jag har imponerat på många grabbar med detta sedan dess.

• Jencie

Tack så hemskt mycket .Det var detta jag var ute efter. Ska ut och prova i verkligheten idag :P

Svar på tråden Hur parkerar man?