• dendertina

Någon som besökt ett medium/siare utan att avslöja NÅNTING om sig själv?

Har alltid trott mer eller mindre på sånt men nu har jag börjat tveka, det är kanske så som "alla" säger att de med hjälp av ansiktsuttryck, nickningar, och att man avslöjar en massa som man inte tänker på själv, listar ut vilka saker som är rätt att säga?
    Någon som varit hos medium/en siare utan att avslöja ett skit och fått reda på saker som stämmer?

• Svar på tråden Någon som besökt ett medium/siare utan att avslöja NÅNTING om sig själv?
  • R Franklin

Hur skulle det gå till?

Penn & Teller gör ett intressant experiment i första avsnittet av sin serie Bullshit, där besöker en skådespelare en rad olika medium i olika roller. Ändrad klädsel, språkbruk och i något fall även alkohollukt påverkar (medvetet eller omedvetet) reslutatet på vad de mediala "läser".

• gravidvid35

Jag gjorde det en gång...sa ingenting om det hon sa, bara "jaha" eller "okej", jag nickade inte igenkännande och jag rynkade inte på näsan åt sånt som hon var fel ute på.
    Det hela gav i resultat att det inte kändes så bra. Förmodligen varken för henne eller mig. Hade också läst nyligt om det du säger, men samtidigt hade jag en jobbig tid och visste inte vart jag skulle vända mig. Ville få något slags svar om något.

Jag kände mig skeptisk, för jag märkte att hon famlade lite i mörker när jag inte gav henne några trådar att spinna vidare på. Hon fick ju aldrig veta att jag var i en livskris, för jag ville att det skulle hon bara veta ändå, utan att jag sa nåt, eller att mina "följeslagare" om inte annat naturligtvis skulle veta det. Hade hon fått veta det hade hon väl kommit med en massa ord o saker som jag ville höra. Istället pratade hon om utbildning o jobb o fritid o sånt som för mig i den stunden var helt orelevant.

Jag vill ju gärna tro på sånt här, men där och då kändes det bara olustigt och för mig hade det varit naturligare att min farfar trätt fram eftersom jag var farfars flicka och jag saknar honom mycket djupt även fast han dog när jag var liten. Egentligen var det hans stöd jag ville ha när jag gick dit. Men honom nämnde hon bara i förbifarten...att "din farmor o farfar sitter på en bänk och hälsar att de har det bra". Det var nådestöten för mig. Skulle han sitta o hälsa att han har det bra? När jag var i en djup livskris, förmodligen den största i mitt liv? Nä, tror inte det...där föll allt för mig.

Hon pratade istället mycket om min morfar, som jag aldrig träffat, men som visade sig stämma mycket bra när jag pratade med mamma sen. Fast det kanske var en ren slump.

Hon jag gick till är mycket väl ansedd och rekommenderad av många, så jag trodde jag gick till en bra person. Men tyvärr handlar det nog mycket om vad man ger och inte ger...
    TRIST, världen skulle ju va lite mer intressant om det verkligen va på det viset som jag önskade att det var. Men jag är tyvärr allt mer skeptisk.

• dendertina
    Mandragora skrev 2009-08-18 12:02:24 följande:
    Ja det har jag.
    Så berätta :)
  • Mandragora

Det ett medium som beskrev min farfar och hans ägor mycket detaljerat på en storseans. Han nämnde till och med hästens namn som farfar gick bredvid. Allt stämde precis.

• dendertina
    Mandragora skrev 2009-08-18 12:06:03 följande:
    Det ett medium som beskrev min farfar och hans ägor mycket detaljerat på en storseans. Han nämnde till och med hästens namn som farfar gick bredvid. Allt stämde precis.
    Ok, utan att du nickade sa nånting då? Jag menar inte att misstro utan bara undrar i ren nyfikenhet. Eftersom det pratas så hemskt mycket om att det är "kunden" som ger alla ledtrådar osv... :(
    Skulle sj gärna besöka ett medium för övrigt.
  • Mandragora
    dendertina skrev 2009-08-18 12:14:33 följande:
    Ok, utan att du nickade sa nånting då? Jag menar inte att misstro utan bara undrar i ren nyfikenhet. Eftersom det pratas så hemskt mycket om att det är "kunden" som ger alla ledtrådar osv... :( Skulle sj gärna besöka ett medium för övrigt.
    Jag sade inte ett ord. Han berättade helt sonika om farfar och sade att han hörde samman med mig. Eftersom det är min farbrors ägor sedan hans död känner jag till detaljerna mycket väl.
  • calle555
    gravidvid35 skrev 2009-08-18 11:56:16 följande:
    Hon pratade istället mycket om min morfar, som jag aldrig träffat, men som visade sig stämma mycket bra när jag pratade med mamma sen. Fast det kanske var en ren slump.
    Mediet träffade dig under rätt många minuter och kunde bedöma din ålder med mera. Lägg på det att människor omedvetet i dessa sammanhang tenderar att fokusera på sådant som stämmer* så är det i alla fall ingen _ren_ slump.

* Googla på "Barnum-effekten" eller "Forer-effekten". Den experimentella psykologin vet en hel del om dessa psykologiska synvillor. Ett klart intressant område.

• vitaudi

Här är ett flagrant exempel på hur "hot reading" används.
    Man riggar en plats med en påhittad historia, som publiceras på internet. Av de tre medium som besöker platsen så berättar två av dem exakt den historia de googlat fram på nätet och den tredje (som inte var så bra på att googla) lyckas inte alls.

"A clever plan in which the fake history of an old chocolate factory was devised--including how the owner, George Bull was killed. The history was then placed on the factory's website for a week before three mediums were invited to the building in order to channel spirits.

• MLT

Det finns ett ställe dit jag har gått tre gånger på öppna seanser och där jag har fått väldigt konkreta meddelanden. Sist jag var där med mamma och mormor var det en släkting till oss som jag inte kände igen, men som både mamma och mormor kände väl. Hon gav budskap till dom och till sist vände sig mediumet till mig och sa att 'du ska få dina julgardiner'. Hur hade hon kunnat 'läsa av' på mig att jag tjatat om julgardiner en hel månad innan? Hon sa även andra mer allvarliga saker som stämde väl, men just julgardinerna var ju något hon inte kunde gissa sig till eller se på mig. Och javisst, julgardinerna fick jag :)

Har även fått en läggning via telefon av ett känt medium där jag inte gav så mycket feedback, just för att jag inte är sån som person, vill gärna tänka ett tag innan jag kan uttrycka mig. Mycket av det han sa stämde, men självklart inte allt. Ett medium tolkar kort, syner eller känslor och då kan det inte bli helt rätt. De duktigaste mediumerna brukar säga att de har rätt i kanske 65% av det de säger.

Svar på tråden Någon som besökt ett medium/siare utan att avslöja NÅNTING om sig själv?