• morsa till två

Vad är vätskedrivande samt vätskesamlande?

Som rubriken lyder..

Vad bör man undvika att stoppa i sej om man har en förmåga att samla massa extra vätska?

O vad vad kan man stoppa i sej som är vätskedrivande? Förutom kaffe/te...

Är det nån som vet hur det är med citronvatten? Alltså vanligt kranvatten med citronskivor...

• Svar på tråden Vad är vätskedrivande samt vätskesamlande?
  • Issa79

Salt håller iaf vätska i kroppen. Min bm har sagt åt mig att dricka mkt för att undvika att samla vätska i kroppen o så här långt *taiträ* har det fungerat. Är i v 37 (36+3)

• Weezy

Salt bör du undvika det binder vätskan i kroppen och omvandlar senare till fett.

Ja vatten med citron i eller äppelcider vinäger är också bra som vattendrivande samt melon och äpplen.

tänk bara på att dricka mycket

• guldplutt

socker och salt binder väl vätska. dricka mycket vatten ska man göra. det finns även teer som är särskilt vätskedrivande, tror jag.

• morsa till två
    Weezy skrev 2009-08-18 10:22:24 följande:
    Salt bör du undvika det binder vätskan i kroppen och omvandlar senare till fett.Ja vatten med citron i eller äppelcider vinäger är också bra som vattendrivande samt melon och äpplen. tänk bara på att dricka mycket
    Äter inte salt, mer än att ja saltar pastavatten typ :)
    Men de senaste 2-3 veckorna har jag typ levt på just citronvatten, o ökat så konstigt o extremt mycket i vikt. Ja dricker minst 1 liter om dagen, kanske 1½.

Alla ja pratat med säger att de är fel på min våg, även fast ja kan svära på mina barn att den väger precis som den ska. Ja går i princip upp 1kg om dagen, morronvikt. Vet ju att ja samlar lite vätska, men ja tycker inte de känns som att de är så mycket att ja skulle öka 1kg om dagen.

Känns ju jättebra, eftersom ja har ca 70 dagar kvar av den här graviditeten :)
  • morsa till två

Men äpplen tror ja att ja hört är vätskesamlande..?

För övrigt är ja i v30+0 idag...

• Weezy

morsa till två skrev 2009-08-18 10:28:34 följande:

Äter inte salt, mer än att ja saltar pastavatten typ :)Men de senaste 2-3 veckorna har jag typ levt på just citronvatten, o ökat så konstigt o extremt mycket i vikt. Ja dricker minst 1 liter om dagen, kanske 1½.Alla ja pratat med säger att de är fel på min våg, även fast ja kan svära på mina barn att den väger precis som den ska. Ja går i princip upp 1kg om dagen, morronvikt. Vet ju att ja samlar lite vätska, men ja tycker inte de känns som att de är så mycket att ja skulle öka 1kg om dagen.Känns ju jättebra, eftersom ja har ca 70 dagar kvar av den här graviditeten :)
    Ett kilo om dagen????? Jag tror du ska prata med din BM.. det kan då vara så att du har graviditetsdiabetes eftersom man går uåå myket i vikt då..
    Men 1 KG låter otroligt mycket .. Jag väger mig bara på MVC på går upp ca 300-400 g i veckan och är i vecka 22 nu!... Kolla upp detta snabbt så att du får en bra klarhet i hur det verkligen ligger till
  • morsa till två
    Weezy skrev 2009-08-18 11:36:05 följande:
    morsa till två skrev 2009-08-18 10:28:34 följande:
    Ett kilo om dagen????? Jag tror du ska prata med din BM.. det kan då vara så att du har graviditetsdiabetes eftersom man går uåå myket i vikt då..Men 1 KG låter otroligt mycket .. Jag väger mig bara på MVC på går upp ca 300-400 g i veckan och är i vecka 22 nu!... Kolla upp detta snabbt så att du får en bra klarhet i hur det verkligen ligger till
    Hehe, jag har även pratat med flera olika banmorskor o alla säger samma sak till mej; Det är fel på din våg.. Börjar bli less på o höra det!

Men en av alla barnmorskor sa till mej precis det du sa, så på onsdag ska ja göra en sån däräcklig belastning. Men för en vecka sen hade ja bra blodtryck o bra blodsocker. Ja tror att det var på 6,0, är dock inte helt säker då barnmorskan mest bara nämnde resultatet som hastigast..
  • Weezy

BRA att du får göra Glukos belastningen.. ska själv göra den i v 29.. mest för att jag är kraftigt överviktig men oroar mig inte iaf för det.. hör av dig om hur det går...

• morsa till två
    Weezy skrev 2009-08-18 21:00:37 följande:
    BRA att du får göra Glukos belastningen.. ska själv göra den i v 29.. mest för att jag är kraftigt överviktig men oroar mig inte iaf för det.. hör av dig om hur det går...
    Blä, som förväntat så smakade den skit
    Hade 5,0 och 5,2 innan ja drack häxblandningen o efter hade ja 8,0 och 8,1. Så det var lugnt :)
  • Weezy

hoppla.. sorry har inte hunnit att svara innan..
    ja jag har ju inte gjort den där belastningen än men jag vet att det smakar apa utom desslike iaf... och det är inte alls vad man gillar.. fick du ligga kvar i tre timmar? eller fick du sitta hela tiden ? hoppas verkligen att de har en säng till utlåning och nte bara en brits när man gör detta jag har ju så ont av foglossningarna så det e inte sant

• Weezy

puffar lite... hur har det gått

• TvåTrollsMamma

Blä gjorde också belastningen i fredags, här fick vi inte veta resultatet ens. De var med i en studie och då fick inte patienter reda på svaret. Hon sa bara ja du har iaf bra värden och kan åka hem. Ska göra det en gång till i v26-28. De hade iaf en tv och fotölj så jag halvlåg

När jag väntade första så blandade jag inte med citronen, det gjorde jag nu och det gick mkt lättare att dricka.

• Weezy

men usch ska du göra om belastningen?? jobbigt det hade jag inte viljat göra eftersom det smakar ju apa

• TvåTrollsMamma
    Weezy skrev 2009-08-27 09:10:58 följande:
    men usch ska du göra om belastningen?? jobbigt det hade jag inte viljat göra eftersom det smakar ju apa
    ja tydligen måste man göra den 2ggr.
  • Weezy

nej usch jag vill inte.. bläääää

Svar på tråden Vad är vätskedrivande samt vätskesamlande?