• petsod

Tips på bra familjebåt.

Vi blev helt förälskade i havet under semestern och vill nu köpa båt.
    Vi är två vuxna och ett barn och vi vill kunna sova på den. Däremot behöver den inte ha och dusch osv.
    Prismässigt har vi tänkt oss ca 150.000:- och så ska den inte vara för lång, runt 6 m.

Har ni några tips på bra båtmodeller för oss nybörjare.

• Svar på tråden Tips på bra familjebåt.
  • petsod

Ingen som har en bra båt att tipsa om?????

• goabarn77
    petsod skrev 2009-08-18 13:05:23 följande:
    Ingen som har en bra båt att tipsa om?????
    Jo då. Vi har en Albin 25. Kojer både i fören och i akter. Vi var ute i två veckor och hade grym packning med oss och det funkade jättebra. Vi köpte vår för ett antal år sedan för 140 000 kr. Den är ju lite gammal och inte så snygg men väldigt familjevänlig och praktisk.
  • petsod
    goabarn77 skrev 2009-08-18 13:06:56 följande:
    Jo då. Vi har en Albin 25. Kojer både i fören och i akter. Vi var ute i två veckor och hade grym packning med oss och det funkade jättebra. Vi köpte vår för ett antal år sedan för 140 000 kr. Den är ju lite gammal och inte så snygg men väldigt familjevänlig och praktisk.
    Tack för tipset. Vi har kollat på denna och liknande men vi känner att över 7 m är lite för stort för oss som inte är så båtvana, lägga till, manövrera osv. Annars är det ju en väldigt rymlig och stabil båt ser det ut som.
  • Formula

I den prisklassen finns det massor av bra båtar som ni kan titta på.
    För att kunna ge tips på eventuella båttyper hjälper det om ni kan svara på följande funderingar:
    - Motor- eller segelbåt?
    - Om motorbåt, vilket jag gissar att det gäller, hur fort vill ni att båten ska gå?
    - Utombordsmotor eller inombordare? (Påverkar bl a försäkringspremien ganska mycket och även ytorna inombords)
    - Vill ni ha fast pentry eller räcker det med ett portabelt spritkök.
    - Vill ni kunna sitta och ligga under tak när ni ligger still om det regnar, eller funkar det om en stor del av utrymmet är under kapell?
    - Toalett?
    - Kan ni meka motor eller ska det vara nytt och driftssäkert?

Personligen så tycker jag att med er budget ska ni titta på lite större båt än 6 meter, kanske en längd på 23-24 fot. Men om ni håller fast vid 6 m och svarar på frågorna ovan så ska vi se vad vi kan föreslå.

• petsod
    Formula skrev 2009-08-18 14:25:35 följande:
    I den prisklassen finns det massor av bra båtar som ni kan titta på.För att kunna ge tips på eventuella båttyper hjälper det om ni kan svara på följande funderingar:- Motor- eller segelbåt?- Om motorbåt, vilket jag gissar att det gäller, hur fort vill ni att båten ska gå?- Utombordsmotor eller inombordare? (Påverkar bl a försäkringspremien ganska mycket och även ytorna inombords)- Vill ni ha fast pentry eller räcker det med ett portabelt spritkök.- Vill ni kunna sitta och ligga under tak när ni ligger still om det regnar, eller funkar det om en stor del av utrymmet är under kapell?- Toalett?- Kan ni meka motor eller ska det vara nytt och driftssäkert?Personligen så tycker jag att med er budget ska ni titta på lite större båt än 6 meter, kanske en längd på 23-24 fot. Men om ni håller fast vid 6 m och svarar på frågorna ovan så ska vi se vad vi kan föreslå.
    Kanon, tack för hjälpen. Ska svara så gott jag kan då det är mannen som har mer koll.

Motorbåt
    75 hästar (spelar ingen direkt roll hur fort båten går)
    utombordare (vilket är bäst ur försäkringssynpunkt???)
    Räcker med spritkök
    kan sova under kapell
    toalett behövs inte
    mekar INTE så nytt och driftsäkert är ett MÅSTE
  • Formula

OK,
    då har vi lite mer info.
    75 hästar gör att det är en planande båt, men inte särskilt snabb.
    Jag tycker inte att ni ska låsa er vid en viss effekt på motorn. Det kan bli en ordentligt större motor på båtar i den här klassen, och det kan betyda att man inte pressar motorn så hårt, och det i sin tur kan till och med leda till en bättre bränsleekonomi.
    Utombordare är klart dyrare att försäkra än inombordare beroende på att det är mycket enklare att stjäla motorn.
    Ni tänker förmodligen mest ha båten på dagsturer, men också ha tillfälle att övernatta ibland.

Jag gissar att vad ni är ute efter är en HT-båt typ Flipper 575, Flipper 640, Bella 641. Stämmer det?

Eller är det en båt med mindre utryummen under tak men där det är lättare att komma fram i fören som en "Walkaround"? (Sök på WA på Blocket)

Eller är det mer en båt av typen Saga 20 ni vill ha?

Efter svar på vilken av ovanstående typer av båt ni har tänkt på på så kommer vi att kunna ge er många bra förslag.

• petsod

Ok, vi är inte så låsta vid vilken motorkapacitet båten har men har fått för oss att 4-taktare är bättre än 2 rent bränsleekonomiskt, stämmer det.

Är det mer strul med en inombordare, mycket att meka med, vattensjuka runt propeller och annat???

Vi vill kunna ta båten på semestern och övernatta i 1- flera veckor.

Jag kan tänka mig typ en Saga men min man tror att det är mycket som kan gå sönder på en sådan samt att de är stora och svåra att manövrera.

Han är defenitivt mer inne på de du nämner som bla Bella, Flipper mfl, nytt och fräscht.

Vi har varit inne lite på Örnvik 460 och ryds-båtar men kom gärna med andra tips.

Det känns som en djungel och vi vill inte köpa grisen i säcken så alla goda råd är välkomna kring vad man bör tänka på osv.

• eio

Vi köpte en Flipper 620 nu i sommar. En kanonbåt med gott om utrymmen och oftast väldigt bra prismässigt. Man får mycket båt för pengarna.
    På blocket kan man hitta såna båtar för allt från 120.000 till 200.00. Allt beroende på årsmodell, motor och skick.
    Vi köpte en årsmodell 89 med 115hk motor. Vi betalade 180.00 för vår. Den var i väldigt fint skick med omklädda dynor, värmare med mera.

Vi är supernöjda med vår båt och har varit ute väldigt mycket sen vi köpte den. Vi är för övrigt 2 vuxna och 2 barn i familjen och kan utan problem sova allihop i båten.

• petsod
    eio skrev 2009-08-18 18:45:55 följande:
    Vi köpte en Flipper 620 nu i sommar. En kanonbåt med gott om utrymmen och oftast väldigt bra prismässigt. Man får mycket båt för pengarna. På blocket kan man hitta såna båtar för allt från 120.000 till 200.00. Allt beroende på årsmodell, motor och skick.Vi köpte en årsmodell 89 med 115hk motor. Vi betalade 180.00 för vår. Den var i väldigt fint skick med omklädda dynor, värmare med mera.Vi är supernöjda med vår båt och har varit ute väldigt mycket sen vi köpte den. Vi är för övrigt 2 vuxna och 2 barn i familjen och kan utan problem sova allihop i båten.
    Tack för tipsen. Var inne och kollade på modellen och den skulle passa oss bra. Hur gick ni tillväga när ni kollade efter båt. Åkte ni runt och kollade, blev ni tipsade, köpte ni den på Blocket osv??? Vi är så jäkla rädda för att få en massa problem med båten, extra kostnader osv. Hur minimerar man risken för felköp???
  • eio
    petsod skrev 2009-08-18 19:10:01 följande:
    Tack för tipsen. Var inne och kollade på modellen och den skulle passa oss bra. Hur gick ni tillväga när ni kollade efter båt. Åkte ni runt och kollade, blev ni tipsade, köpte ni den på Blocket osv??? Vi är så jäkla rädda för att få en massa problem med båten, extra kostnader osv. Hur minimerar man risken för felköp???
    Min man är rätt duktig på båtar så för vår del var det väl en enkel sak att leta upp tänkbara objekt på blocket för att sen åka och titta och provköra.
    Är man inte så bra på båtar och motorer så skulle jag rekommendera att ha någon med som är duktig på sånt.
    Man ska alltid be att få provköra båten och så ska man kolla motor och helst ska man kunna ta upp båten för att kunna kolla propeller och skrov också. (Det syns ju inte när den ligger i vattnet).
    Kolla runt i kompiskrtesen om det finns någon som kan tänka sig att ge er lite råd och åka med er när ni ska titta på båtar.
  • petsod
    eio skrev 2009-08-19 12:25:36 följande:
    Min man är rätt duktig på båtar så för vår del var det väl en enkel sak att leta upp tänkbara objekt på blocket för att sen åka och titta och provköra.Är man inte så bra på båtar och motorer så skulle jag rekommendera att ha någon med som är duktig på sånt. Man ska alltid be att få provköra båten och så ska man kolla motor och helst ska man kunna ta upp båten för att kunna kolla propeller och skrov också. (Det syns ju inte när den ligger i vattnet).Kolla runt i kompiskrtesen om det finns någon som kan tänka sig att ge er lite råd och åka med er när ni ska titta på båtar.
    Tack för svaret.

har du någon uppfattning vad det kostar /år med båt, försäkring, båtplats mm??
  • eio
    petsod skrev 2009-08-21 10:37:49 följande:
    Tack för svaret.har du någon uppfattning vad det kostar /år med båt, försäkring, båtplats mm??
    Väldigt svårt att svara på då priset för båtplats hänger på var i landet du bor, priset för försäkring hänger på vilken båtyp och motor och vilket försäkringsbolag.
    Det bästa är nog att ringa runt till lite olika ställen och hitta billigast möjliga.
  • petsod

Vi var och kollade på båtar i helgen, bla en Sea Ray Monaco men den hade en V8 och det är lite väl törstigt så nu är vi faktiskt inne på en Flipper 620 precis som ni, känns som en bra första båt och får ni plats med 2 barn borde det finnas gått om utrymme för oss 3.

• petsod

Nu har vi inhadlat en Flipper 620 C med en 4-taktare från -99. Min man åkte upp till Sthlm i fm med en båtkunnig kompis och efter många kontroller och mycket snack blev det affär. Båten ska ligga kvar till vi fixar vinterförvaring. Känns jättekul att ha något att se fram emot till våren + att vi kan fixa och dona under hösten, vintern för att få den iordning.

• eio

Grattis till ett mycket bra båtköp!!! Är övertygad om att ni blir nöjda

Svar på tråden Tips på bra familjebåt.