• babyboom2005

Vilken färg på ramen till svart-vita bilder??

Halloj!
    Håller just nu på att ta ut bilder till en fotovägg som vi tänkt ha på våra barn. Fotona är i svart-vit och det ska sitta i vår hall på övervåningen. Våra dörrar där är vita, lika så lister, tak och fönster. Golvet är antikbetsat ek och väggarna har en beigeaktig färg, tror den heter sand. Jag funderar på vilken färg på ramarna som skulle passa bäst. Vita, svarta eller ek? Vad tycker ni?

Kom gärna med tips då min man inte har så mycket åsikter ang. detta

Tack!

• Svar på tråden Vilken färg på ramen till svart-vita bilder??
  • Mandragora

Jag tycker att ramarna skall vara i ek eller svarta eftersom passepartouten vanligtvis är vit.

• Julutzi

Vita!

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • vickis75

Nu är jag ingen expert alls, men min första tanke är att beror inte det lite på hur framträdande du vill att fotoväggen ska vara.

Med vita ramar blir det lite mer diskret och med svarta ramar framhävs fotoväggen.

Jag har en fotolist i köket (i och för sig i bok) med väggar i ljusbeige och har testat både vita ramar och svarta. Båda varianterna är snygga, fast jag föredrar färgbilder i de vita och svartvita bilder i de svarta (vet inte varför ).

Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdrakens365.wordpress.com -
  • Ulli

Silver eller svart, eller möjligen vit. Coolt om du även har tex en knallröd ram kring ett foto.

• vickis75
    vickis75 skrev 2009-08-18 11:57:23 följande:
    Nu är jag ingen expert alls, men min första tanke är att beror inte det lite på hur framträdande du vill att fotoväggen ska vara.Med vita ramar blir det lite mer diskret och med svarta ramar framhävs fotoväggen.Jag har en fotolist i köket (i och för sig i bok) med väggar i ljusbeige och har testat både vita ramar och svarta. Båda varianterna är snygga, fast jag föredrar färgbilder i de vita och svartvita bilder i de svarta (vet inte varför ).
    Och jag har alltså inte blandat svarta och vita ramar. *förtydligar*
  • carola1977
    Ulli skrev 2009-08-18 12:00:29 följande:
    Silver eller svart, eller möjligen vit. Coolt om du även har tex en knallröd ram kring ett foto.
    Tänkte också att typ rött skulle vara snyggt om det passar till övrig inredning.
    Annars tycker jag att svart oftast framhäver bilderna bättre om de är svartvita och att vita ramar gör bilderna mindre synliga (tror någon annan sa det samma).
  • Ulli
    vickis75 skrev 2009-08-18 11:57:23 följande:
    Nu är jag ingen expert alls, men min första tanke är att beror inte det lite på hur framträdande du vill att fotoväggen ska vara.Med vita ramar blir det lite mer diskret och med svarta ramar framhävs fotoväggen.Jag har en fotolist i köket (i och för sig i bok) med väggar i ljusbeige och har testat både vita ramar och svarta. Båda varianterna är snygga, fast jag föredrar färgbilder i de vita och svartvita bilder i de svarta (vet inte varför ).
    Håller nog även jag på svart, och en cool färg på en ram, lite clockwork orange
  • babyboom2005

Tack för alla ideér!

Ulli: Jättebra idé, jag är typiskt en sån person. Så får bli en röd ram med ett speciellt kort i nånstans på väggen!!

• vickis75
    Ulli skrev 2009-08-18 12:05:06 följande:
    Håller nog även jag på svart, och en cool färg på en ram, lite clockwork orange
    Ja, det låter illans piffigt. Bra idé där. Jag tror jag får anamma det till köket, och lägga till en grön (eftersom det för tillfället är gröna gardiner i köket).
  • Me o Mike

Men om dörrar och lister är vita, väggen beige och bilderna svart/vita så måste ju vitt bli bäst!! Annars blir det mycket färger!!
    Ek är en TILL färg till allt och svart också.

• Mandragora
    Zack o Bella skrev 2009-08-18 12:11:15 följande:
    Men om dörrar och lister är vita, väggen beige och bilderna svart/vita så måste ju vitt bli bäst!! Annars blir det mycket färger!! Ek är en TILL färg till allt och svart också.
    Vad har du för färg på passepartouten då?
  • Me o Mike

På vadå sa du?!

Mandragora skrev 2009-08-18 12:11:55 följande:
    Vad har du för färg på passepartouten då?
  • Mandragora
    Zack o Bella skrev 2009-08-18 12:12:35 följande:
    På vadå sa du?!
    Man har vanligtvis ett "papper" mellan bild och ram.
  • Me o Mike

Ahaa!! När hon sa svart/vitt så tänkte jag att det är just det. Oftast är ju det där pappret vitt... Om man nu har ett sådant så klart!

Mandragora skrev 2009-08-18 12:14:49 följande:
    Man har vanligtvis ett "papper" mellan bild och ram.
  • Mandragora
    Zack o Bella skrev 2009-08-18 12:15:50 följande:
    Ahaa!! När hon sa svart/vitt så tänkte jag att det är just det. Oftast är ju det där pappret vitt... Om man nu har ett sådant så klart!
    Klart att man har. Det blir ju mycket snyggare.
  • vickis75

Hittat länk på vita ramar, vit passepartout och en version i färg och en i svartvitt:
    http://www.standardoslo.no/v1/Graff_Ane/SOAG-2007-011-Pan.jpg

Nu är det min smak och inte några inredningskunskaper (igen) men jag tycker nog att färgbilderna gör sig bäst.

Det svarta i ramarna återkommer också i de svartvita bilderna är lite min tanke också. Plus att passepartouten kommer till sin rätt.

Men vad vet en ko? {#lang_emotions_tongue_out}

• babyboom2005

Tanken är att jag absolut ska ha passepartou på bilderna. Men svårt att välja vit eller svart ram....tror nästan svart ändå. Får prova med en bild och se...

Svar på tråden Vilken färg på ramen till svart-vita bilder??