• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?
  • Trulis
    Veladis skrev 2009-08-19 18:21:07 följande:
    Om ett barn bits, slåss eller pillar på saker, och ett "nej" eller "aj-aj" eller vad man nu säger inte hjälper, varför tar man då inte antingen bort föremålet eller barnet, t ex lirkar loss den lilla handen från håret det drar i, från fina vasen, etc och lär med detta lär barnet att man inte får göra si eller så. Om du daskar, pickar, slår, knäpper lär du ju barnet att det gör ont/känns om barnet gör det oönskade. Det är inte samma sak, det är en tydlighet, en naturlig konsekvens. Att det gör ont på mig om jag drar mamma i håret eller pillar på tant Agdas vas - det må fungera men man lär ju inte barnet rätt sak egentligen. Plus att man agerar ovärdigt och kränknande som förälder genom att visa sin fysiska överlägsenhet på ett helt onödigt sätt, och dessutom  signalerar att våld är OK.
    Ja exakt vad jag anser också!

Varför hålla på och picka, pocka, smälla o dra i hår&öron när barnet inte "förstår" ?
    Varför gå ner på samma nivå istället för att helt sonika ta avleda och ta bort.
  • Casper04
    SaramedM skrev 2009-08-19 18:18:38 följande:
    det är gradskillnader men samma princip, att genom att göra barnet illa få barnet att lydaOm du inte bryr dig om barnets lidande så kan du i vart fall ta hänsyn till att det du gör är förbjudet i lag
    Det är inte olagligt ett dugg, skit snack. Plocka fram den lagtext där det står att knäppa på fingrarna är olagligt.
    Om det är olagligt att knäppa på fingrarna så är det övergrepp att ta tempen i rumpan på ett barn "eftersom det numer finns andra sätt att ta febern". För då lider barnet tio ggr mer än att knäppa på fingrarna. Jag har blivit misshandlad av min mamma jag vet skillnaden.
  • Casper04
    Trulis skrev 2009-08-19 18:24:36 följande:
    Ja exakt vad jag anser också! Varför hålla på och picka, pocka, smälla o dra i hår&öron när barnet inte "förstår" ?Varför gå ner på samma nivå istället för att helt sonika ta avleda och ta bort.
    Kanske för att nästa gång stoppar barnet in en gaffel i el utaget eller springer ner för trappen. Eller går rakt ut i vägen framför en bil.
    Om barnet inte skulle förstå hur kan det då komma sig att jag har en son som aldrig stoppat fingrarna i ett el utag eller som slutat bitas, som aldrig slåss?
    Jag använder inte markeringar när det gäller simpla saker som att den rör en vas eller spiller något någonstans utan när barnet riskerar livs fara om den fortsätter.
    Jag är rädd om mina barn. Men det kanske är bättre att avleda och ta bort så nästa gång när jag inte hinner med står jag där med ett elektifierat barn för att barnet inte visste vad aj aj och betyder.
  • Trulis
    Casper04 skrev 2009-08-19 18:29:57 följande:
    Kanske för att nästa gång stoppar barnet in en gaffel i el utaget eller springer ner för trappen. Eller går rakt ut i vägen framför en bil.Om barnet inte skulle förstå hur kan det då komma sig att jag har en son som aldrig stoppat fingrarna i ett el utag eller som slutat bitas, som aldrig slåss?Jag använder inte markeringar när det gäller simpla saker som att den rör en vas eller spiller något någonstans utan när barnet riskerar livs fara om den fortsätter.Jag är rädd om mina barn. Men det kanske är bättre att avleda och ta bort så nästa gång när jag inte hinner med står jag där med ett elektifierat barn för att barnet inte visste vad aj aj och betyder.
    Det framgår inte härovan av din text att det gäller livsfara.

Men jag anser fortfarande att även vid livsfara är snabb avledning, dvs lyft bort illa kvickt.
    Att ett barn skulle förstå mer att det är farligt i trafiken för att du pickar på fingrarna, det är jag ytterst tveksam till.

Nu vet jag inte hur gammal din son är, men jag kan försäkra att ingen av mina fem barn har behövt smäll på fingrarna för att förstå att vissa saker som kan vara farliga eller förbjudna.

Sen betvivlar jag inte alls att du inte är rädd om ditt barn, det tror jag mycket väl att du är. Men jag köper inte den typen av markering som knäppa på fingrar, och andra "laga kringående" handlingar mot barn. Bara för att de är barn.

Det finns andra alternativ helt enkelt, anser jag.
  • Casper04
    Trulis skrev 2009-08-19 18:42:06 följande:
    Det framgår inte härovan av din text att det gäller livsfara. Men jag anser fortfarande att även vid livsfara är snabb avledning, dvs lyft bort illa kvickt. Att ett barn skulle förstå mer att det är farligt i trafiken för att du pickar på fingrarna, det är jag ytterst tveksam till. Nu vet jag inte hur gammal din son är, men jag kan försäkra att ingen av mina fem barn har behövt smäll på fingrarna för att förstå att vissa saker som kan vara farliga eller förbjudna. Sen betvivlar jag inte alls att du inte är rädd om ditt barn, det tror jag mycket väl att du är. Men jag köper inte den typen av markering som knäppa på fingrar, och andra "laga kringående" handlingar mot barn. Bara för att de är barn. Det finns andra alternativ helt enkelt, anser jag.
    Du får anse vad du vill det var du som började hacka på vad jag tyckte.
    Om du var fundersam kunde du ha frågat när jag använder dom metoderna istället för att tala om att det var olagligt.
  • Eisa
    Veladis skrev 2009-08-19 09:47:50 följande:
    ..eller läs Astrid Lindgrens tal "Aldrig våld":"Och för dem, som nu så ivrigt ropar på hårdare tag och stramare tyglar, skulle jag vilja berätta vad en gammal dam en gång talade om för mig. Hon var ung mor på den tiden när man ännu trodde på det där, "spar på riset och du fördärvar pilten", det vill säga, hon trodde egentligen inte på det, men en gång hade hennes lille pojke gjort någonting, så att hon tyckte att han måste få en risbastu, den första i sitt liv. Hon sa åt honom att han själv skulle gå ut och ta reda på ris åt henne. Den lille pojken gick och var länge borta. Till sist kom han gråtande tillbaka och sa: "Jag hittade inget ris, men här har du en sten som du kan kasta på mej." Då började mamman också gråta, för hon såg plötsligt alltihop med barnets ögon. Barnet hade tänkt att "min mor vill faktiskt göra mig illa, då går det väl lika bra med en sten".Hon slog armarna om honom, och de grät en stund tillsammans. Och sedan la hon stenen på en hylla i köket, och där fick den ligga kvar som en evig påminnelse om det löfte hon gav sig själv i den stunden: aldrig våld!"(Astrid Lindgren 1978)
    Åh...
  • Eisa
    Casper04 skrev 2009-08-19 18:05:13 följande:
    Det finns en stor skillnad mellan att knäppa barnet på fingrarna och slå barnet. Dra i örat eller knäppa på fingrarna behöver inte göra ont. Det ska inte göra ont. Knäppa på fingrarna används som en markering endast när barnet inte lyssnar på aj aj. Utan att barnet får ont.När min minstingen bits så säger jag först aj aj och om han inte lyssnar då pickar jag på honom. Det vill säga ett pick med fingertoppen vilket resulterar i att han släpper taget. Jag behöver inte skrika eller tappa humöret utan vi kan snabbt gå vidare.Jag skulle aldrig skada mina barn. Min äldsta son har varken mardrömmar eller pinkar i sängen.......... Trots att han uppfostrats med både pickningar och fingerknäppningar. Han är alltid snäll mot alla barn och slåss aldrig. Han är inte blyg och jag kan lita på honom jämt.
    Jag ser inte ens varför man måste picka på barnet? Låter mysko. Måste väl finnas både vettigare och effektivare sätt.
  • SaramedM
    Casper04 skrev 2009-08-19 18:24:52 följande:
    Det är inte olagligt ett dugg, skit snack. Plocka fram den lagtext där det står att knäppa på fingrarna är olagligt.Om det är olagligt att knäppa på fingrarna så är det övergrepp att ta tempen i rumpan på ett barn "eftersom det numer finns andra sätt att ta febern". För då lider barnet tio ggr mer än att knäppa på fingrarna. Jag har blivit misshandlad av min mamma jag vet skillnaden.
    jo du, aga är förbjudet i lag och att för att bestraffa ta i örat eller knäppa över handen är aga

Och aga är förbjudet
  • SaramedM
    Casper04 skrev 2009-08-19 18:29:57 följande:
    Kanske för att nästa gång stoppar barnet in en gaffel i el utaget eller springer ner för trappen. Eller går rakt ut i vägen framför en bil.Om barnet inte skulle förstå hur kan det då komma sig att jag har en son som aldrig stoppat fingrarna i ett el utag eller som slutat bitas, som aldrig slåss?Jag använder inte markeringar när det gäller simpla saker som att den rör en vas eller spiller något någonstans utan när barnet riskerar livs fara om den fortsätter.Jag är rädd om mina barn. Men det kanske är bättre att avleda och ta bort så nästa gång när jag inte hinner med står jag där med ett elektifierat barn för att barnet inte visste vad aj aj och betyder.
    Varför har alla ni som gör så här oskyddade eluttag?
    eller trappgrindar?
  • Veladis

Casper04: Du beskriver hur du "pickar" på ditt barn när barnet t ex bits. Du använder en metod som går ut på att hen får en känsloförnimmelse av mer elelr mindre smärtsam art som får honom att sluta. Visst, en "pickning" tillfogar inte skada och smärta på samma sätt som en örfil. Men det är samma princip. I lagtexten står naturligtvis inget uttryckligt förbud mot "pickning", likväl som förbud mot "knäppningar", nyp, örfilar,stjärtsmisk, daskar, elchocker, slag med basebollsträ osv, - därtill är texten för övergripande och omfattar alla dessa metoder/föreetelser som princip. Lagen säger att alla former av kroppsbestraffningar och kränkande behandling som uppfostransmetod är förbjuden och straffbar - även om smärtan är av lindrig och övergåeende art.

Att sedan rycka undan ett barn som är utsatt för uppenbar fara har ingenting med dina pickningar att göra.

Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?