• Florence

Om man inte får mens när man ätit pergo, när ska man ta nästa kur?

Jag äter pergo för andra månaden. Förra månaden hade jag en cykel på 32 dagar och ägglossning på dag 16. Nu är jag på dag 34 och ingen mens och neg graviditetstest i morse. Så jag är inte gravid och har inte fått mens.

När ska jag börja med nästa kur då? Eller ska jag kontakta gyn?

• Svar på tråden Om man inte får mens när man ätit pergo, när ska man ta nästa kur?
  • Frank

Men tar du inte kuren i samråd med gyn och gör VUL under pågående behandling?
    I mitt fall kunde jag påbörja nästa kur pergo efter att jag fått mens. De gånger jag inte fick det fick jag ett preparat för att sätta igång den (som inte hjälpte i mitt fall iofs).

• Florence

Näpp, inga vul, ingenting. Jag hade tänkt att ringa och kräva vul under nästa kur efter att ha läst lite om pergo här (man tror ju att läkaren vet vad han håller på med). Men nu har jag ju inte ens fått mens. Ringer nog dem i morgon.

• Frank

Men om du inte gör VUL under behandlingen har du ju ingen aning om hur du reagerar på pergon... Du ska absolut kräva VUL. Att du inte har fått mens kan ju bero antingen på att du är gravid, att du aldrig ägglossade och därmed försköt mensen, eller att mensen blivit förskjuten trots ÄL (inte helt ovanligt med förlängd cykel vid pergoanvändning). Hur som helst måste du ju kollas under behandlingen.

• Florence

Jo, jag blir ganska sur nu när jag tänker på det. Jag är inte så bra på att kräva saker hos läkare. Blir jätteblyg och gör som de säger typ. Men jag är inte gravid, jag gjorde ett test i morse som var negativt.

Bara tanken på att ringa gör mig jättenervös. Liksom jag säger ju i princip att de inte vet hur de ska sköta sitt jobb.

• Florence

Jag fick positivt äl-test på dag 16 förra månaden och väldigt ont i några dagar i samband med det. Fick samma smärta denna månaden och antog att det var äl på g. Var på semester och hade inga test. Undra vad det är som gör så ont om man inte har äl.

• Frank
    Florence skrev 2009-08-18 18:39:50 följande:
    Undra vad det är som gör så ont om man inte har äl.
    Jag har haft "ÄL-känningar" av själva pergokuren, känningarna har ökat vartefter ägget har växt även om det sen inte har släppt.

Det kan ju självklart vara så att du haft äl också men att cykeln är fördröjd.
  • Florence

Nu har jag fått en tid, den 31:a Augusti! Då ska jag vara påläst och krävande!

• Moncabang
    Florence skrev 2009-08-18 18:25:10 följande:
    Jag äter pergo för andra månaden. Förra månaden hade jag en cykel på 32 dagar och ägglossning på dag 16. Nu är jag på dag 34 och ingen mens och neg graviditetstest i morse. Så jag är inte gravid och har inte fått mens. När ska jag börja med nästa kur då? Eller ska jag kontakta gyn?
    Jag fick svaret att man INTE skall påbörja en ny pergo-kur om mensen inte kommit. Min uteblev och jag är på BIM+23 idag. Har fått Provera för att få igång mensen.

Dock när jag var hos BM förra onsdagen så mätte hon en äggblåsa till 13mm, och jag tror faktiskt att jag har ÄL idag...för pergo-effekten skall ju sitta i månaden efter också. Har tre provera kvar att ta så jag kör på med dom ändå. Om jag skulle försöka med insem nu så kommer ju mensen ändå om ett par dagar...och då spolas ägget bort. Fast det blir ju en ny ÄL om ca två veckor när jag ätit pergon.

I alla fall =) det kan ju faktiskt vara så att du kommer ha ÄL ändå. Värt att kolla upp! Lycka till!
  • ASLH
    Moncabang skrev 2009-08-19 11:02:10 följande:
    Jag fick svaret att man INTE skall påbörja en ny pergo-kur om mensen inte kommit. Min uteblev och jag är på BIM+23 idag. Har fått Provera för att få igång mensen. Dock när jag var hos BM förra onsdagen så mätte hon en äggblåsa till 13mm, och jag tror faktiskt att jag har ÄL idag...för pergo-effekten skall ju sitta i månaden efter också. Har tre provera kvar att ta så jag kör på med dom ändå. Om jag skulle försöka med insem nu så kommer ju mensen ändå om ett par dagar...och då spolas ägget bort. Fast det blir ju en ny ÄL om ca två veckor när jag ätit pergon. I alla fall =) det kan ju faktiskt vara så att du kommer ha ÄL ändå. Värt att kolla upp! Lycka till!
    Samma här! Är på pergokur 1 enkeldos. Jag har inte haft ÄL (tror jag) och inte fått mens. Jag pratade med min gyn igår och frågade när jag kunde börja med pergo igen. Han ville inte ge mig provera för att starta mensen som inte kom innan har sett på mig. Det sa han med bestämdhet!
    Så jag ska dit på måndag och se vad som händer... Men ring gyn Florence!
  • Florence

Jo men jag har ringt, fick en tid den 31:a augusti...

• Florence

När man talar om trollen - nu fick jag mens. Då är min gyntid på dag 13 i cykeln, då borde han väl kunna se om det finns några ägg?

• ASLH
    Florence skrev 2009-08-19 11:49:47 följande:
    Jo men jag har ringt, fick en tid den 31:a augusti...
    Va bra! =)
  • ASLH
    Florence skrev 2009-08-19 12:04:54 följande:
    När man talar om trollen - nu fick jag mens. Då är min gyntid på dag 13 i cykeln, då borde han väl kunna se om det finns några ägg?
    Jo men det borde de kunna göra. Jag skulle komma in på dag 13 och kolla ägg senast. Förlåt jag såg nu att du hade ringt.. Silly me!
Svar på tråden Om man inte får mens när man ätit pergo, när ska man ta nästa kur?