• kmh

xtravaganza

Hej och välkommen, jag har också svårt med vattnet. Har köpt 6 st 0,5 l flaskor som jag tänkte fylla med vatten varje dag och så skall de vara slut på kvällen, hoppas detta hjälper för mig.

2 kg i snitt per vecka har de sagt att det är vanligt att man går ner, så 5,1 kg på 4 veckor borde vara ok. Hur har det gått hittills?

Jag har tappat intresset för mat helt just nu. Fast idag slarvade jag med vattnet och blev hungrig, är på min 3:e vecka.

• kmh

Lesarah: Jag hade inte ätit som vanligt, men kanske på halvfart. Är det en kompis som det fungera att äta soppa hos? Beror lite på hur långt du har kvar också. Någon skrev tidigare i tråden att man kunde få tarmvred om man åt en vanlig portion efter ha ätit soppor under ett flera veckor.

Jag skall på 2 veckors semester till Thailand i mitten av november, jag har bestämt mig för att köra fram tills dess helfart totalt 9 veckor, ha några dagar halvfart hemma och sedan fortsätta på halvfart under resan. Sedan har jag inte bestämt mig hur jag gör när jag kommer hem. Planen är att bara ha ett fåtal kilo kvar och då kanske det fungerar med att fortsätta på halvfart.

På kalas mm fram tills dess kommer jag bara äta mina soppor. Jobbigast blir äta ute på restaurang med jobbet med kollegor som jag inte jobbar med varje dag. Kan hända att jag bestämmer mig för att stanna hemma, men beror på hur det har gått med vikten fram tills dess.

• kmh

Idag var det gruppträff för mig också och vi fick berätta om vårt mål och visa kollagen. Alla hade lite olika mål, må bättre, kunna springa ett lopp, köpa kläder i de affärer de vill mm. Vissa berättade mer än andra, men alla deltog, dvs alla utom en som inte ville berätta sina mål eftersom hon "ville hålla på sin integritet och inte berätta om något personligt". Attityden kändes lite konstig när vi går en kurs som är i gruppform, kanske bättre för henne att hitta något som är mer individuellt.

Angående huden så tror jag att den kommer hänga med, men det kanske tar ett tag innan den drar ihop sig. Jag vägde 100 kg när jag var höggravid och magen var jättestor (den såg ut som en gammal ballong som man stuckit hål på efter förlossningen) sedan gick jag ner ca 20 kg på ett par månader. Dottern är snart 2 år och nu börjar magen bli helt ok fast lite skrynklig och då har jag ändå pendlat upp i vikt igen under tiden. Jag skall nog helst inte operera mig eftersom jag får väldigt fula ärr.

• kmh

Maleo: Jag beklagar sorgen, ta hand om dig och familjen.

Misslindis: Tycker det är en bra idé med en resultattråd, kanske vilken vecka man är på också. Gillar att läsa om andras resultat för extra peppning.

• kmh

Jag har blivit rekommenderad att göra en läkarkontroll efter 3 veckor, skall försöka boka in det så fort som möjligt. Nu har jag tur för jag kan gå via jobbet.

Att livsmedelsverket endast rekommendar detta i 3 veckor kanske beror på att annars finns det folk som inte är överviktiga som använder shakerna för länge utan någon slags kontroll. Även om coachen inte är en läkare så finns det i alla fall en utomstående person som kollar upp dig. Gissar att man blir stoppad om man är på väg under normalt BMI. Måste också vara skillnad beroende på vad man väger innan på samma sätt som att det är viktigt att gå upp i vikt när man är gravid, men jag som vägde mycket var det ok att bara gå upp 6 kg så länge som jag åt regelbundet.

Hoppas att kroppen orkar hela vägen, just nu fungerar det jättebra, men jag känner att den behöver en dos motion varje dag för att må riktigt bra. Annars blir jag lätt frusen på kvällen.

Tipsar också om att smaksätta grönsakssoppan med 1 pressad vitlök och torkad chillifrukt, det blev jättegott och ganska starkt.

• kmh

Vi får inte väga oss alls förrän vi har börjat äta mat igen och är färdiga med upptrappningen. Detta för % fett, vatten och muskler skall vara så lika förutsättningar som möjligt. Så visst är man nyfiken på hur det har gått på riktigt. Lite konstigt att det är så olika.

Väger mig hemma istället, varje dag blir det nu, men skall försöka hålla det till 1 gång per vecka.

• kmh

Det finns ingen vanlig våg i samband med träffen, går ju att väga sig i gymmet också. Tanitavågen står i ett speciellt rum.

Idag har jag både promenerat 30 min på lunchen, cyklat en tur med familjen och styrketränat på gymmet. Så idag var en bra dag.

Grattis Maleo till resultatet, såg att du och jag började på ungefär samma startvikt och skall gå ner ungefär lika mycket. Hur lång är du? Jag tycker det är jättesvårt att bestämma om målet är rimligt och om jag kommer vara nöjd där. Försöker gissa vad andra väger som jag tycker är lagom storlek, men kan inte med att fråga dem.

• kmh

Gumman grön: det låter gott, har ätit färdigt för idag så det blir bara mineralvatten ikväll.

Jag håller med om att 3:e dagen och 3:e veckan är de jobbigaste. Om man klarar 3:e dagen så har man helt plötsligt klarat 2 veckor och sedan om man tar sig igenom vecka 3 så flyter de efterföljande veckorna på. Har varit likadant om jag har ätit viktväktarmat, GI-mat eller annan kaloriräkning.

I vår grupp är vi ungefär 15 st i blandad ålder, strax under 30 till strax över 60 tror jag. Vissa ser ut som de bara behöver gå ner ca 10 kg andra har många kilo att gå ner.

Har cyklat till och från jobbet idag och kom iväg en stund till gymmet. Fast det är att få med sig barnen fram och tillbaka som är jobbigt inte själva träningen.

Svar på tråden xtravaganza