• undrar

Mannen ska genomgå cellgifter-kan bli steril, vet DU nån som ej blivit steril efter cellgifter?. Varför IVF och inte insemination?

Min man fick endast lämna ett "rör" med spermier för det var såpass många och av god kvalitet. Kan man dela upp det röret och kanske först testa om det funkar med insemination, eller varför måste det bli IVF? Jag är livrädd för sprutor och dylikt, så vill helst slippa IVF sen om det skulle bli aktuellt.
    Vi har ett barn sedan tidigare och jag blev då gravid på första försöket. Tar gärna emot erfarenheter.

• Svar på tråden Mannen ska genomgå cellgifter-kan bli steril, vet DU nån som ej blivit steril efter cellgifter?. Varför IVF och inte insemination?
  • besony

Jag tror det kanske är bättre med IVF för då kan de få ut flera ägg från dig och befrukta dem med din mans spermier. På så sätt har ni flera befruktade ägg sedan att ta av, dvs flera försök att tillgå.

Än om ni ska ha insemination, då kanske hela hans rör med spermier går åt. Då har ni inte mer spermier att tillgå. Förstår du hur jag resonerar?

• undrar

Japp, jag förstår hur du resonerar. Men jag tycker det är synd att min man inte istället kunde få lämna tex 2-3 rör till, så kunde man med de 2-3 rören först testa med insemination och om det inte skulle fungera så kan man då göra IVF istället!? Det hade jag tyckt va mycket bättre., även om det inte är lika stor chans att bli gravid på det, men iaf testa..

• besony

Jag vet tyvärr inte så mycket om det här med att riskera att mannen ska bli steril osv.

Men kolla om det går att lämna fler rör spermier.. Ju fler desto bättre? Alltid bra att gardera sig inför framtiden.

• undrar

Ja precis, det tyckte vi med. Men de på sjukhuset sa att det räcker med att han lämnat en gång =/ Får se om de går med på att han lämnar en gång till.

• Carolines

Det finns ju möjlighet att lämna spermier på privata kliniker också. Vet att man bland annat kan lämna på Sophiahemmet. Jag hade också en sjuk sprutskräck men tro det eller ej så kommer man faktiskt över det. Lycka till med allt!!!

• Zinzie

IVF brukar man aldrig få genom landstinget om man redan har ett barn, så det hela låter lite konstigt. Att kontakta en privatklinik och frysa mer sperma genom den låter som ett väldigt bra råd.

Är du förresten säker på att de bara frös ett rör? När de får ett spermaprov av bra kvalitet kan de ju dela upp det på flera portioner när de fryser det och använda samma prov många gånger. Fast spermadonationer på sjukhusen brukar få lämna mer än ett prov och han borde ju få lämna sperma på samma sätt som en donator.

Kom ihåg att det här gäller era kroppar. Ni har rätt att bli behandlade på det sätt ni vill så länge det inte är några vansinnesmetoder och t.ex. är jättedyrt eller medicinskt ovettigt. Så KRÄV att de förklarar för er vad det är de gör och hur ni kommer bli behandlade och at de fryser fler prov om det krävs för insemination eller helt enkelt bara känns tryggare. Det är inte dyrt och svårt för dem.

Lycka till med alla behandlingar. Håller tummarna för att allt ska gå bra och att det kommer funka med fler barn utan läkarhjälp.

• undrar

Tack!
    Ja, jag tycker också det är konstigt. Jag tog för givet att det skulle bli insemination isåfall. Men min man fick med blankett om IVF osv. Men nu så ska han antagligen få åka till det andra sjukhuset igen och lämna lite mer sperma. För cellgiftsbehandlingen har ändå dragit ut på tiden så då får de lite extra tid för det.
    Jag vet inte hur många rör de frös, min man får ta reda på det när/om han åker till det andra sjukhuset igen.

• undrar

De på det andra sjukhuset rekommenderar INTE att han ska åka dit igen för att vi ska kunna göra ev. insemination eftersom spermierna blir frysta. När man fryser spermier så gör man alltså IVF. =/ Jag fattade det som att det måste vara "färska" spermier vid en insemination.

• Zinzie
    undrar skrev 2009-08-20 11:58:16 följande:
    De på det andra sjukhuset rekommenderar INTE att han ska åka dit igen för att vi ska kunna göra ev. insemination eftersom spermierna blir frysta. När man fryser spermier så gör man alltså IVF. =/ Jag fattade det som att det måste vara "färska" spermier vid en insemination.
    Det stämmer inte! Insemination för t.ex. lesbiska görs med frusen sperma. Inseminationer ger goda möjligheter att bli gravid om sperman är av bra kvalitet och du är normalfertil och det är jättemycket billigare än IVF om man ska göra det privat.

Och eftersom du redan har barn med din man får ni väl som sagt inte göra IVF på sjukhuset? Eller har de privatfinansierade behandlingar där?
Svar på tråden Mannen ska genomgå cellgifter-kan bli steril, vet DU nån som ej blivit steril efter cellgifter?. Varför IVF och inte insemination?