• Leeloo

8 månader och gnisslar tänder!

Liam är som sagt 8 månader och har börjat gnissla tänder. Han har precis fått de två där uppe och så har han två där nere sen innan. Jag vet inte om han gnisslar för att känna på tänderna eller varför han gör det. Gnisslar era barn tänder eller är han helt solo om det. Det låter ju så förskräckligt.

• Svar på tråden 8 månader och gnisslar tänder!
  • Mymlann

*räcker upp handen*

Linus gnisslar tänder något så¨vansinnig! Låter hemskt ! Det gör nästan ont i min mun när han gnisslar och knäpper med tänderna

Men när vi var till tandhygienisten ( här går man när barnet är 6 mån- 1 år) sa hon att det är väldigt vanligt. Det fanns någon teori om att käkarna skulle "hitta varandra"..

• Eja

min dotter snart 1år gnisslar som sjutton HUA va det låter illa!!

• Leeloo

Ja det låter ju ganska rimligt. Att hitta ett bett så att säga. Men det är hemskt vad det låter. Jag gnisslar tänder när jag sover och lider av det. HAr haft massa problem med käkarna och vill verkligen inte att han ska få samma.

• Kami74

Båda mina killar, som nu är 2 och 3 år, har gnisslat tänder sedan de var små...hur det ska gå när vi tar bort napparna vet jag inte. Utan dem hör man hur det låter när de sover nämligen.

• Mymlann

Leeloo då förstår jag att du är orolig.

• Leeloo

Ja jag sitter här just nu med gräsligt tand eller käkvärk så jag ska ringa tandläkaren i morgon och be om akuttid.

• mammamamma

Vad lustigt! Tänkte precis skriva en tråd och fråga detsamma! Min lillkille upptäckte i morse det otroligt spännande (??) med att gnissla sina fyra tänder mot varandra. Han är 8 1/2 månad.

• Leeloo

Det kanske är nåt dom gör då...? Men det låter vidrigt.

• Mymlann

Leeloo: Huga.. det låter inget vidare. Hoppas du har nått smärtsillande som funkar så du kan sova inatt i alla fall..

• lövet2

De flesta barn slutar gnissla när det kommer fler tänder ....

• trolltjejen

Samma här. Vår dotter har precis börjat gnissla tänker och hon har två däruppe och två därnere. Jag har varit lite orolig för att hon ska bita sönder tänderna eller nå't (som alltid en överdrivet orolig mamma ), men det kändes skönt att höra att fler har samma erfarenhet.

• Pilla80

Min Tindra gnisslar också sina tände, har gjort det en tid nu.

• Leeloo

Idag var jag hos tandläkaren och dom ska dra ut min onda tand. Och jag frågade henne om barn som gnisslar tänder och hon sa att man inte gör nåt förrän dom fått sina permanenta tänder. Så vi får leva med Liams tandagnisslande ett tag framöver.

Svar på tråden 8 månader och gnisslar tänder!