Studenter! Hur mycket kostar er mat/månad?
Som frågan lyder, hur mycket lägger ni på mat varje månad? Sonen ska börja studera och jag tycker inte hans budget verkar riktigt rimlig. Äter ni lunch ute eller matlåda?
Tack på förhand!
Som frågan lyder, hur mycket lägger ni på mat varje månad? Sonen ska börja studera och jag tycker inte hans budget verkar riktigt rimlig. Äter ni lunch ute eller matlåda?
Tack på förhand!
Jag skulle nog budgetera minst 1500 kr till mat om jag var singel och man. Det är smart att ta med sig matlåda, men ibland blir det ingen mat över. Tränar han också, så kanske det blir ännu mer?
Jag och maken lägger mellan 3000-5000 på mat i månaden. I den summan ingår även mat till våra djur, hygienartiklar och städprodukter. Vi handlar i stort sett allt på stormarknader som citygross och ica maxi. Vi äter alla våra måltider hemma och tillagar det mesta från grunden. Matlåda och utelunch har aldrig behövts eftersom vi bor cirka 5 minuters väg från universitetet.
Jag är förvisso kvinna och tränar inte, men normalt så kostar min mat 1200 kr i månaden. Har i princip alltid matlåda och äter väldigt sällan kött. ~1500 är väl vad de flesta runt omkring mig brukar lägga på mat.
Vill tillägga att jag köper så mycket som möjligt ekologiskt, vilket nog drar upp min matkostnad något.
Jag bor också 5 min från universitet, så äter nästan alla måltider hemma, annars alltid matlåda. Lunchpriserna på Stockholms universitet är lika höga som på stan, rena rånet. Jag tränar och äter cirka 5-6 måltider per dag. När jag har pengar lägger jag 1500-2000 kronor per månad på mat. Lite mer om jag beställer grönsaker från Ekolådan. När jag inte har pengar bakar jag bröd, äter gröt och potatis och dumpstrar. Lägger ner kanske 200 kronor i månaden när det är kris. Funkar ju dock inte om man har barn själv.
På vilket sätt tycker du att din sons matbudget är orimlig?
Tack för alla svar. Jag kan bara inse att han verkar ha rätt. Han har tänkt lägga 2000 kr/månad på mat och jag tyckte att det kändes mycket för en person som inte har så många tusen att röra sig med. Men som sagt han verkar ju ha koll och det är bara att inse att det är jag som inte har koll =)
Vi är 5 i familjen så det är länge sedan jag handlade för bara en person. Han säger att han mest kommer att äta pasta och det är ju inte så dyrt så det är väl det som byggde på att jag tyckte att 2000 kr verkade mycket. Han räknar inte med att äta lunch på skolan så ofta för han bor också nära så det borde inte heller dra upp kostnaden. Men det var kul att få höra hur det är för er!
vi äter för 1200 på två personer. Men då aldrig lunch ute och bara vegetariskt.
Det beror väl helt på vad han har tänkt äta och vad som ingår i matbudgeten. Är det allt man handlar i mataffären (dvs diskmedel, städprylar, schampo), ingår öl och sprit till studentfesterna?
Min erfarenhet är att unga män har en tendens att lägga extremt mycket pengar på mat då de gärna äter mycket chips och läsk, samt är skitdåliga på att laga mycket mat på en gång eller tänka ekonomiskt och gärna köper pizza, halvfabrikat, och överlag dyr mat som kött och ost. Rotfrukter brukar inte vara någon hit...
så det handlar ju helt om vad man prioriterar här i livet, bara han går runt varje månad är det väl hans sak vart pengarna tar vägen kan jag tycka
Man på 25 år här, jag tränar en hel del och äter som en häst. Bakar mitt eget bröd och har alltid matlåda. Äter aldrig chips och mycket sällan godis. Dricker aldrig läsk, mycket mjölk dock. Försöker äta enligt tallriskmodellen vid varje måltid. Min matbudget ligger på 2000 kr i månaden.
Jag lägger ca 1000 kr/mån och i den summan ingår även städ- och hygiengrejer. Har jag riktigt ont om pengar någon månad (läs: prioriterar annat) så pressar jag ner matkostnaden till 6-700 kr.