• Dolphingirl

Lära sig äta själv

Min son har precis fyllt 1 och jag märker på han att han gärna vill försöka äta själv med sked. Men än så länge går det ju inte så bra. Det ända han själv kan lyckas få in lite utav i munnen är gröt eftersom den är så klippig att den inte ramlar av skeden. För han vänder ju skeden uppochner hela tiden.

Jag vet att det inte går över en natt att lära sig äta själv, men jag har så svårt för kladdet och skulle gärna vilja ha lite tips på hur man kan hjälpa honom att lära sig med så lite kladd som möjligt.
    Det enklaste hade ju varit i naken i badkaret så att man bara kunde spola av han sen, men det känns inte riktigt värdigt.

Hur gör/gjorde ni?
    När ungefär kan man förvänta sig att ett barn är mogen nog att klara av att äta själv utan att det blir kladdigt i halva köket? D.v.s. den mesta maten kommer faktiskt ner i magen.

Gabriel är här! 080804 kl 05.20
  • Svar på tråden Lära sig äta själv
  • lövet2

Vill du undvika kladd, så får du fortsätta att mata i flera år framåt. Vill du att han ska lära sig att äta själv, så får du acceptera ett par månaders kladd innan han börjar få till det.

Mina barn har fått börja vid 9-10 månader, och de har grävt med händerna och lekt med skeden. Det har varit mat i håret, på kläderna, på bordet och på golvet. Men för varje gång har de fått in lite mer i munnen. Och före 1½ år har de kunnat äta t o m flytande utan något större spill.

Take it, please!
  • vildaungarnasmamma

hmm...inga direkta tips har jag mot kladdet, annat än att du får lära dig att det blir kladdigt när de lär sig att äta.
    när min yngsta vart 8 månader vägrade han låta sig matas, han matvägrade och skrek och vart hysterisk, så det var bara att ge honom skeden och låta han äta/kladda.
    sen fick man laga sådan mat som han kunde greppa själv, och ha en gaffel vid sidan så att han fick försöka.
    det tog ca 2 veckor sen fixade han allt själv och nu är han 1 ½ år och äter duktigt utan att kladda allt för mycket och vi har lämnat muggar och gått över till glas.

eller jo ett tips har jag ju, ge han sådan mat som han kan äta själv med händerna och ha en gaffel vid sidan och låt honom plocka.
    min son hatar kladdig mat så som potatis i sås etc, men häller man såsen brevid potatisen och han själv får doppa då går det bra.

★Alfons 20/4-05 ★ Loke 11/12-07 ★ Bebis BF 28/10-09 ★
  • Lussekatten87

Min är 19 mån och har kladdat en del i några månader nu men det går bättre och bättre.
    Försöker uppmuntra honom genom att säga "ta med skeden"!När han tar med handen försöker jag att uppmuntar honom återigen att ta med skeden...
    Hjälp till genom att ta upp mat på skeden och lägg sedan ner skeden på tallriken igen och låt honom ta upp skeden själv ,men hjälp honom att föra den mot munne  så han förstår hur han skall göra.
    Det tar tid att lära sig äta själv utan spill.Min son är på god väg med jag får hjälpa honom med en egen sked också så inte allt kommer utanför och på golvet.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Cia o krabaten

Aldrig
    Kladd blir det alltid i början.
    Sonen är preci 1 och han har fått plastbestick. Gaffeln funkar ju helt ok att spetsa en korvbit på tex!
    Då blir det inte så kladdigt.

Båda mina har fått kladda.
    Däremot försöker jag göra så att jag matar när det är couscous eller ris som ju kommer överallt och att de då fått äta resten som plockmat, typ kyckling eller vad det nu varit.

• Dolphingirl

Jo, alltså, jag har vid flera tillfällen gett honom pannkakor och omelett och sånt som kan ätar med händerna. Det gör han gladeligen. Han får alltid en egen sked att kladda runt med, men oftast använder han den som trimmpinne i tallriken och för att slänga ner på golvet, eller "klia" sig i örat med. Någon enstaka gång stoppar han in den i munnen och lite mat har väl följt med in.

Självklart förstår jag att det måste bli kladdigt, men tänkte att det kunde finnas nått sätt att få det lite mindre kladdigt.

Gabriel är här! 080804 kl 05.20
  • Ziggy75

min dotter brukar äta i bara blöjan, det är mitt enda tips. Får alltid städa golvet, stolen och bordet samt tvätta av henne efter maten.

• Carr0n

Mina barn fick börja äta själva vid 10 mån ålder kanske.. dom fick hålla på själva medans vi åt, sedan matade jag dom när dom var färdiga så de blev mätta.
    Nu äter dom själva med sked, men är där och petar i maten med fingrarna och stoppar i munnen också.
    Men det mesta kommer i magen och dom börjar leka när dom är mätta, så nu funkar det bra, dom är 15 mån nu.

Så det kanske är dags att han får börja själv.. det blir kladdigt men vi hade barnen i bara blöja och haklapp, sedan fick man skölja av dom efteråt bara.

• Pyttismamman

Dottern på 11 månader äter en del själv med händerna, blir matad en del och har precis börjat försöka med skeden.
    Hon har alltid fått en egen sked att hålla i så hon har lärt sig att stoppa den i munnen åt rätt hon när den varit tom. Nu "laddar" jag skeden och lägger på tallriken så tar hon den och stoppar i munnen, för ännu kan hon inte ladda själv och vill ha hjälp med det (ger mig skeden).
    Vi ger i stort sett bara hemmalagad mat och då kan man ju påverka mer vilken konsistens det ska vara på maten. Tex älskar hon att plocka i sig kokta potatis- och morotsbitar, vilka hon nu gärna vill ha upp på skeden.

• Strumpan08

Min dotter är bara 8 månader än så länge och vi tränar inte seriöst på att äta själv, men tycker det är viktigt att hon får känna på maten. Jag har gjort som så att jag låter henne kladda bäst hon vill vid sista grötmålet för kvällen, hon sitter i bara blöja och sen när hon är färdig så blir det bad och sen sängen och jag har tid att röja i köket efter henne. Annars har jag också funderat på att ge henne en tallrik plockmat och sätta på ett rent golv som hon får dona med bäst hon För vid bordet vispar hon bara ner det på marken.

• Stora Havet

Jag låter min son 1 år äta frukt (i bitar), smörgås, gurkstavar, korvbitar med händerna - för att han ska få lära sig äta själv till en början. Men han har också en egen sked som han enbart använder som trumpinne än så länge, men märker att han har börjat härma mig med skeden.

Det sägs att gaffel ibland kan vara lättare att använda, om du spetsar mat på gaffel så får han själv äta så att säga.

Man får nog räkna med lite kladd i början, det hör till (jag gillar inte heller kladd egentligen, men vad göra...). Vi har köpt ett plast-skydd på IKEA att ha under matstolen, underlättar mkt. Och jag har alltid en blöt (urvriden) ren tvättlapp att torka av det värsta med. Sonen vill alltid torka av sig på min tröja....hm

• Joline och Alexandra

Dottern vände också skeden upp och ner ibörjan men vi hjälpte imellanåt att vända skeden och tillsist gjorde hon så. Nu har hon ätit i ett par månader själv (blir snart 17 månader. I början använde vi en haklapp som är som en tröja, den täker det mesta, är långa ärmar på.

• Annika26

Låt barnen kladda :D
    Min dotter är 17 månader och äter helt själv med sked och gaffel.
    Allt som oftast hamnar det mesta av maten i munnen, men när hon börjar bli mätt kan maten börja hamna lite vart som helst.
    Att kladda är ju hur kul som helst för ett barn. Inte bara vid maten, utan med lera och allt som kan plaska och mosas ;)
    Min dotter får inte "leka" med maten, men "vanligt" kladd kommer man nog inte undan. Man får helt enkelt välja sina strider :)

• knutpunkt08

Min lillkille är 1 år och har ätit själv i ca två månader. Det mesta äter han med händerna men då och då tar han sked eller gaffel till hjälp. Oftast har han bara tröja och blöja på sig och när det blir riktigt kladdigt får det väl bli ett bad efter maten. Och sen får jag ju skura golvet rätt ofta förstås. Men lillen älskar mat och hur ska man annars lära sig

• arkeologitjejen

Med Linnea har jag gjort som så att hon har en sked och jag har en. Hon gillar att sitta och hacka i maten medan jag matar. Får hon inte ha sin sked så vägrar hon äta. Däremot har hon de senaste månaderna gått över allt mer till att äta själv och nu äter hon med gaffel och sked det mesta själv (17 månader). Lägg helt enkelt en bit vaxduk under barnstolen så är det bara att lyfta bort och spola av när ni ätit klart.

Lyckliga jag som får vara mamma åt Linnea 080310
  • Veladis

Kladd är utveckling! Om barnet ska få ett bra förhållande till mat - så är det bästa att låta dem undersöka. Rejäl haklapp, underlägg under barnstolen och tvätta ordentligt efteråt mimimerar att kladdet sprider sig i huset.
    Om du väntar på att barnet ska "ta skeden i vacker hand" och äta helt utan kladd, så får du nog mata förbi treårsåldern i allafall. och det gynnar ju ingen.

• otålig78

Min son började äta själv tidigt (10 mån), mest med händerna. Mycket kladd blev det. Vi använde BabyBjörn förkläd för att undvika byta kläder eller duscha efter varje måltid. Det ser lite roligt ut men det funkar.
    Nu är han 1.5 år och äter utan den (vi använder en vanlig plast haklapp) men han är betydligt renare efter varje måltid än tidigare. Han använder både sked och händerna. Men roligast är ju med händerna så klart. Men som nån annan sagt, det är bara att vänja sig vid kladdet.

• otålig78
    Veladis skrev 2009-08-19 19:46:38 följande:
    Kladd är utveckling! Om barnet ska få ett bra förhållande till mat - så är det bästa att låta dem undersöka. Rejäl haklapp, underlägg under barnstolen och tvätta ordentligt efteråt mimimerar att kladdet sprider sig i huset. Om du väntar på att barnet ska "ta skeden i vacker hand" och äta helt utan kladd, så får du nog mata förbi treårsåldern i allafall. och det gynnar ju ingen.
    håller med!
  • en ängel
    Veladis skrev 2009-08-19 19:46:38 följande:
    Kladd är utveckling! Om barnet ska få ett bra förhållande till mat - så är det bästa att låta dem undersöka. Rejäl haklapp, underlägg under barnstolen och tvätta ordentligt efteråt mimimerar att kladdet sprider sig i huset. Om du väntar på att barnet ska "ta skeden i vacker hand" och äta helt utan kladd, så får du nog mata förbi treårsåldern i allafall. och det gynnar ju ingen.
    helt rätt!
Svar på tråden Lära sig äta själv